New Super Mario Bros. Wii
    20 november 2009
    125
    -

8.9 9.2

Inskickad av Fuska-nu den 03/01 -10 18:59

Det är Prinsessan Peachs födelsedag och hon har ordnat ett kalas i sitt slott för sina vänner. Till hennes höghets festlighet har hon bjudit sina nära och kära: Mario, Luigi och massvis med Toads. Rummet kryllar med givna presenter och till slut kommer en enorm tårta in. Precis innan de tänker ta ett bett i denna smarrighet, visar sig Bowser Jr. tillsammans med alla Koopalings upp ur tårtan! De har använt den som en förklädnad och rusar snabbt fram för att kidnappa prinsessan. Utanför slottet väntar ett luftskepp på dem som tar dem långt upp i säkerhet. Mario, Luigi och två olikfärgade Toads har sina sinnen på högsta hugg och springer snabbt efter dem. De återstående Toadsen i slottet skjuter du med hjälp av en kanon ut Peachs presenter, vilket är pingvin-dräkter och helikopter-hjälmar. Du måste nu som Mario ta dig igenom bana efter bana, slott efter slott, värld efter värld för att kunna rädda din kära. Varje slott är kontrollerat av en av varje Koopaling.

New Super Mario Bros. Wii är den femte utgåvan i serien, kan man säga. Precis som dess föregångare handlar det om samma sak: du ska antingen som Mario, Luigi eller någon av de två Toadsen ta dig igenom banor fyllda med Goombas, Paratroopas, färgglada rör, Bullet Bills, lådor fyllda med pengar eller andra uppgraderingar, hemsökta spökhus och en massa gamla klassiska ”Mario-ting”. Du har som vanligt en såkallad ”övervärld” där du väljer banor, svamphus, spökhus med mera. Det finns hela 8 världar som alla har varsitt element. Snö, underjord, luft, vatten och hela köret. Varje värld innehåller ett minislott och ett vanligt slott som är intagna av någon utav Bowsers Koopalings. De återvänder nu från Super Mario Bros. 3 med sina galna, humoristiska och coola personligheter. För varje besegrad Koopaling låser du upp en ny värld som du måste kämpa dig igenom.

Shigeru Miyamoto, fadern till Super Mario, har länge velat skapa ett spel anpassat för fyra spelare. Och här har vi det! New Super Mario Bros. Wii. Du kan alltså tillsammans med tre andra vänner få hjälp igenom banor och få till ett ännu roligare kaos i spelet. Självklart blir det Mario, Luigi och de två Toadsen som är spelbara för er alla.

Spelet bygger mestadels vidare på New Super Mario Bros. till DS som kom vid sommaren 2006. Men spelet tar också inspiration från sina gamla föregångare som de olika dräkterna man kan omvandla de mångfärgade rörmokarna. I New Super Mario Bros. Wii hittar vi följande dräkter:

● Svamp: den hederliga och klassiska flugsvampen som gör att man blir ett snäpp större.
● Mini-svamp: från New Super Mario Bros. till DS återvänder denna mini svamp som är ljusblå med vita prickar. Kommer man i kontakt med den här blir man pytteliten, hoppar som i rymden och kan springa på vattnet.
● Propeller-svamp: en svamp beklädd med en orange propeller-hjälm på. Med den här tagen får man en hjälm på huvudet som man med ett skak kan snurra rakt upp i luften.
● Pingvin-dräkt: helt enkelt en pingvin-dräkt som omvandlar en till en pingvin. Denna dräkt gör en till en mästare under vattnet och till en snöbollskastade fågel som kan flyga under en väldigt kort stund i luften.
● Is-blomma: direkt från Super Mario Galaxy dyker denna dräkt upp, vilket gör att man får förmågan att frysa ner sina fiender med en dödsföraktande snöboll.
● Eld-blomma: återigen en klassiker som gör att man kan fylla ett fält med en massa eldbollar som bränner allt i sin väg.

