27
    -

8.7 8.8

Speltest av repli

Inskickad av repli den 05/01 -09 14:24

Sonic igelkotten är tillbaka i ett nytt spel!

Spelet börjar med att hans fiende Dr Eggman Robotnik är på väg att attackera planeten med sin armada med rymdskepp. Som vanligt är Sonic där för att stoppa honom. Sonic använder kraften från kaosmaragderna och förvandlar sig till den nästan övermäktiga Supersonic! Men Eggman har gjort en fälla och fångar Sonic i den. Nu kan han äntligen utföra sin ondskefulla plan! Eggman avfyrar en stark laser mot planeten och den delas upp i sju delar. Från jordens inre väcks ett uråldrigt monster vid namn Dark Gaia. Men det är inte bara Dark Gaia som blir "unleashed"! Sonic blir av en bieffekt muterad till en varkotte eller på engelska the werehog. På natten blir han hårigare, starkare och kan töja ut armarna och nå väldigt långt. Eggman skickar ner Sonic mot planeten och det är upp till Sonic att sätta ihop planeten igen. Så börjar Sonic Unleashed!

I spelet reser man hit och dit mellan olika kontinenter och länder som liknar våran egen jord, för att återställa kaosmargdernas kraft och med dem återställa planeten.
På dagen är man Sonic igelkotten eller på engelska Sonic the hedgehog. I hög hastighet springer man genom banor i både 2D och 3D. Man måste kunna kontrollera hastigheten och alla tekniker. Det finns även alternativa vägar så det gäller att försöka ta den snabbaste vägen. Banorna tar cirka 2-5 minuter.
Det är nu Sonic är som bäst!
På natten förvandlas Sonic till varkotten. Nu är han mycket långsammare, men har andra fördelar som jag redan nämts. Dessa banor handlar om slagsmål och plattform.
Banorna varar i runt 10 minuter.
Mellan de olika banorna finns det också hubvärldar. Ställen där man pratar med folk för att ta sig vidare. Dessa platser är i 2D och man får inte gå runt utan bara klicka sig fram.

Spelet är som tre spel i ett så jag delar upp det. Det finns som sagt dagbanor, nattbanor och hubvärldar.

Dagbanor: Jag tycker dagborna är jätteroliga. Man får en adrenalinkick av dem! Det gäller att skaka sig fram med homing attack och boost som ger mer spelkänsla. Det är inte heller helt lätt! Dagbanorna är helt underbara! Nackdelen är att det finns för lite av dem! Man vill ha mer! Det är först en lagom lång bana, sen kommer en till jättekort liten utmaning och sen ibland en till utmaning. Utmaningarna kan vara t.ex: samla så här många ringar under den här tiden eller rör inget föremål och nå målringen. Men det räcker inte!

Nattbanorna: Nattbanorna är hälften bra hälften dålig enligt mig. Jag gillar att slåss! Att vifta nunchucken och wiimoten hit dit som det vore arm är kul och gör det roligt. Man uppgraderas under spelets gång. Nattbanorna består också av väldigt frustrerande plattform. Man dör aldrig av fienden utan av bottenlösa hål som man ramlar ner i om man missar en påle. För att ta tag i en påle med sina tänjbara armar så måste det komma upp en liten markering. Och i vissa fall så kommer det av misstag inte upp en som leder till en död. Det skulle varit mycket bättre om man fick tänja de när man vill utan dessa begränsningar. Samma sak har hänt på dagbanorna när det gäller homing attack. Då funkar det inte heller alltid. Homing attack borde vara något man kan göra när som helst. Nattbanorna förekommer också väldigt ofta. 3 stycken långan banor på rad. Dagbornorna är också tre på rad men de är det bara 2 extra utmaningar på en och samma bana! Alltså kan det bli en plåga eller ett nöje att ta sig genom nattbanorna. Jag ser det som båda.

Hubvärldar: Hubvärldarna är en liten del av spelet. Man bara klickar, läser, klickar, läser om och om igen. Det går att hoppa över om man vill och man missar inget viktigt då, men jag läser för jag tycker det kan vara lite roligt.

Grafik: Grafiken är strålande. Introt är det längsta (kanske bästa) i Nintendos historia! Grafiken är på topp där. De vanliga cutscenerna i spelet är inte lika bra men ändå otroligt bra! Hubvärldarna har samma grafik som spelets 2 andra versioner, Xbox 360 och Playstation 3. Grafiken är sådan eftersom det är stilla bilder, men den är ändå väldigt snygg. I spelet är grafiken lite annorlunda. Den är lite stel och inte superbra, men den är ändå bra och det finns inget större problem med den. Grafiken får 9/10!

Spelkänsla: På dagbanorna är spelkänslan i världsklass, men eftersom den större delen går åt till att slå monster och svinga runt bland pålar så sänks den. Spelkänslan på natten är bra, men inte fantastisk. Spelkänslan får 8/10

Ljud: Ljudet är i verkligen världsklass. Rösterna är väldigt bra och det finns massor av ljudeffekter i spelet. Musiken är fantastisk och passar in på miljöerna. Ljudet får 10/10

Hållbarhet: Spelet är lagom långt och det finns mycket att låsa upp efter att ha klarat spelet. Men det är ett vanligt äventyrsspel och därför är det inget man håller på med så jättelänge. Det finns inget multiplayer häller. Hållbarheten får 8/10

Slutsats: Spelet är kul, men det finns många onödiga inlägg som inte behövts. Jag rekommenderar spelet till dem som kan tänka sig att uppskatta nattbanorna.
Dagbanorna skulle nästan vem som helst älska!

Totalbetyg: 8.8 Ljud: 10 Grafik: 9 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 8