The Simpsons Game

The Simpsons Game

8.3 6.5

Speltest av Forsa

Inskickad av Forsa den 01/05 -12 23:56

The Simpsons Game ger oss ännu en upplevelse i den gula familjens vardag. Spelet bjuder på actionfyllda upplevelser, humoristiska konversationer och underhållande timmar framför våra teveapparater. Här kommer en spelrecension skriven av mig, Forsa. Läs den gärna och ta del av mina uppfattningar och överblickar av spelet!

Jag vill, innan vi börjar, berätta en sak angående recensionen. Ni kommer snart att se att det står ”• Sammanfattning:” under varje del (förutom första, ”Spelfakta”). Detta är menat som ett alternativ för er läsare. Om ni inte orkar läsa igenom hela recensionen kan ni endast läsa dessa delar, där den viktigaste informationen är kort sammanfattad.

- || Spelfakta || -
The Simpsons Game är utvecklat av företaget Electronic Arts, som varit i farten redan sedan 1981. Electronic Arts har under de senare åren lanserat och/eller utvecklat en mängd olika spel från bland annat de olika serierna Sagan om Ringen, Harry Potter, Need for Speed, NHL, FIFA, NBA, Rock Band, Medal of Honor och James Bond, vilka nästan alla säkerligen har varit framgångsrika spelserier på marknaden.

Spelet släpptes i USA den 30 oktober 2007 och i Europa endast tre dagar efter, närmare bestämt den 2 november samma år (och i Australien den 6 november). Spelet lanserades av spelföretaget EA Games i alla delar av världen och såldes i början till Wii i Sverige för ett nypris på runt 599 kronor i butik. The Simpsons Game är i vanligt 3D-format (inte att förväxla med nytidens 3D) och är lanserat som ett actionspel.

- || Handling || -
Spelet tar sin början då himmelen öppnar sig och en spelmanual faller ned och lägger sig i en gränd. Det är dessvärre inte vilken spelmanual som helst, utan självklart den till The Simpsons Game! Tursamt nog, för honom, landar manualen mitt framför fötterna på ingen mindre än Bart Simpson, som genast bläddrar igenom och märker det faktum att han själv är en av tevespelskaraktärerna tillsammans med Homer, Marge och Lisa i det fantastiska spelet från ovan. Bart lyckas, på något konstigt sätt, förvandla sig själv till en superhjälte (Bartman) för att strax efter möta Homer som kommer fram med ett gevär och en vuxentidning i händerna. Bart berättar om det han just har läst och Homer tar med honom ner i kloakerna. Det är nu själva spelandet tar fart!

Man får följa familjen Simpson som tevespelskaraktärer genom olika underhållande nivåer och världar där de bland annat får slåss mot stora reklamstatyer, göra om en terrorvärld till ett lugnt samhälle, besegra onda delfiner och till och med besöka himmelen. Nivåerna är med andra ord väldigt varierade från värld till värld. De utspelar sig med olika spelbara karaktärer varje gång. Ibland är det till exempel Marge och Lisa som är valbara, ibland Bart och Lisa och ibland även Homer och Marge!

• Sammanfattning: Spelet börjar med Bart som hittar en spelmanual om The Simpsons Game. Man får under spelets gång spela som alla de olika karaktärerna i familjen Simpson och det är varierande men underhållande nivåer.

- || Karaktärer || -
Som sagt kan man spela som alla i familjen Simpson beroende på vilken värld man hamnat i. Man kan enkelt skifta spelkaraktär under tiden som man spelar genom ett enkelt tryck på en av din Wii Remotes knappar. Alla familjemedlemmar får även olika superkrafter som kan användas under spelets gång. Utöver detta kan även alla spelbara karaktärer slåss som "vanligt” mot de olika fienderna som man ställs emot!

