Next Level Games
    89
    -

8 7.7

Speltest av Danne_00

Inskickad av Danne_00 den 29/12 -08 11:30

Spelet är, som ni hör, ett fotbollsspel . Som ni säkert också kan lista ut så baseras spelet på Super-Mario-serien; dess karaktärer och dess föremål. Spelet innehåller även karaktärer och föremål ifrån Donkey-Kong-serien.

Precis som Mario Kart skiljer sig ifrån andra rallyspel så skiljer sig Mario Strikers ifrån andra fotbollsspel. Istället för att bara spela fotboll så har man proppat in massor av olika föremål att störa varandra med. Man har också designat banorna så att det ska vara lite miljö/terräng, och inte bara en platt fotbollsplan. Banorna skiljer sig mycket ifrån varandra, vissa banor är det inget speciellt med, medan vissa kan vara dränkta i lera, eller mitt ute i rymden.

I det här spelet så får du välja en lagkapten (Mario, Peach, Luigi etc.) och några spelare (Koopa Troopa, Birdo etc.). Självklart går spelet ut på att göra flest mål, men för att göra många mål samtidigt så kan man göra ett speciellt skott (bara lagkaptenen kan göra detta). Om man laddar skottet (håller inne skjutknappen) till max så kommer lagkaptenen att hoppa långt upp i luften och göra någon slags attack mot den. Vilken sorts attack varierar ifrån spelare till spelare. Något jag tänkte på var att Donkey Kong slår iväg bollen med händerna. Desto bättre du timar ditt skott, desto fler bollar skjuter du iväg. Ja, bollen blir till fler bollar. Men även motståndaren kan göra detta. Då får du spela som din målvakt och, med hjälp av Wii-Remoten, försöka fånga skotten. Vanliga skott kan man självklart göra, men det finns många sätt att göra det på. Man kan skjuta normalt, eller så kan man mosa ner målvakten genom att göra attacker mot honom (T.ex. Hammer Bros. kastar hammare på honom).

Det finns även ett väldigt fegt sätt att göra mål på, som bara vissa karaktärer kan göra. Vissa karaktärer har som "attack" att kunna rulla, och därmed telepotera sig några meter framåt. På det sättet går det att rulla rakt igenom målvakten. Det finns inget man kan göra mot det, så efter att ha fått några bakåt-mål av den sorten så blir man väldigt lätt förbannad på spelet.

I spelet finns bland annat ett "Main Game" som är att man ska klara massor av cuper, som går ifrån lätt svårighetsnivå till omöjlig. De sista cuperna är näst intill omöjliga, och den som har klarat alla cuper har all min respekt.

Det finns också "missions", uppdrag som man ska klara. Dessa går ut på att klara matcher på vissa sätt. T.ex. under en viss tid, med en viss målskillnad eller med en viss karaktär. Vissa missions är väldigt lätta, medan vissa är så svåra att man inte klarar av dem, iallafall inte jag...

Till sist så finns det multiplayerläge. Man kan spela mot sina kompisar, både via Internet och via... Soffan? Multiplayerläget är inte särskilt varierat och man tröttnar på det väldigt fort.

Även om det hittills har låtit som att jag tyckt spelet varit ganska bra, så ska ni inte skaffa fel uppfattning. Det här spelet är långt ifrån värt pengarna. Cuperna är långtråkiga och har helt vrickade svårighetsnivåer. Ju längre du kommer, ju mer jävlas motståndaren med dig, mosar dig, skjuter saker på dig, stänger in dig, och självklart, rullar igenom målvakten. Planerna är väldigt trånga, och ofta fullpackade med saker som får dig att kasta dosan i golvet, t.ex. att du får en traktor i huvudet när du ska göra mål.

Om du spelar mot datorn har den ofta en tendens till att göra i sista sekunden, det vill säga, du har ingen chans att vinna. Multiplayerläget är också värdelöst, och man tröttnar efter tre-fyra matcher. Online är spelet också väldigt dåligt, och eftersom man blir så förbannad när man förlorar så stänger alla dina motståndare av spelet när du vinner.

Uppdragen var det jag gillade bäst med spelet, även om jag hatade det med. Till en början var uppdragen ganska roliga, men när du kommit halvvägs så blev de både omöjliga och långtråkiga.

Grafik: Grafiken får 7/10. Helt okej. Har inga direkt åsikter om grafiken eftersom man mest tänkte på hur värdelöst spelet var i övrigt. Men om jag fick välja det som var bäst så var det grafiken.

Spelkänsla: Vad gäller spelkänslan vet jag inte riktigt vilka åsikter jag har. Kontrollerna var ganska svåra att hålla reda på (konstigt placerad "skjuta-saker-knapp"), men när man skulle rädda skott som målvakten var spelkänslan helt okej. Jag vet inte riktigt om det är bra eller dålig spelkänsla om man blir förbannad för att man får saker på sig i sista sekunden. Det är väl granska bra inlevelse på det sättet, men det är ju inte särskilt rolig inlevelse.

Ljud: Ljudet har jag inte heller så mycket åsikter om. Som de flesta Mario-spel så hör man mest "klink", "wohoo", "yes", "swosh" och så vidare. Men det är väl lite det som gör spelet. Dock gillar jag inte ljudet man hör varje gång man tar emot en passning, ett metalliskt ljud som visar att bollen blev lite bättre (desto fler passningar, desto bättre skott).

Hållbarhet: Hållbarheten får riktigt lågt av mig. Det här var det spel jag spelat minst i hela mitt liv. Runt 5 timmar skulle jag gissa att det blev. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte lämnade tillbaka det på öppet köp. Uppdragen var tråkiga, och likaså cuperna. Att spela multiplayer var inte heller så särskilt kul, eftersom man bara sprang runt och slog ner motståndarna. Alla mål såg ungefär likadana ut. Värdelöst.

Totalbetyg: 5 Ljud: 6 Grafik: 7 Hållbarhet: 2 Spelkänsla: 5