Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Link's Crossbow Training

Nintendo Wii
Link's Crossbow Training
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    7 december 2007
  • Utvecklare
    Nintendo
  • Antal ägare
    37
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
7.8 7.2

Speltest av Fuska-nu

Inskickad av Fuska-nu den 08/08 -09 22:09

Handling / story / vad man gör i spelet
• Inledning
Detta speltestet kan avslöja information som du kanske vill ta reda på själv och kan på det sättet förstöra spelets glädje när du spelar det. Därför varnar jag dig innan du läser vidare, du bör tänka igenom om du verkligen vill veta spelets handling med mera.

Spelinformation
Genre: Action och multiplayer
PEGI: 12 år (innehåller våld)
Kontroller: Wii Remote och Nunchuk
Spelare: 1-4
Utgivare: Nintendo
Lanseringsdatum: 7 december 2007
Språk: Engelska
Pris (augusti 2009): 200-300 kronor

• Allmänt
Link har tagit upp ett armborst i hopp om att lära sig sikta lite bättre. Det är ditt uppdrag att sikta, med hjälp av Wii kontrollens speciella egenskaper. Spelet har upp till åtta sparfiler. Wii Zapper medföljer när du köper spelet, och är ett plastfodral som du sätter i kontrollen i. Spelet har egentligen ingen story, så här kommer en förklaring av vad man gör i spelet.

När man kör så finns det tre olika sorters banor, de vanliga banorna, skyddsbanorna och vandring. När man kör de vanliga banorna, så dyker det upp saker som du ska skjuta på och kameran rör sig av sig själv. När du kör på skyddsbanorna, så står du stilla men du kan snurra runt. Du ska helt enkelt skydda dig för fiender som kan komma från alla håll runtom dig. Den sista sorten är då vandring, där får man själv jaga ner fienderna som man ska döda på den banan.

Det finns bakgrunden på alla banor speciella saker som ger lite extra poäng, och sådant som ger minus poäng. Det kan vara allt från fågelskrämmor till krukor, tunnor eller kanske en pumpa. Det finns även olika pricktavlor, som exempel ger pricktavlor med ett kryss på minuspoäng. Samtidigt ger gula/guldiga pricktavlor lite extra poäng.

Det finns tre olika huvudspellägen som är Score Attack, Multiplayer och Practice. De går alla tre ut på ungefär samma sak, men här kommer en liten snabb beskrivning om dem.

• Score Attack
Till en början är detta spelets huvuddel. Skjut dig igenom åtta nivåer med tre banor på varje nivå, plus en final. Du måste få en bronsmedalj på varje nivå innan du får fortsätta vidare till nästa nivå. Man får en bronsmedalj när man har nått 20000 poäng, och för en silvermedalj är det 40000 poäng, guld är 60000 poäng och platinum är 80000 poäng.

Brons är den ”sämsta” medaljen man kan få, och platinum är den ”bästa”, även om man klarar få en poängsumma som är bra mycket bättre än det. Alla platserna som är med i spelet är tagna från The Legend of Zelda: Twilight Princess.

• Multiplayer
Det är samma banor som i Score Attack, men till skillnad så behöver man inte välja vilken ”nivå” man vill spela. Man kan istället välja bana 1-3, och behöver inte spela hela nivå 1. Men den stora saken här är också att man kan utmana sina kompisar. Man kan vara upp till fyra spelare, och alla kör efter varandra. Man behöver bara en kontroll för att köra Multiplayer. Man kan inte köra online, utan bara köra på mot kompisar som man har hemma.

• Practice
Practice är nästan exakt som Multiplayer, med en enda skillnad. Förutom att man bara kan vara en spelare, vill säga. Den poängsumma man får sparas, och man får en topplista på de banor man kört. Hit kan man gå och träna om man har problem med exempelvis 7-2, och inte vill spela hela nivå sju.

• Kontrollerna
Wii Remote – Sikta
B – Skjut
Z – Zooma in
Analogspaken – Flytta Link i en del banor
(-) – Hoppar över en del filmsnuttar på en del banor

Vad jag tycker om spelet
Ett enkelt sätt att tjäna pengar via Wii Zappern, eller ett spel som toppar alla förväntningar? Spelet håller toppklass med tanke på att det bara är till för att lära sig hur Wii Zappern fungerar. Om man däremot ser på spelet som helhet, så gillar jag det inte. Alldeles för enkelt, och för kort. Men med tanke på att det är till för att lära sig hur Wii Zappern fungerar (vilket känns ganska onödigt), så håller det faktiskt en standard som man kan stå ut med.

• Fördelar

Fördelarna är miljön, grafiken, ljuden samt att man utnyttjar Wii kontrollen till max. De tre sistnämnda leder till att spelkänslan blir riktigt grym. Banorna är fantastiskt sammanställda och det märks verkligen vad de har lagt ner tid på. Antalet sparfiler är ett plus för att vara ett spel från Nintendo, då det bara brukar finnas tre stycken sparfiler.

• Nackdelar

Handlingen, kan vi väl börja med. Jag tycker det vore enkelt att göra en liten story från Telma’s Bar med ett par händelser som leder till samma banorna som de som fanns i spelet. Men tyvärr fanns det ingenting sådant, det var bara att välja bana och köra.

Sedan är det svårighetsgraden, jag klarade av att första gången jag körde spelet, få högsta medalj på första banan. Det borde inte vara möjligt. Hade gärna sett en del svårare banor, men alla gick väldigt snabbt och enkelt att klara.