- Homer är, tro det eller ej, den viktigaste karaktären i spelet… ja, dess huvudkaraktär i min synvinkel. Han kan allt från att förvandla sig själv till olika ”varelser”, såsom en rullande boll med armar och ben, samt en ”slime-aktig” lerklump, till att kasta sig över sina motståndare med en väldig kraft. Detta, tillsammans med hans underbara kommentarer under spelets gång samt låga intelligens, gör honom till den minst sagt ultimata spelbara karaktären!
- Marge, den blåhåriga optimisten, är även hon med och slåss i detta trevliga spel. Med en megafon till sin hjälp samlar hon ihop stadsbefolkningen till ett gäng huliganer som hjälper henne att bygga och fixa runt om i samhället. Som högra hand har vi här även Maggie Simpson, som man under vissa tillfällen på vissa platser kan skicka iväg på krypande äventyr genom gångar där de andra inte kommer in.
- Bart, familjens hjälte, har förmågan att i detta spel förvandla sig till den legendariske ”Bartman”. Utrustad med slangbella och änterhake kan han ta sig över djupa avgrunder och upp för höga väggar. Bart är även den enda i spelet som kan flyga! Eller ja, glidflyga om man ska vara petig.
- Sist, och även minst, har vi naturkämpen Lisa som med sina intelligenta meningar fyller spelet med åtminstone en aning vett. Hon är även den mäktigaste spelkaraktären i kraftmätning, då hon kan meditera sig till att styra Buddhas egen hand och flytta saker om är många gånger större än hon själv. Hon kan även med denna hand skicka kraftiga blixtar på sina motståndare.

Spelet är även utrustat med många andra härliga karaktärer och kommentarer. Utöver familjen Simpson har vi även andra välbekanta Springfield-bor som visar sig titt som tätt, här och där. Bland annat Jeff Albertson, ”Comic Book Guy”, har en framträdande roll då han ofta kommenterar dig under spelets gång. Dessa kommentarer, eller påpekanden, är även något man som spelare ska samla på för att ha möjligheten at klara spelet fullt ut.

• Sammanfattning: The Simpsons Game tillåter dig att spela som alla medlemmar i familjen Simpson. Varje karaktär har även sina egna speciella krafter som man kommer att ha god användning för under handlingen. Även karaktärer utanför själva familjen har betydande roller för att få allt att gå runt.

- || Spelidé || -
Spelidén är fantastiskt rolig, faktiskt. Det är en skön story, välgjorda ”uppdrag” och en riktigt skön spelidé för ett tevespel skapat kring The Simpsons. Jag tycker helt ärligt att det är en av de bättre idéerna som har genomförts. Vissa saker hade kunnat förbättras, givetvis. Dessvärre har jag hittills aldrig spelat ett spel som varit helt felfritt. Mario Kart Wii, Call of Duty: Black Ops, Grand Theft Auto IV och The Sims 3 är alla väldigt välskapta och fantastiska spel men som samtliga även har sina brister och förbättringsmöjligheter, precis som detta och alla andra spel med! Det kan justeras lite i svårighetsgraden och andra smådetaljer, men i helhet är grundidén riktigt bra och slutresultatet blev väl lyckat.

Spelets möjligheter kan väl ha blivit lite mer välutvecklade. Spelarfriheten kunde gärna ha varit steget högre, men detta är absolut ingenting som tynger ned mitt omdöme till spelet i betydande storlek.

• Sammanfattning: Spelidén är väldigt bra och resultatet blev väl lyckat. Det finns självklart delar som kunde förbättras, men dessa smådetaljer sänker inte spelets omdöme speciellt mycket alls.

- || The Simpsons-känsla || -
Då man köper ett The Simpsons-spel vill man förmodligen ha en känsla i spelet som kan relateras till teveserien. Jag kan, med handen på hjärtat, försäkra er som läser det här att The Simpsons Game faktiskt har lyckats att fånga den efterlängtade och otroligt härliga The Simpsons-känslan. Du vet att du spelar The Simpsons. Du känner att det är The Simpsons. Du kommer verkligen in i The Simpsons! Du är helt enkelt en del av den väntade känslan!

Alla detaljer finns med. Klockrena personligheter i karaktärerna, oöverträffliga The Simpsons-scenarion och en väldigt välkänd och givande omgivning! Känslan finns där, den är fångad. Den är näst intill… perfekt! Själva spelkänslan å andra sidan, det är en annan femma.

• Sammanfattning: Någonting som verkligen har blivit lyckat i The Simpsons Game är känslan av att det är just The Simpsons. Den är nära på perfekt, utan minsta överdrift från min sida.

- || Svårighetsgrad || -
Det här spelet har en svårighetsgrad som passar de allra flesta, men som i storyn är något lättare än vad jag personligen föredrar. Det är inte alls något vidare fel på svårighetsgraden, utan spelet är bara lite för enkelt för min smak. Jag tyckte att det var väldigt roligt och underhållande under tiden som jag spelade det, men de olika delarna är för det mesta allt för självklara för att det ska vara någon vidare match att komma vidare.

