Super Mario Galaxy

Super Mario Galaxy

9.2 8.8

Inskickad av Fuska-nu den 03/10 -09 19:56

Handling / story/vad man gör i spelet
Vart 100:e år svävar en komet förbi Mushroom Kingdoms sky. I år har Prinsessan Peach tänkt hålla en festival för alla invånare, självklart är Mario inbjuden.

Glatt springer han med armarna som ett flygplan när han är på väg till festivalen. Men den glada festen håller inte så länge till. För helt plötsligt dyker Bowser upp med en hel flottarmé; kidnappar Peach, och tar med sig hela slottet upp till rymden! Mario försöker stoppa honom men en Magi-Koopa dyker upp och får honom på fall.

När Mario vaknar upp är han någon helt annanstans än i sitt kära Mushroom Kingdom. Han befinner sig i rymden med tre glada kaniner som vill leka tafatt med honom. När Mario hittar alla kaninerna visar dem sitt räta jag, vilket är stjärnor, Lumas. De säger att han kanske kan hjälpa ”Mama”. På gräsfältet där alla befinner sig dyker en slags arena fram med ett skimrande ljus. När Mario går längst upp träffar han på ”Mama”, som egentligen heter Rosalina. Hon säger att hon har spanat ut över galaxens alla stjärnor och hållit reda på dem. Hon och sina Lumas far vart 100:e år runt med deras rymdfarkost, eller snarare sagt med sitt observatorium, men i år fastnade de i någon slags kraft runt jorden, och det var då Bowser tog sin chans. Han stal alla stjärnor som höll motorn och rymdfarkosten igång, och kidnappade Prinsessan medan han höll på.

Rosalinas begäran är nu att Mario ska återbringa alla de stulna stjärnorna runt över galaxen, så att de kan fara till universums centrum och rädda Peach.

Välkommen till Super Mario Galaxy!

Som du kanske har förstått så måste du samla alla stjärnor som är tagna. Precis som Super Mario 64 och Sunshine är det här ett plattformsspel, fast den här gången i rymden! Så var beredd på att alla banor som du kommer ställas inför kan ha en varierad gravitation och massor av andra överraskningar.

Från observatoriumet väljer du dina banor att ta dig an härnäst. Rosalina och hennes Lumas använder sig av olika delar av farkosten när de spanar ut över universums alla hörn. Här får Mario besöka ett kök, en fontän och ett bibliotek, med mera. I varje del av rymdfarkosten har man tillgång till ett antal galaxer att söka efter stjärnor. Ju fler stjärnor man hittar, desto flera galaxer kan man spela.

Super Mario-serien är ett mästerverk som Nintendo har skapat. Att Mario skulle få besöka rymden i sitt nästa äventyr var en stor överraskning för mig, och hur mycket kan inte hända ute i den stora vida galaxen där?

Först och främst så måste jag säga att känslan är underbar. Mario är lätthanterlig för alla åldrar och att kontrollera honom med Wii-remoten & Nunchuken är inga problem alls. Dessutom rör han sig snabbt och flitigt. Det mesta går ut på att skaka här. Skakar du med Wii-remoten på en fiende så snurrar det runt och springer man på fienden medan denne snurrar, så besegras den. Självklart hoppar du med A och styr med styrkorset på Nunchuken.

Nintendo har slängt in massor av galaxer och planeter. Runt 40 stycken, faktiskt, och här finns det allt ifrån Yoshi-formade plattformar, en leksaksgalax, en värld fylld med bin och deras drottning, och mycket mer. Banorna är inte heller beståendes av en plattform hela tiden. Nej, självklart inte. En galax består av massor med småplaneter som Mario måste korsa för att ta sig över till nästa och så vidare? Hur gör han det då? Jo, via ”Launch Stars”, ”Sling Stars” och ”Pull Stars”. Alla är formade som stjärnor där man antingen måste skaka Wii-remoten vid närheten av dem, för att automatiskt lanseras iväg till nästa planet (härlig känsla), till att dra sig vidare med gravitationen. Det är själva banornas perfektion och design som spelets styrka ligger i. Nintendo har balanserat ett spel ute till rymden blandat med Super Mario 64. För alla banor är inte påverkade utav gravitation, eller rör sig i rymden. Vissa banor är klassiskt designade att ta sig fram på bästa sättet. Och Nintendo kan verkligen inte hålla sig borta ifrån minispelen heller! Här får man styra en rocka uppe i en lyft med en vattenformad spiral och utmana ett Spöke med en matchande hjälm i race där den som kommer först till mål vinner, mycket roligt. Bossar är också något som spelet innehåller mycket av. Här hittar vi både några bekanta men mestadels nya. Vem finner det inte roligt att springa uppför en jätterobot som knappast kan hålla sina ben på en pytteliten måne?