Spelet går att kontrolleras både med Wii-remoten separat och Wii-remoten tillsammans med Nunchukern.

Jag har alltid älskat att se Mario i hans ”2D-äventyr” med mig själv som kommandot. I New Super Mario Bros. till DS var den en annorlunda sak, för det spelet släpptes just till en bärbar konsol, medan de förgående och 20 år på nackens gamla spel släpptes till stationära konsoler. Därför är det i synnerligheten ett kärt återträffande man får av Mario och alla hans vänner.

Först och främst vill jag bara säga att banorna är som vanligt perfekt utformade och mycket varierande. Det gamla teamet bakom New Super Mario Bros. DS har lyckats slå alla banrekordens galenskap med nya rekord. Här hittar vi banor fyllda med spinnande marker, underjordar med Wigglers som springer sin väg fram i labyrinter, till banor med en flotta där du med hjälp av Wii-remotens känslighet måste styra en gigantisk glödlampa för att lysa upp din väg. Vilket är helt toppen! Galenskaper som detta tar spelet till en helt ny nivå och visar på att Nintendo inte har någon idétorka. Tillsammans med tre andra spelare blir tokigheterna ännu större. När man synkroniserat måste hoppa över en kommande spikklubba rakt emot sig eller undanröja otroligt många Dry Bones på en uppåtgående plattform, så är det först och främst en massa skratt som står i centrum. Hur man än gör så lyckas man alltid på något sätt vara den skyldige bakom en kompis död, så att ett extraliv går åt. Och det här är inget negativt. Snarare tvärtom. Att se ett grönt skal banalas emellan alla de fyra spelare, som slutligen träffar en och orsakar stora konsekvenser är mer roligt än tragiskt, och tro mig, det här spelet innehåller flera stunder där liknande saker inträffar.

På tal om fyra spelare så kan jag ju då också nämna att det inte alltid är det bästa att vara just fyra. Vissa banor är inte alls anpassade för att ha en hel soffa fylld med kompisar, medan andra är det. Därför måste på något sätt passa över banorna. Nintendo har varit så kreativa att de skapade en bubbla som harmoniskt skulle ta en medspelare över en svår del av en bana. Genom ett enkelt knapptryck på A, med endast Wii-remoten då, så kan alla som vill få bli insvept i en bubbla. Skulle det vara så att man senare under den avklarade delen vill vara med igen, så är det bara till för en av de andra spelarna att spräcka den genom att enkelt hoppa upp på den. Ett mycket smart sätt när det kommer till olika slags strategier och liknande för att ta sig igenom olika delar. Men se bara till att inte alla hoppar in i en svävande bubbla. För det skulle orsaka en ”förlust” på banan!

Nintendo kan fortfarande inte släppa taget om den så kallade ”casual-publiken”, de som inte spelar och ”nötar” spel så ofta. Dör man 8 gånger på en bana kommer ett särskilt block att vistas vid en. Slår man på det här blocket kan man få en så kallad ”Super Guide”. Då kommer Luigi fram och visar hur man ska ta sig igenom ett kämpigt ställe som man har tampats med under en lång tid. Under tiden han håller på att visa en hur det ska gå till så behöver du inte göra något alls. Han kan till och med klara hela banan åt dig om det så skulle vara, för du har kontrollen att hoppa in i spelet när du själv vill! Dessutom går det att köpa ”hint-movies” i slottet i den första världen, där man kan se tips på speciella saker under en bana. Du betalar med stjärnmynt som det finns tre på varje bana att hitta.

Det bästa med spelet måste nog ändå så vara de sju Koopalings återkomst. Efter nästan 20-års väntat så finns det bara en sak att säga – härligt. Jag tycker fruktansvärt mycket om deras olika personligheter, krafter, sätt och designer. Här hittar vi alla från den stenhårde Roy Koopa – med anpassade solglasögon, till den galne lille Lemmy Koopa som kastar cirkusliknande bollar med hjälp av sin stav. Alla Koopalings har nämligen sina hederliga stavar igen som innehåller varsin speciell magi till dem alla.