En viktig del i spelet när man pratar om svårighetsgraden är de tillfällen då man måste tänka, prova olika vägar och gå tillbaka för att finna lösningar som tar dig vidare. Det är inte alls speciellt vanligt förekommande, men när det väl händer får spelet en helt annan betydelse för dig. Det är knappast ett spel man ”sitter fast” på i flera dagar, men lite smått frustrerad till och från kan du ändå bli.

• Sammanfattning: Svårighetsgraden ligger på den nivå man förväntat sig av ett spel som detta. Du kan få behöva tänka, du kan vara på samma uppdrag i ett par timmar. Men att det skulle vara klurigare än så - knappast!

- || Uppbyggnad || -
Strukturen i spelet känns positiv. Du följer flera olika vägar sammanflätade i slutet i en enda röd tråd. Du har inte alls svårt att förstå händelseförloppet och det känns som en bra uppbyggnad av strategiska aktioner och omgivningens inblandning.

Spelet är fjantigt, ingen tvekan om det. Men det är fjantigt på ett underhållande sätt. Det känns som att utvecklarna har tänkt steget längre då de flätat ihop uppdragen, världarna och förloppen i ett. Det blir aldrig helt tyst eller händelselöst under en längre tid. Själva idén i grund och botten är även i sig väldigt spirituell. Fram till sista steget med din karaktär känner du en sammanflätning av allt runtomkring dig. I helhet tycker jag att uppbyggnaden, sammanflätningen och strukturen på spelet är väldigt väl planerad och genomförd.

• Sammanfattning: Uppbyggnaden är positiv. Du känner att allt har en sammanflätning och det glider en röd tråd med dig genom hela spelet. Det känns välplanerat och bra utfört under utvecklingen.

- || Jämförelser och reflekteranden || -
Det enda spelet jag egentligen är kapabel att reflektera över när jag jämför det här spelet är dess föregångare, The Simpsons: Hit & Run. Detta är nämligen det enda Simspons-spel utöver The Simpsons Game jag spelat. Jag kan heller inte finna något spel som påminner eller kan jämföras med detta då det är unikt på sitt sätt.

Under de fyra år mellan The Simpsons: Hit & Run och The Simpsons Game har det blivit ett rejält lyft. Föregångaren hade knappast samma känsla genom handlingen och hela omdömet har tagit sig upp några snäpp högre. Du spelar som samma karaktärer (bara att Apu av någon random anledning var med i Hit & Run som spelbar karaktär) men det är trots det helt olikt i spelkänslan mellan dessa. Uppdragen har fått ett mycket mer betydande och intressant uppföljande och storyn känns, trots sin lite fjantiga strålning, mycket mer genomtänkt och välskapad. Jag kan utan tvivel påstå att spelen är så olika i spelglädje och känsla att man kan förmoda att de är skapta utifrån helt olika grunder.

• Sammanfattning: Spelet är mycket bättre än sin föregångare Hit & Run. Allt har fått sig ett lyft och spelen ger dig en känsla av helt olika grunder till sina publiceringar.

- || Grafik || -
The Simpsons Game har en relativt bra grafik för att vara ett animerat spel hämtat från en teveserie. Denna gång är det steget bättre än det tidigare spelet, The Simpsons: Hit & Run, som kom ut i Sverige redan under 2003. Allt från karaktärer till miniklipp har fått sig ett bra lyft under dessa ynka 4 år.

Då det är menat att vara tecknat är spelet snyggt, minst sagt. Omgivningen är ganska välgjord och de flesta av karaktärerna ser väldigt lika ut i jämförelse med teveserien. Den sämst designade karaktären i spelet är kaninen som Homer möter under första banan. Annars är det inget som helst fel på designen på karaktärerna.
I övrigt ser det även bättre ut nu när karaktärerna förflyttar sig, eller rör på någon kroppsdel över huvudtaget, än vad det gjorde ibland annat Hit & Run. De ser ut som de gör i teveserien nu, till skillnad från i de tidigare spelen.

