Super Mario Galaxy

Super Mario Galaxy

9.2 8.8

Speltest av Danne_00

Inskickad av Danne_00 den 22/12 -08 13:06

En festival för att hedra en komet som kommer var 100:e år. Ja det är så SMG börjar. Du börjar som Mario, som är inbjuden till Prinsessan Peach's slott. På vägen dit, genom staden, ser du massor av glada Toads (Små levande svampar) som hoppar runt och firar kometen. Men innan Mario hinner fram så anfaller Bowser och hans flygande skepp hela staden. Han fryser ner alla Toad's och bombar stora delar av staden, han kidnappar Prinsessan Peach (Och hela hennes slott också för den delen...) och skickar Mario till en liten planet långt därifrån, där han svimmar. På planeten blir Mario väckt av tre talande kaniner som säger att han ska leka tafatt med dem. Efter man gjort det så tar de tre kaninerna Mario till Prinsessan Rosalina. En prinsessa som tar hand om i princip hela universum. Även hon har blivit drabbad av Bowser's ondska och hon bestämmer sig för att hjälpa Mario att stoppa Bowser, som är i full färd med att skapa sitt eget universum.

Spelet utspelar sig i rymden. Du är på Prinsessan Rosalinas skepp, där hon och sina medhjälpare hjälper dig att komma till olika planeter för att samla ihop stjärnor. Du börjar i en liten galax med ganska lekfulla planeter, men med tiden kommer galaxerna bli mörkare och tråkigare.

På de olika planeterna gäller såklart tyngdlagen, vilket gör att du kan stå på både undersidan och översidan av dem mycket små planeterna. Du hoppar runt på planeterna och dödar fiender på jakt efter stjärnor, och för att resa mellan planeter så hoppar du in i små stjärnformade kanoner som skjuter sig vidare. Alla galaxer har sitt eget tema, godis, trädgård, eld etc, vilket varierar spelet ganska mycket. På de större planeterna finns det även bossar som du måste besegra.

Spelet är enligt mig väldigt charmigt och välgjort. Vad Nintendo har försökt skapa har dem verkligen lyckats med. Jag tycker dock att spelet var alldeles för lätt och hade gärna sett svårare bossar. Det var också lite tråkigt att ungefär hälften av spelet gick av sig självt (Att man blir ivägskjuten till ett speciellt ställe istället för att styra själv). För många stjärnor att hämta efter spelet är väl inte att klaga på, men att samla lila mynt på alla banor är enligt mig overkill.

Storyn tycker jag är ganska klassisk för Super Mario, rädda Peach, men att de även satt in en extra story med Prinsessan Rosalina gjorde det här spelet till något extra. Att man även kunde vara så många olika "sorters" Mario tyckte jag varierade spelet. Att han förvandlas till bin, spöken osv kan låta lite konstigt, men enligt mig så fick dem till det perfekt.

Jag hade även velat sett ett multiplayerläge när man skulle surfa på rockor. Den delen av spelet var underskattad, det var det jag gillade bäst.

Grafik: Att spelet är till Wii gör mig inte ett dugg. Även om grafiken inte var perfekt så var det ett spel av högsta kvalitet.

Spelkänsla: Spelkänslan var ganska dålig enligt mig. Ofta var det svårt att styra eftersom man hela tiden var på olika sidor av planeten ändrades riktningarna och man sprang ofta rakt in i fiender. Att man även flög av sig självt tog också bort en del av känslan.

Ljud: Musiken till det här spelet var underbar. Dock så var alla Mario's läten ganska tjatiga. Ljudet från Rosalina's medhjälpare när man matat dem med "star bits" var bara för älskvärt.

Hållbarhet: Även om det fanns mycket sidequests när man klarat spelet så betyder det inte att man vill spela dem. De var helt enkelt värdelösa och man gjorde i princip samma saker man redan hade gjort.

Totalbetyg: 7.3 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 5