Hudson
    123
    -

8.6 6.8

Speltest av The_new_cake

Inskickad av The_new_cake den 25/11 -10 20:44

Det är äntligen karneval igen! Mario och hans vänner har självklart tänkt delta och du är självklart inbjuden. Här kan ni spela en massa roliga små spel, och kanske vara med i den stora tävlingen där vinsten är gratis godis för ett helt år? Här på karnevalen är allting möjligt!

Det finns fem olika tält uppsatta, alla innehåller olika saker man kan göra. Dessa är Party Tent, Star Battle Arena, Minigame Tent, Extras Zone och Fun Bazaar. Det är egentligen endast de tre förstnämnda som man brukar hålla till vid, även om det händer att man besöker de två sistnämnda med jämna mellanrum också.

Huvudspelet är lite olika beroende på bana med mera, men det finns ett par huvudregler. För att vinna så ska du skaffa flest stjärnor utav alla. Är det flera personer som har lika många stjärnor så är det den som har flest mynt som vinner. För att förflytta sig på spelbrädet ska man hoppa upp på en tärning, som då stannar och visar antalet steg framåt som man får flytta. Beroende på vilken sorts ruta man hamnar på så händer olika saker.

Som exempel, landar man på en blå ruta får man mynt men hamnar man däremot på en röd ruta förlorar man mynt. Skulle man hamna på ett grönt frågetecken, även kallad händelseruta, händer något som kan vara både bra och dåligt medan den gula rutan alltid är lyckobringande. Landar man på en Bowser alternativt Donkey Kong-ruta så förstör eller hjälper de dig på olika sätt beroende på spelbräde.

När man spelar, slår man i en speciell ordning. Ordningen bestäms efter att alla slagit tärningen en gång i början. När alla har kört en omgång så startas ett minispel, den som vinner minispelet får fler mynt. För mynten kan man skaffa stjärnor.

Minigame Tent, Extras Zone och Fun Bazaar spelas däremot inte riktigt på samma sätt. Kör man Minigame Tent så får man enbart välja vilka minispel man vill spela, och vilka man ska möta. Extras Zone innehåller en handfull extra lite större spel. Fun Bazaar kan man gå till för att kolla upp sina rekord, vinster och även låsa upp olika saker.

Med tanke på rörelsekontrollen så trodde jag att man skulle kunna göra minispelen bra mycket roligare än i tidigare spel. Tyvärr visade det sig att så var inte fallet. De flesta spelen gick inte ut på att använda rörelsekontrollen till att röra sig med på något större sätt. På de flesta spelen ska man röra på kontrollen, men inte alls mycket. Det hade varit mycket roligare om det fanns fler minispel som liknade baseball-minispelet, som faktiskt var ett av få roliga spel här.

Jag gillar det faktumet att det finns olika sorters spelbräden, där man skaffar stjärnor på olika sätt beroende på vilken bana det är. Tyvärr finns det bara sex stycken spelbräden totalt, och det blir lätt ganska långtråkigt. Det är dessutom endast ett spelbräde som kräver lite mer tankekraft, och där man måste tänka på vilket håll man ska gå och så vidare. På de flesta räcker det bara att springa framåt, utan att riktigt bry sig åt vilket håll.

Minispelen som spelas i Extras Zone håller däremot en ganska hög kvalitet, och jag hade gärna sett att liknande spel introducerades i huvudspelet. De spel som redan finns där lär man sig väldigt snabbt, och det blir ingen större utmaning utav dem. Åtminstone inte om man kör mot datorn, om man kör mot andra spelare kan det fortfarande ha sin charm.

Då spelet i sig baseras sig på en massa mindre spel blir det svårt att hålla en hög nivå, och att skapa ett 100-tals småspel där alla ska hålla bästa kvalitet är nästintill omöjligt. Trots detta anser jag att Nintendo har misslyckats ganska hårt på denna punkt, och det finns många småspel som skulle kunnat förbättras en hel del.

Ska man säga något positivt om spelet så får man nog börja prata om hur länge man måste spela för att klara ut spelet fullt ut. Det finns flera saker att låsa upp, de flesta är dock helt onödiga för spelet. Det går låsa upp alltifrån en ny svårighetsgrad till små figurer som man kan se gå i en parad.

Grafiken är okej. Varken mer eller mindre. Det saknas en väldig massa detaljer överallt, vilket gör att spelet ser ganska misslyckat ut ibland. Jämför man detta med anda Wii-spel kommer det tyvärr inte långt. Det blir först när man går tillbaka och jämför med tidigare spel i Mario Party-serien som detta spel faktiskt klarar sig, och ser ganska bra ut. Jag förstår inte riktigt varför Nintendo har misslyckats med grafiken i detta spel, de har visat i andra spel att de har vad som krävs för att få till det på ett riktigt bra sätt.

Spelkänslan är väldigt varierande. Det finns de minispel som man klarar att leva sig in i riktigt väl samtidigt som det finns de minispel som man inte förstår någonting av. Däremot är spelet bortsett från minispelen väldigt dåligt gjort, och det är mycket svårt att klara och leva sig in i någonting. 'Mario Party 8' har kort och gott inte det lilla extra som krävs av dagens spel för att bli riktigt bra.

Med tanke på det låga antalet banor tröttnar man väldigt snabbt på musiken. De låtar som spelas under den tid man befinner sig på spelbrädet är dessutom riktigt dåliga. De har även sett till att en del ljud kommer från kontrollerna, vilket vanligtvis brukar låta riktigt bra. Men även här var ett stort misslyckande, ljuden som kommer från kontrollen är inte bra alls utan mycket irriterande. Dessutom hör man aldrig någon prata, vilket är ganska vanligt i de flesta Nintendo-spel, men här har man valt att ersätta det med mycket irriterande småljud.

Hållbarheten får man väl ge lite extra poäng för. Spelet är långt, väldigt långt. För att klara spelet fullt ut måste man klara av huvudspelet vid två tillfällen. Dessutom krävs det att man måste köra en väldig massa matcher för att låsa upp alla minispel med mera. Dessutom kan det ta bra tid innan man får till så bra rekord som möjligt. Tyvärr tröttnar man alltför snabbt på spelet, och det är inte alls så roligt som man hoppas. Detta gör att man knappt orkar spela Mario Party 8 hela vägen till slutet, vilket sänker hållbarheten en väldig massa.

Totalbetyg: 4 Ljud: 2 Grafik: 5 Hållbarhet: 6 Spelkänsla: 3