Något som däremot inte direkt håller samma nivå på skalan gentemot det övriga delarna av spelet är ”ättävlingarna” som Homer deltar i lite då och då. Grafiken i dessa ser något sämre ut än vad den gör annars. Varför vet jag inte och det känns konstigt att det faktiskt är så, men åtminstone ser det sämre ut i mina ögon. Annars är grafiken under resten av banorna väldigt bra och nära på fantastisk.

Mellan och under uppdragen i spelet kommer det ibland upp små klipp, där det ofta är karaktärer som pratar med varandra och/eller att det händer någonting speciellt. Under dessa klipp har ”grafiken” enastående hög kvalité och är väldigt underhållande att titta på, då det faktiskt ser bättre ut än i själva teveserien, utan att överdriva!

• Sammanfattning: Grafiken är helt okej för det mesta, då bland annat karaktärerna ser bättre ut än i något av de andra spelen. Minispelet ser i stort sätt hemskt ut men miniklippen är helt sanslöst underbara. Skulle det lagts ner lite extra energi på grafiken skulle spelet kunna få mycket höga poäng!
• Betyg: 8/10

- || Ljud || -
Om man är van med The Simpsons, både med de olika spelen och med själva serien, vet man att ljudet ofta är snuskigt bra. I The Simpsons Game är ljudet lika bra som förväntat, om inte bättre! Det sämsta är att det ibland kan kännas som lite upprepningar ifrån vissa av karaktärerna, då de ibland bara har upp till tre repliker som tuggas om och om igen.

Alla rösterna från de olika karaktärerna är givetvis inspelade eller tagna av de vanliga röstskådespelarna. Homer har samma röst som alltid, inspelad av Dan Castellaneta, som även gör rösterna till Abe Simpson, Barney Gumble, Krusty The Clown och Joe Quimby med flera. Detsamma gäller Lisa, Moe, Duffman, Apu och alla de andra som vi även hittar på teveskärmen i vanliga fall. Alla har originalröster inspelade av originalröstskådespelarna.

Musiken passar för det mesta in otroligt bra. Uppdragen har realistiska ljud som passar in i ett spel som det här. Den är varken för stressande eller alldeles för lugn i någon del av spelet. Ljudet i filmklippen är samtidigt helt perfekt och skickligt inlagd av skaparna, både rösterna och lätena ifrån omgivningen.

• Sammanfattning: Ljudet känns bra och passar för det mesta in. Det kan ibland kännas som lite upprepning av karaktärerna, men annars är ljudet helt perfekt.
• Betyg: 8/10

- || Spelkänsla || -
The Simpsons Game är inte precis ett spel som man lever sig in i. Det låter en spela som ”Familjen Simpson” i en resa runt om i Springfield (och lite andra platser också). När man väl gett sig in på ett nytt uppdrag med någon av familjemedlemmarna spelar man för det mesta tills det är helt slutfört. Dock händer det att man fastnar, och vid dessa tillfäller tröttnar man ganska snabbt och slutar spela bara efter ett litet tag.

Jag är, som jag sagt i vissa andra speltester, inte speciellt bra på att kommentera just spelkänslan. Jag kan säga att den här ligger över medel för att vara det typ av spel som det är. Man tycker i början att det är ett underhållande spel och man kan sitta och spela det i flera timmar i sträck, men till slut blir man uttråkad på grund av den ibland… lite händelselösa spelgången.

Spelkänslan kan jag tyvärr inte säga mer om. Den duger givetvis, men resten får ni, ”tyvärr” ta reda på själva den här gången.

• Sammanfattning: Det är svårt att leva sig in i det här spelet men det är rätt bra spelkänsla för att vara ett sådant spel som det faktiskt är. Man tröttnar lätt men det är ändå, på sätt, rätt underhållande.
• Betyg: 6/10

- || Hållbarhet || -
Det absolut sämsta med The Simpsons Game är just hållbarheten. Då man har klarat alla uppdragen, man behöver inte ens ha tagit alla samlarsaker utan bara klarat uppdragen, är spelet helt plötsligt bland de tråkigaste spelen man kan äga.

Spelet under handlingen är väldigt underhållande i sig, men det går lite för snabbt att klara ut det. Det går ganska segt att ta sig igenom banorna var för sig, men det krävs inte speciellt mycket från dig som spelar. Exempel på vad man under en bana kan behöva göra är att följa efter någon för att till slut få slåss i någon minut eller två. Det låga betyget är just för att det är så tråkigt när det väl är avklarat.

