Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in















Age of Empires III

PC
Age of Empires III
  • Genre
    Strategi
  • Releasedatum
    4 november 2005
  • Utvecklare
    Ensemble Studios
  • Antal ägare
    544
  • Utvald recension
    -

Tips: Blandade tips

Inskickat av cutscissor den 25/07 -10 15:32

Allmänna tips till Age of Empires 3 (ej multiplayer)


Det finns två "huvudstrategier" att välja mellan:
- Anfalla snabbt, rusha fienden.
- Bygga upp sin ekonomi och försvara tills man är överlägsen teknologiskt och sedan anfalla.

Om man ska rusha så ska man välja ett land med starka enheter tidigt i spelet, Hand Infantry brukar vara bra (förutom ”Pikeman”, som har för låg attack).

Om man ska försvara bör man välja ett som antingen kan producera arbetare utanför stadscentret, eller ett som kan skaffa resurser utan att vara beroende av antalet arbetare.

Rush: Gå upp i age 2, bygg upp en kraftig arme (bra med starka och billiga enheter). Tänk över vad för sorts armé fiendelandet (eller landen) brukar bygga och anpassa din egen efter det innan du anfaller. När du har fått kontroll över läget i fiendens bas så ska du gå upp i age 3. Funkar bäst 1 mot 1 eller i större team där dina allierade kan ta över när deras ostörda ekonomi börjar märkas av militärt.

Defence: Gå snabbt upp i age 2, bygg en mindre försvarsstyrka och gå upp i age 3. Beroende på svårighetsgrad kan fienden anfalla redan i age 2, men bygg i så fall bara upp armén igen. Bygg ett fort eller liknande starkt försvar kombinerat med en hyfsad armé i age 3 och gå därefter upp i age 4. Nu är det dags att anfalla, helst med mycket kanoner och tungt infanteri, hand eller ranged eller både och. Om anfallet inte tar ut motståndaren fullständigt så gör det inget. Bygg bara en ny arme och anfall igen och igen tills han ger upp. Kom fortfarande ihåg att anpassa armén efter vad han bygger. Om du får en massa resurser över, gå upp i age 5. Annars gör det bara om motståndaren gör det. Fiskebåtar kan vara ytterligare ett sätt att utöka sin ekonomi om man har låg settler limit (som holland). Defence -taktiken fungerar bra i de flesta lägen, men utmärker sig mest mot flera lite lättare fiender. En nackdel är att man får dålig Map Control, alltså att fienden kontrollerar större delen av kartan och kan utvinna resurser enklare och snabbare.

• För båda strategierna är det viktigt att produktionen utav ”Settlers” hela tiden är aktiv! •

Självklart måste man inte strikt följa någon av dessa strategier för att vinna, ofta fungerar det bra att spela mitt emellan dem. Men det är bra att ha lite riktlinjer så att man vet ungefär vad man ska satsa resurser på.

--------------------------------------------------

Här är lite information om vilka enheter som är bra mot vilka. Kostnadseffektiva innebär att en enskild enhet kanske inte vinner bara för att de är den effektive, men att av två grupper som kostat lika mycket så är det den kostnadseffektiva som vinner.

Oftast är:

- Hand Infantry kostnadseffektiva mot allt Cavalry och byggnader.
- Ranged Cavalry kostnadseffektiva mot Hand Cavalry.
- Hand Cavalry kostnadseffektiva mot Ranged Infantry* och artilleri.
- Falconets, Heavy Cannon och Ranged Infantry* kostnadseffektiva mot Hand Infantry (om de inte kommer för nära).
- Ranged Infantry* kostnadseffektiva mot Ranged Cavalry och vissa sorters Musketeer.
- Olika sorters Musketeer kostnadseffektiva mot allt Cavalry på nära håll
- Culverins (en sorts europeiskt Light Artillery) kostnadseffektiva mot Artillery
- Siege Units (Grenadiers, Artillery och Monitors) kostnadseffektiva mot byggnader
- Byggnader kostnadseffektiva mot båtar

[* förutom olika sorters Musketeer.]

--------------------------------------------------

Lösa tips:
- Om man går in på ”Menu”; ”Options”; ”Game Options” och markerar i "Show Advanced Formations" så får man några nya alternativ när man markerar en enhet i spelet, bland annat ”Scatter Mode”, Melee Mode”, ”Stand Ground”, ”Defensive Mode”, Volley Mode” med mera. Dessa kan vara användbara i vissa situationer när dina enheter har ett underläge mot fiendens. Om du till exempel har Musketeer’s och fienden har Skirmisher’s så har fienden ett övertag, eftersom båda är Ranged Infantry och Skirmisher’s har Ranged -bonus mot Heavy Infantry (vilket Musketeer’s är). Om du då väljer Melee Mode på dina Musketeer’s så går de in i Hand Combat, där de är överlägsna Skirmisher’s.

- Om man anfaller fiendens bas och framförallt slåss mot byggnader och får slut på någon viktig enhet i sin armé, så behöver man ofta retirera eller snabbt skicka nya av enheten i fråga även ifall det verkar ganska lugnt. Annars kan fienden utnyttja den svaga punkten i ens armé och enkelt besegra den om de får ut rätt sorts enheter. Om ens armé till exempel består av Halberdiers och Falconets och man bara har några få Halberdiers kvar så bör dina Falconets retirera medan dina Halberdiers täcker reträtten. Det är onödigt att förlora kanonerna på grund av några få Home City -skeppade hussars. Då är det bättre att invänta förstärkningar. Detta kan verka självklart, men det är lätt att inte tänka på eller att strunta i.

--------------------------------------------------

- Sätt att kombinera en effektiv och lätthanterad arme är:

Age 2:
Heavy Hand Infantry + eventuellt Skirmishers/bågskyttar/crossbowmen + (om ditt heavy hand infantry har låg Siege -attack och du tänker anfalla) Grenadiers eller kanske Pikemen

Age 3 och uppåt:
1. Samma som ovan fast med Culverins/Hand Cavalry för att förstöra kanoner + eventuella Falconets om fienden bygger infanteri + bättre Siege Units

2. (Lite mer avancerat) Ranged Cavalry, + Falconets (eller Optimalt Heavy Horse Guns om man har The Warchiefs) + Culverins. Det här alternativet är enklare att bygga, men är mer komplicerat på slagfältet då man behöver blockera Hand Units från att komma åt ens kanoner med hjälp av sitt Cavalry, vilket kan innebära att man måste retirera oftare och ha mer koll på sin armé.

- Kom ihåg att Microa! Ditt Cavalry ska aldrig slåss mot fiendens Heavy Infantry om det inte är absolut nödvändigt, och dina Culverins ska inte skjuta fler skott än vad som krävs på fiendens kanoner. Om det är slag på gång så måste du lägga all koncentration på att enheterna gör som du har planerat.

--------------------------------------------------

Jag är medveten om att några utav sakerna jag nämnt redan har tagits upp, men om jag inte hade skrivit dem så hade mycket blivit svårt att förstå. Självklart så är inga utav tipsen några krav eller garantier för att lyckas, men för mig har allt varit till nytta. Hoppas detsamma gäller för er!

Fusket har betyget 6 (3 betygssättare).

Kommentarer

Totalt 0 kommentarer:

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.