Hållbarheten, får ett stort minus. Om du har tur så klarar du dra ut på spelet så du har fem timmars spelglädje, men förutom det är det ganska dött. Hade gärna sett fler banor, och svårare. Bara så det hade tagit lite tid att klara en bana, så man får lite motstånd.

• Prisvärt

Om spelet är prisvärt beror på, har du andra spel som Wii Zappern fungerar tillsammans med så tycker jag nog du ska köpa det (som exempel Resident Evil: The Umbrella Chronicles). Men har du inga spel förutom Link’s Crossbow Training där man kan använda Wii Zappern på ett bra sätt, så skulle jag nog inte rekommendera detta spelet.

Betyg till spelet
• Spelkänsla
Wii Zapper ger en härlig inlevelse när man går omkring med sitt armborst. Jag gillar däremot inte skjutknappen (B) med Wii Zappern. Skjutknappen som var på min Wii Zapper är mycket möjligt ett fel på det exemplaret, men det sänker åtminstone de betygen jag ger ut.

Betyget blir därför en åtta, och skulle varit fulltoppat om inte det varit för skjutknappen. Man använder helt klart Wii kontrollens egenskaper till max förövrigt i detta spel.

• Grafik
Jag gillar grafiken, även om den inte är så bra när man tänker efter. Men den tilltalar mig, och jag gillar den verkligen. Speciellt Link’s gröna kläder, de har en grön nyans som man inte sett i något annat Zelda-spel. Förutom det så är allt mycket välarbetat och grafiken är riktigt bra. Därav betyget åtta av tio.

• Hållbarhet
Mycket dålig. Spelet går enkelt att klara ut på mindre än en timma. Även om det kan vara lite trevligt att utmana en utav sina kompisar vid senare tillfälle så är det inte riktigt tillräckligt. Kompisarna tröttnar lika snabbt som man själv gör på det, och man kan inte spela i mer än någon timma som högst tillsammans. När man sedan bestämmer sig för att skaffa högsta medalj på alla banor, så får man väl räkna en timma till.

Detta gör att betyget endast blir en trea. Anledningen till att det blir en trea och inte lägre är multiplayer-läget. Hade inte det funnits hade betyget varit ännu lägre. Den totala speltiden är på fem timmar, om man klarar stå ut med spelet så länge.

• Ljud
Man kan höra hur en pricktavla flyger sönder i flertalet delar när man träffar den. Från kontrollen kommer ljud när man skjuter iväg en pil. Ljuden är nästintill perfekta, finns inte mycket att klaga på. Förutom det att en del saker som man träffar inte låter så bra, testa bara skjuta en fågelskrämma. Det låter inte rätt.

Men trots en del fel, så stämmer det mesta och är i bästa klass. Därför får ljudet en nia utav tio möjliga poäng. Mycket utav detta beror på att en del ljud kommer från Wii Remoten.

• Miljö
Jag har ingenting att klaga på här. Jag älskar alla banorna, som alla har sin egna stil. Skogarna täcker sig lagom över banorna, och ljuset tränger lagom in för att få den bästa ljusnivån som är möjlig. Miljön ser faktiskt bättre ut här, än vad den gör i The Legend of Zelda: Twilight Princess. Vilket är lite konstigt då alla ställena som finns i detta spelet även finns i Twilight Princess.

Betyget till miljön toppar därför, och här ser jag inte att man på något sätt skulle kunna förbättra någonting. En tia utav tio möjliga poäng. Jag bara älskar miljön i detta spelet.

• Handling
En handling saknas rejält, hade varit mycket trevligare om det på något sätt hängt ihop med storyn till The Legend of Zelda: Twilight Princess. Man börjar i Ordon Village, vilket kanske är lite trevligt. Tyvärr slutar det att stämma där. För nästa bana är mitt i öknen, vilket är halvvägs in i The Legend of Zelda: Twilight Princess.

Detta gör att handlingen bara får en etta, för jag tycker inte det hade varit så svårt att göra en liten serie händelser från Telma’s Bar som blir uppdragen.

• Svårighetsgraden
På tok för enkelt. Redan på första försöket på första banan fick jag högsta medalj, vilket inte ska vara möjligt. Som tur är hjälper det om man har en kompis som man kan utmana, för då kan man verkligen få en utmaning. Men att spela ensam, är ingenting. Det är på tok för enkelt.

Därför blir betyget endast en fyra. Att man kan spela flera gör att det blir så högt, annars hade det nog varit närmare en etta.

• Totalt

Spelet är lite för enkelt, och lite för kort. En handling hade heller inte skadat, vilket borde varit enkelt att göra. Förutom detta, så tycker jag nästan att spelet toppar i det mesta. Skulle jag få ge ett medelbetyg, så blir det 61 poäng utav 100. Det är speciellt hållbarheten och handlingen som drar ner det en ganska bra bit.

En bild säger mer än tusen ord, en film måste därför säga en väldig massa mer än detta speltestet. Här kommer därför spelets trailer.

Trailer:
http://wii.ign.com/dor/objects/962748/links-crossbow-training/videos/linkscrossbowtraining_101507.html

Med tanke på att alla betygen inte syns högst upp, så tänkte jag dra igenom dem en gång till lite snabbt, så ni får en överblick över hur det ser ut.

Betyg
Spelkänsla: 8/10
Grafik: 8/10
Hållbarhet: 3/10
Ljud: 9/10
Miljö: 10/10
Handling: 1/10
Svårighetsgrad: 4/10

Totalt: 61/100

Totalbetyg: 7 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 3 Spelkänsla: 8