380
    -

9.1 8.4

Speltest av Streamline

Inskickad av Streamline den 08/06 -08 20:09

Mario Kart Wii

Nu är den här. Den sjätte delen från den mest populära spin-off som skapats i Nintendo historia har anlänt till ditt Nintendo Wii. Kan den mätas med de andra racers runt om i spel-branschen, eller är det bara ett fiasko?

Jo, Mario Kart Wii går ut på att du väljer en karaktär att köra ditt race med. Alla klassiska är med som Mario, Luigi, Yoshi och Toad för att nämna få. Men även nya finns att låsa upp, som Dry Bowser eller Princess Rosalina. Men det finns ingen vidare skillnad mellan dessa karaktärer. Inte mer än att de väger olika mycket. Ju större karaktär, desto tyngre karaktär. Ju tyngre karaktär, desto svårare blir det att ta skarpare kurvor, men samtidigt har de en högre toppfart. Bowser, DK och Wario är bara några få av de stora, tunga karaktärer. Men som sagt var, det finns ingen större skillnad mellan karaktärerna. Så att välja karaktär beror mest på din smak.

Det finns även support för din Mii i det här spelet, som går att låsa upp efter några race. Det finns säkert en guide här på fuska om hur man låser upp det. I alla fall, Mii support innebär att du kan använda en Mii som du skapat i Mii Channel som en spelbar karaktär. Vilket jag, personligen, tycker är bäst, eftersom karaktärsval beror mest på smak. Det är roligast att använda en karaktär som du själv skapat med ditt namn för att visa var skåpet ska stå.

Med Mario Kart Wii kommer Nintendos nya genomnbrott "Wii Wheel". Det är som ett "plastskal" för din Wii Remote och ser ut som en ratt. Det är meningen att du ska kunna placera din Wii Remote i ratten och använda Wii Wheel som en ratt i en bil, till exempel. När jag först hörde talas om detta blev jag mycket skeptisk. Jag tänkte: "Det kommer säkert inte att fungera, och du tvingas sätta i din gamla GameCube-kontroll." Jag hade fel. Väldigt fel!
Wii Wheel fungerar perfekt! Att köra Mario Kart med en ratt har aldrig känts mer realistiskt. Visst, du kan använda din GameCube-kontroll också, men Wii Wheel är mycket, mycket roligare.

Mario Kart Wii är ett roligt spel. Jag gillade som sagt Wii Wheel, som gör spelet mycket mer realistiskt än innan. Nintendo är ju kända för deras innovativa idéer.
Det finns många saker jag gillade med spelet! Som till exempel Nintendo WiFi. Att köra mot datorstyrda karaktärer med kompisar är en sak. Men att köra online mot vem som helst är mycket roligare! Upp till 12 stycken kan köra online samtidigt. Och det bästa av allt: Inget lagg! Från vad jag har hört är Nintendo's WiFi på Wii ett skämt, och funkar knappt aldrig. Nu har Nintendo äntligen fixat det med Mario Kart Wii! Körde mot en från Australien i helgen, varken han eller jag upplevde något lagg.

Det fanns även en del grejer jag inte gillade. Två ord: AI. Eller...är det ett? I vilket fall: När du kör själv är det synd med den svåra AI:n (AI = Artificiell Intellegens; Datorstyrda karaktärer, till exempel). Ett klagomål jag haft till de förra spelen; framför allt till Super Nintendo och Nintendo 64 är att spelen är alldeles för lätta. På Super Nintendo hinner man nästan varva den person som ligger på sjätte plats. Men här på Mario Kart Wii är inte AI:n att leka med. Framför allt när du kör själv i race. Du kanske leder hela loppet. Men just när du är 20 meter från mållinjen kommer ett blå skal med vingar och krossar dig. Och då svischar sex stycken karaktärer förbi dig. Detta händer mig på 50cc, som är den lättaste svårighetsgraden. Och vissa race på 150cc (svåraste) handlar bara om tur. Dessa ögonblick får mig att nästan kasta ratten in i TV:n och stänga av mitt Wii. Men för att lugna mig hoppar jag ut online istället och skjuter ballonger.

Vad jag också gillar är att många av banorna är från de gamla banorna. Nästan alla mina favoriter är där. Förutom Wario's Stadium och Toad's Turnpike. Och detta är även ett problem i Mario Kart Wii. Inte det att Wario's Stadium och Toad's Turnpike inte finns med, nej, nej. Utan att mycket från de äldre spelen finns med. Det är mycket likt de andra spelen också, för den delen. Om jag skulle vilja spela de gamla spelen, så gör jag det på SNES, N64 eller laddar ner dem från Virtual Console/Wii Shop Channel. Fast det finns inte så mycket som kan uppdateras när det gäller ett sånt spel. Men jag tycker verkligen inte att hälften av alla banor skulle vara banor från de gamla spelen. Det är det så kallade "Anniversery Editions" är till för.

Okej, här kommer mina betyg. Jag hoppas de stämmer överens med vad ni tycker, eller om de får er att bestämma om ni ska köpa spelet eller inte.

Grafik - 7
Snygga miljöer, snyggt återskapade banor från de gamla systemen. Ganska dåliga karaktärsdesigner. Spelet är inte det snyggaste som finns på Wii, och inte en av dem heller. Spelet är snyggt med grafik, etc, men det kunde gjorts bättre.

Ljud - 6
Även om musiken inte är av samma kvalité som Super Mario Galaxy eller Super Smash Bros. Brawl så har Mario Kart Wii ett hyfsat soundtrack. Men det jag inte gillade med spelet var att musiken lätt kunde bli långtråkig. De flesta "låtarna" lät mycket likt de andra låtarna. Och karaktärernas röster kunde bli ganska jobbiga, framför allt när det kommer väldigt mycket hopp.

Spelkänsla - 8
Mario Kart Wii kunde ha varit som vilken annan racer som helst. Men nu när Wii Wheel kommer med när du köper Mario Kart Wii blir spelet mycket roligare, och mycket roligare att spela. Och med en perfekt WiFi-Connection kan du skjuta ballonger eller jaga mynt med, eller mot, personer från USA till Kambodja. Hurra!

Hållbarhet - 9
Om du har många kompisar/syskon som gillar att spela Mario Kart Wii håller dig detta underhållen tills Super Smash Bros. Brawl släpps här i Sverige. Även själv är det mycket roligt att köra online med folk som du inte känner. Det har aldrig varit mer tillfredställande att skjuta sönder en bil som tillhör en kille från England som heter Steve.

Totalt: 7.5

Om du vill ha någon racer, bara för att vinna och ha kul, rekommenderar jag inte spelet till dig. Det finns så många bättre racers där ute. Som till exempel GRID, som kommer att släppas till PS3 snart, tror jag. Visst, Mario Kart Wii är ett kul spel, men det är mest om du ska köra med kompisar på en fredagskväll, eftersom Multiplayer alltid har varit Mario Kart Wii's truimfkort. Vill du som sagt vinna ett race över dina kompisar är detta spelet för dig.

Jag tackar för mig.
Streamline - Medlem - Fuska.nu

Totalbetyg: 7.5 Ljud: 6 Grafik: 7 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 8