Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Metroid Prime 3: Corruption

Nintendo Wii
Metroid Prime 3: Corruption
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    26 oktober 2007
  • Utvecklare
    Retro Studios
  • Antal ägare
    87
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
9.7 9

Speltest av Fuska-nu

Inskickad av Fuska-nu den 09/03 -08 18:14

Handling / story / vad man gör i spelet
Det har gått ett halvår sedan prisjägaren Samus Aran räddade planeten Aether mot det onda. Nu så kallas hon tillbaks av den Galaktiska Federationen att landa på G.F.S Olympus (Federationens största skepp och bas). Du landar med ditt skepp på en av landningsbanorna. Två stycken Galaktiska soldater säger att du ska bege dig till kommandobryggan där Commander Dane väntar.
När du kommer dit så märker du att det inte är endast du som har tillkallats till detta uppdrag. Inne i rummet befinner sig tre prisjägare till. Här är deras namn:

Rundus: En alien som liknar en Space Pirate med isförmågor. En mycket pricksäker skjut. Min favorit också!

Ghor: En robot som är mycket vis och klok. Har en jättestor utrustning som hjälp i strid.

Gandrayda: En tjej som har förmågan att kopiera sig till vad som helst. Smidig och kvick.

Nu när alla har samlats så talar Commander Dane om varför.
För en vecka sedan så upptäckte den Galaktiska Federationen något mystiskt Space Pirate skepp i en av galaxerna. De skickade dit deras skepp G.F.S Valhalla till att klargöra vad som försigick. Skeppet blev övertaget av Space Pirates och skeppets Aurora Unit 313, som är en jättestor hjärna som fungerar som en dator, blev övertagen.
Med hjälp av denna Aurora Unit så har Space Piratsen skickat ut ett virus till planeten Norion där Federationens största bas till fots ligger. Du och de andra prisjägarna kallas till undsättning. Ni måste få igång de tre generatorerna som skyddar planeten mot inkräktare. För viruset är rakt på emot erat håll ifrån ett svart hål!

Vad jag tycker om spelet
Metroid Prime 3: Corruption går knappast att beskriva med ord. Det måste upplevas! Ni som är bekanta med de gamla Metroid-spelen känner säkert till att det var mycket äventyr/pusel/klurighet o.s.v. Men nu är det tvärtom. Det är fullpackat med action, men det är fortfarande äventyr och allt det där.
Det som gör det här spelet så bra är självklart kontrollen. Jag tror att jag aldrig har kört ett så här spel med en sådan mästerlig kontroll! Du använder Wii-Remoten till att sikta runt med Samus's vapen. Nu så kanske du tror att det inte alls kommer att hänga med så som du vill, men jag försäkrar dig om att det verkligen gör det. Du kan till och med ställa in känsligheten på vapnet som är till för nybörjare till hardcore-spelarna.
Med Nunchukern använder du Samus's vänstra arm till att slänga ut elrep och dra bort skydd ifrån fiender. Att öppna dörrarna funkar nästan utmärkt, men ibland så reagerar det inte när du vrider Wii-Remoten. Men det är inget problem alls, detta sker kanske bara 5% av 100 möjliga.

Som jag sa innan så är detta mest ett action-spel istället för äventyr. Att göra sådana hära förändringar av Nintendo är riskabelt, men de gjorde helt rätt! Strider mot fiender och bossar har aldrig varit så här kul. Du fastnar dessutom knappast aldrig i spelet för du blir uppdaterad mer information hela tiden.

När du har kommit en bit i spelet så dyker Dark Samus upp! Det verkar som om han inte förgördes i Metroid Prime 2: Echoes helt. Han överladdar en attack fullt med Phazon, som är ett gift, på Samus och de andra prisjägarna.
Det är med hjälp av detta gift som han ska ta över hela världen.

En månad senare så vaknar du upp och upptäcker att du har varit medvetslös. Och forskarna har under tiden tagit hjälp av det Phazon som fanns inom dig och de andra prisjägarna. De har nu börjat utveckla utrustningar till soldaterna och eventuellt Samus att gå in i "Hypermode".
Det här är en av de stora nyheterna i Metroid Prime 3. Genom att hålla nere + - knappen så går du in i Hypermode. Dina Energy Tanks omvandlas till en mätare som går neråt för varje skott som du avfyrar, det här gör att Samus nu kan döda fiender dubbelt så effektivt. Men det kommer till en kost. När du går in i Hypermode så tar Hypermode-mätaren dina rediga liv när du är normal. Så om du går in i Hypermode och slösar ner hela mätaren så kommer en Energy Tank att vara tom när du kommer tillbaks till det vanliga. Är du även för länge i Hypermode utan att göra något så kommer mätaren att gå uppåt, då måste du se till skjuta många skott och balansera mätaren i mitten. Akta dig för att skjuta för mycket...
Det här menar Nintendo och Retro Studios på att spelaren ska balansera sig mellan Auto Vent och Hypermode. Det fungerar inte alls så bra på den lättaste svårighetsgraden, men när du kör på de allt högre så kommer du att märka skillnaden.

Federationen skickar ut nya uppdrag till dig hela tiden och att man nu får röra sig fritt genom alla planeterna med hjälp av ditt skepp har aldrig känts så här förut!

Betyg till spelet
Grafik: Mycket snyggt! HD-stöd, bättre detaljerat än de förra spelen och du kan se Samus ögon när du tar upp menyn för vilken skan-visir du vill ha!

Spelkänsla: Sanna min ord: Det kommer att ta ett långt tag innan något annat Wii-spel slår detta i spelkänsla. Det märks att Wii-Remoten och Nunchukern har för lite knappar att fylla ut det här spelet med. Men Nintendo och Retro Studios är smarta och lägger upp allt perfekt!

Ljud: Allt ifrån klassiska låtar och nya till sköna ljudeffekter.

Hållbarhet: Det tar c:a 15 timmar att klara av spelet, vilkert är lite för kort enligt mig. Men Bonus Gallery och de andra svårighetsgraderna gör att man vill spela igenom det en gång till. Du vill väl ha 100%, eller...?

+ Mästerlig kontroll, bra upplägg, snygg grafik, Wi-FiConnection och mycket mer. Det är bara till att scanna på!

- Lite för lätta bossar...


Det bästa Metroid-spelet någonsin!

Totalbetyg: 9.3 Ljud: 9 Grafik: 9 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 10