8 december 2006
    EA Canada
    35
    -

8.3 7.3

Inskickad av Fuska-nu den 17/04 -07 21:32

EA är tillbaks med sitt senaste spel ur NFS-serien - Need for Speed: Carbon. Carbon skiljer sig totalt från sina föregångare , då man nu tävlar i "lag", och ska försöka erövra hela staden - det gör man bäst genom att ta över olika territorium, där det gäller att klara av diverse race. Alltifrån drift till checkpoint-race finns utspridda i staden, och de bara väntar på dig.

En annan stor nyhet är som jag nämde innan - "lagen". Du samlar genom spelets gång på dig medlemmar till ditt lag, och kan sedan välja en av dem att ha med under dina race. Det finns totalt tre olika egenskaper hos dina medhjälpare - block, scout och boost. "Block" - medhjälpare med den egenskapen rammar på ditt kommando motståndarbilar (min favorit). De med scout-egenskaper letar enkelt och snabbt upp diverse genvägar åt dig, och sist men inte minst "boost"-egenskapen, som låter dig köra snabbare om du kör direkt bakom din lagkamrat...

Jag tycker är ett helt okej racingspel, och bra mycket bättre än förra spelet i serien - Need for Speed: Most Wanted. Wii-moten fungerar oväntat bra tillsammans med spelet, och bilen glider lätt genom svängarna via din handrörelse. Det enda jag egentligen kan klaga på är spelets livstid. Om du inte har några kompisar att spela tillsammans med, så klarar du lätt karriärläget på under 15 timmar, vilket är lite tråkigt. Men under de 15 timmarna har du i alla fall fått valuta för pengarna... Kort och gott: ett lyckat spel, som slår föregångaren på fingrarna.

Grafik (7): Bra grafik som håller samma klass som PS2, och som flyter på fint. Inga direkta problem med skärmuppdateringen. Lite dåligt med detaljer dock, men inget man stör sig på precis.

Spelkänsla (8): Wiis unika kontroll funkar nästintill perfekt med spelet, och det är faktiskt lättare än att spela med en "vanlig kontroll", där du behöver en spak för att styra. Men om man nu inte känner sig allt för bekväm med att "tilta" fram bilen genom kurvorna så kan man givetvis ändra till den lite mer traditionella spelstilen där du använder spak.

Ljud (7): Fina motorljud, bra röster, helt okej musik. Och mycket mer än så finns inte att säga...

Hållbarhet (8): Som jag nämnde tidigare i speltestet så håller karriärläget oftast inte mer än kanske 15 timmar, vilket kan låta lite väl lite... Som tur är finns multiplayer-läge som höjer hållbarheten och glöm inte alla coola delar du kan modda din bil med... Xzibit och West Coast Custom - passa er. :P

//kramgogo

Totalbetyg: 7.3 Ljud: 7 Grafik: 7 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 8