Utifrån Koopalingsen så är de nya dräkterna mycket bra. Alltså, Pingvin-dräkten, Propeller-dräkten och Is-omvanligen några av de bästa i serien hittills. Att man efter fem års utgivningar fortfarande kan komma med kvalitet och häftiga funktioner med nya dräkter är mycket starkt.
Koopalingsen är inte det ända som återvänder. Marios gröne vän med en jättelik röd tunga och drakliknande design gör också en återkomst. Självklart är det ju Yoshi jag pratar om! Nu kan du som spelare återigen hitta Yoshi någonstans ute på de vida banorna, gömt i ett ägg som kan kläckas och som du sedan kan rida på. Han kommer att komma till stor nytta när det gäller att ta sig an fiender och svåra passager i luften. Som synd är det att han endast finns på några enstaka banor och kan inte tas med ut på övervärlden…

Musiken står delvis Koji Kondo bakom, men det gamla teamet bemästrar de flesta låtarna igen. Här hittar vi allt ifrån nya remixar av klassiska Super Mario Bros.-låter, inslag av både Super Mario Galaxy och Super Mario 64 till nyarrangerade New Super Mario Bros.-låter från DS-versionen. Återigen är det ljuvligt att springa igenom fält fyllda med glada fiender som dansar till låtarna under vissa ställen. Riktigt välgjorda är också vissa låtar!

Frågan om varför man tog med två Toads istället för någon annan som Peach eller Wario har ofta kommit på frågan. Miyamoto svarade på så sätt han sa att Toadsens fysik är väl anpassat för just detta spelet. En ganska dålig ursäkt till ett fantasilöst karaktärsval, men det funkar ju. Vi fick åtminstone ett spel anpassat för fyra spelare i ett och samma rum!

Som en helhet från allt det översta som du just nu har läst så kan det här Super Mario Bros.-spelet vara ett av de bästa någonsin. Grafiken är charmig, musiken är underbar, banorna är otroligt välgjora, Koopalingsen tillsammans med Yoshi återvänder… ja, vad mer kräver man?

| Grafik: 7 |
Delvis ganska halvtaskig men vissa texturer är faktiskt snygga, och för att vara ett 2D-baserat spel är det helt okej. Inte undra på att det blir en 7:a.

| Spelkänsla: 10 |
Fysiken och de gamla Super Mario-vibbarna återvänder. Det känns som Nintendo har blandat seriens gamla rötter med de nya från både New Super Mario Bros. DS som utgivna spel som Super Mario Galaxy. Att kunna sitta och spela fyra spelare i en och samma soffa gör att spelkänslan får det högsta betyget!

| Ljud: 9 |
Klassiska gamla Super Mario Bros.-låtar i nya remixer med andra välgjorda mästerverk. Ljudeffekterna är på topp, precis som bakgrundsmusiken på de alla olika världarna. Försök att inte nynna på dem efteråt!

| Hållbarhet: 9 |
2D-plattform fungerar lika bra som ett vanligt plattformsspel eller FPS-spel. Du lär inte tröttna på att hitta alla stjärnmynt, alla de gömda passagerna och kanonerna, rädda Peach och stampa ner de sju olika Koopalingsen en efter en eller att försöka sig på att fylla sin profil med fem guldstjärnor. När du ser den stora överraskningen avslöjas i det här spelet så kommer nog dina fingrar vara fullt upptagna med att bekämpa nya väldesignade banor…! Helt klart en 9:a!

. . . . . . . . .

Vad väntar du på? Mario och ett livs äventyr väntar där ute på dig! Att se han tillsammans med andra gamla bekanta får en på nya glada tankar om Nintendo som ett företag. Det här är ett måste till Wii!

Totalbetyg: 8.8 Ljud: 9 Grafik: 7 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 10