De flesta Mario-fansen älskade de olika kostymerna i Super Mario Bros. 3. Nu gör Nintendo ännu ett Mario-spel baserat på kostymer! Här kan Mario bli till ett bi, ett spöke, få flygande krafter, bli till Is-Mario eller Eld-Mario, inlindad i en fjäder som låter honom studsa högt och en regnbågstransformerad-Mario. Alla dräkter gör ett roligt intryck på varje bana. Vid biets första användning måste man t.ex. klättra uppför en bikupa och klia bidrottning i hennes päls, där stjärnbitar till en Launch Star har fastnat. Dessutom kan Mario fara fram på isen om han endast rör den som Is-Mario och som ett spöke kan han bli osynlig och gå igenom vissa föremål. Det känns kul att Nintendo har utvecklat vissa specifika idéer från alla dessa dräkter på ett eller annat sätt på banorna.

Nintendo Wiis grafik har ofta fått dålig kritik för att vara för lik GameCubes. Ta en närmre titt. Aldrig förr har jag sett ett så snyggt Nintendo-spel som det här. Texturerna är gudomliga, färgerna enastående och detaljerna sjukt snygga. Hade alla Wii-spel varit så här, hade den dåliga kritiken försvunnit. Något annat som är häpnadsväckande är musiken i spelet. Dirigenten Keji Kondo tillsammans med Super Mario Galaxy Orchester står bakom allt, och inte är det varierande musikstilar här inte! Allt ifrån mystisk rymdmusik till klassiska Mario-låtar i fräscha förbättringar. Ytterligare en stark faktor för spelet!

Ok... Allting kan inte vara perfekt i ett spel. Här finns nämligen något som kallas ”Pranksters Comets”. Och precis som på namnet så handlar det om kometer. På vissa banor kan kometer förekomma. De är indelade i fem olika kategorier: Speedy-kometer, Purple-kometer, DareDevil-kometer, Cosmic-kometer och Fast Foe-kometer. I Speedy-kometerna går banorna på tid, i Purple-kometerna handlar det om att samla 100 lila pengar, i DareDevil-kometerna måste Mario stå upp mot en boss eller klara igenom en bana med endast ett liv! I Cosmic-kometerna måste Mario slå sig en kosmisk och liknande person som han själv i ett race och till slut i Fast Foe-kometerna blir fienderna svårare. Dessa kometer förstör lite av den underbara känslan spelet har. När man väl måste ta sig an en kometbana får man en känsla av besvikelse, eftersom dem alla blir tråkiga efter ett tag. En bra idé av Nintendo, men inte alls så bra som de övriga i spelet.

2-spelare är också möjligt i Super Mario Galaxy. Den ena spelare styr Mario och kan samla upp Starbits som man kan skjuta fiender med. Den andra spelaren kan också hjälpas åt med att samla Starsbits och dessutom få Mario att utöva snygga hopp och volter. Enligt Shigeru Miyamoto ska det här samarbetet med varandra få familjer och vänner närmre varandra.

En annan sak som kanske är lite dåligt är svårigheten. Alldeles för simpelt med knappast något inslag av svårigheter. Och då ska man också vara medveten om att Nintendo tog bort de 6 liv man tänkte ha från början till 3, som spelet innehåller! Kameran kan också under ”rymdbanorna” där gravitationen spelar in vara en aning störig eftersom den nästan aldrig går att ändra då. Men som en helhet är det här ännu ett oslagbart Nintendo-spel som gör god nytta för Wii!

| Grafik: 10 |
Texturerna, färgerna, detaljerna, bakgrundsbilderna… ja, jag vet inte allt, har nog aldrig varit så här snygga förut! Alla som säger att Wiis grafik är värdelös kan ta och spana i Bowser i det här spelet. Man praktiskt taget ser fjällen på honom!

| Spelkänsla: 10 |
Gravitationen är det som gäller i det här spelet. Att helt plötsligt vändas upp och ner med Mario är en ljuvlig känsla såväl som att skjuta sig vidare till nästa planet ute i rymden. Och Wii-remoten & Nunchuken ger en bra balans för alla småbarn som vuxna.

| Ljud: 10 |
Fyllt med massor av episka rymdlåtar till goda gamla Mario-låtar i nya versioner. Det är nästan helt omöjligt att inte få en låt på huvudet efter en spelrunda av Super Mario Galaxy. Det här kan nog vara ett av Nintendos bästa spel inom musiken, faktiskt…!

| Hållbarhet: 8 |
En aning för kort och för enkelt, men det här kommer att bli en Nintendo-klassiker om några, och som kommer att lätt kunna plockas upp igen. Därför blir det en 8:a.

. . . . . . . .