• Sammanfattning: Spelet är något för kort och blir otroligt tråkigt att spela när man väl har klarat ut det. Man behöver inte göra speciellt mycket under uppdragen på spelet, men det ger ändå en underhållande tid under spelgången.
• Betyg: 4/10

- || Story || -
The Simpsons Game har, trots spelgenren och grunderna, en ganska... ja… fjantig story. Jag, som varit en The Simpsons-fantast av högsta grad, är möjligtvis medveten om vad serien handlar om och att det inte är den mest seriösa vare sig spel- eller teveserie genom tiderna. Men trots detta känns spelets handling rätt larvig ibland. Man får till exempel bland annat slåss mot onda delfiner på land, göra ett GTA-liknande spel till ett lugnt och fint spel samt träffa Gud.

Men, detta är verkligen inte något negativt! Den töntiga handlingen gör spelet minst sagt väldigt underhållande! Den får en att sitta och roas över att spelet i sig är så pass barnsligt, samtidigt som det är så förbaskat underhållande på samma gång!

• Sammanfattning: Handlingen i sig är väldigt barnslig – vilket gör spelet perfekt! Det är underhållande på ett fjantigt sätt och är nog svårt att klå i framtiden!
• Betyg: 8/10

- || Karaktärer || -
Valet av medverkande karaktärer är för det mesta väldigt bra. Man får spela som alla familjemedlemmarna och i omgivningen finns de allra flesta av birollsfigurerna från teveserien. De är välgjorda och välplacerade. Vissa av dem kan vara lite irriterande och vissa är som kloner av varandra, vilket visserligen sänker spelkänslan något. Men det är rikt av både underhållande kommentarer samt jobbiga irritationer i spelet vilket slutresulterar i något medelmåttigt.

Det finns karaktärer som är hemska, till exempel skogsarbetarna eller kaninen i början. Men det finns även underbart skapade karaktärer såsom Gud och Matt Groening (som man faktiskt får möta i spelet). Detta resulterar även här i något medelmåttigt, något som även betyget på karaktärerna blir.

• Sammanfattning: Vissa av karaktärerna i spelet är otroligt välskapta och underhållande medan vissa andra inte alls är det. Det är inte någonting som man hurrar över, men verkligen heller inte någonting som plågar en!
• Betyg: 6/10

- || Helhet || -
Grafiken, ljudet, spelkänslan, hållbarheten, handlingen och karaktärerna skapar tillsammans ett betyg som håller sig strax över 6,5 (~ 6,66667). Spelet är enligt mig inget som man klagar över, men inget man gör allt för att få behålla när det är avklarat heller. När det är slut, så är det slut. Då hamnar det på hyllan och stannar förmodligen där ett bra tag. Det spelar ingen roll att det faktiskt har en så pass bra grafik och ett så pass bra ljud, det stannar helt enkelt där uppe. Man får en givande underhållning under storyn, men när den är slut finns det inget mer, då är hela spelet slut.

Är man en fantast av teveserien The Simpsons blir man nog inte missnöjd över spelet till en början. Man roas förmodligen mycket av spelgången. Men, det går lite för snabbt och det ger inte den minsta underhållning efter det att man klarat av spelets story.

• Sammanfattning: Ett väldigt underhållande spel till en början, men tråkigt och upprepande då handlingen är avklarad. Spelet ger inte mycket mer än några timmar framför ens TV. Spelet är dock sannerligen värt att köpa för en The Simpsons-fantast.
• Betyg: 7/10

- || Personlig slutkommentar || -
Mitt slutbetyg till The Simpsons Game blir alltså 7/10. Jag personligen ångrar inte mitt inköp av The Simpsons Game, men jag skulle heller inte ha något emot att sälja det nu efter att handlingen i spelet är avklarad. Det har varit några underhållande timmar framför teveapparaten men nu är det tyvärr inte ofta jag plockar fram spelet längre.

Jag hoppas att ni nu har fått er en inblick över spelet The Simpsons Game. Jag tackar er för att ni tog er tid att läsa min recension! Läs gärna även mina andra spelrecensioner: http://fuska.nu/medlem/forsa//tester/

Ha en riktigt bra speltid!

Totalbetyg: 6.5 Ljud: 8 Grafik: 8 Hållbarhet: 4 Spelkänsla: 6