27 juli 2007
    591
    -

8.9 8.1

Speltest av Danne_00

Inskickad av Danne_00 den 31/12 -08 13:25

Det här spelet handlar om dig, en vanlig kille som tillsammans med din mamma bor i en liten by ganska långt ifrån närmaste stad. I den lilla byn bor inte särskilt många, men du har en jämnårig kompis (du får döpa både honom och dig själv) i byn. En dag säger din kompis att du ska följa med honom till sjön. Du följer med, och när ni kommer dit så möter ni ett par forskare som undersöker sjön. Men när ni kommer så är forskarna klara, och lämnar innan ni hinner säga så mycket. Din kompis ser att en den äldre av dom två forskarna har glömt sin väska, och ni går fram till den. Innan ni hinner blinka så flyger det ut två Pokémon ur buskarna, två fåglar, och din kompis föreslår att ni ska använda en varsin Pokémon, ifrån forskarens väska, för att skrämma iväg fåglarna. Du får välja vilken Pokémon ifrån väskan du vill ha, du kan som vanligt välja mellan en eld-, en vatten- och en gräs-Pokémon. Den här matchen går inte att förlora.

När du vunnit matchen kommer din kompis att skryta om hur bra hans Pokémon var, han besegrade sin fågel med. Men bara några sekunder senare kommer forskarna tillbaka, och ser att ni har öppnat deras väska. Han kan dock inte ta tillbaka sina Pokémon, och erbjuder er att hjälpa honom att samla data till hans “Pokédex”, en liten handdator som registrerar fakta om alla Pokémon. Detta är början till din resa mot att bli den bästa Pokémontränaren någonsin. Men även din motståndare kommer att bli starkare, och även han kommer att vilja bli den bästa någonsin. Du kommer att få slåss mot honom några gånger under spelets gång.

Nu har jag massor av gånger nämnt “Pokémon”, utan att förklara vad det är för något (men alla har väl någon som helst erfarenhet av Pokémon? ^^’). Pokémon är spelets (och Pokémon-filmernas) motsvarighet till våra djur. Pokémon stöter du på lite varsomhelst, och olika sorters Pokémon kan du stöta på på olika ställen. I grottor, i högt gräs, under stenar osv. Det finns många sätt att använda sig av Pokémon (Enligt spelet, men du kan endast strida med dom ^___^’), de flesta har dom bara som husdjur eller som hjälpredor, men det finns också människor som tränar Pokémon för att strida mot varandra. En av dessa är DU. Pokémon ser ofta lite vrickade ut och kan ha tre huvuden eller eld i armhålorna.

I spelet ska du, med hjälp av dina Pokémon, ta dig igenom olika sorters miljöer och besegra så kallade “gym-ledare”. För varje gym-ledare du klarar av så får du en “nål” som visar att du klarat gym-ledaren. Med tiden kommer dina Pokémon att bli starkare och lära sig mer hyper-spacade attacker. Till sist kommer du även att möta Pokémon-ligan, som är Pokémon-världens fem bästa tränare. Dessa ska du besegra utan att vila mellan tränarna. Du ska även försöka fånga nya och starkare Pokémon, och när du klarat spelet kan du komma in i grottor som tidigare varit låsta på något sätt. I dessa finns det legendariska Pokémon (som ofta ser ännu mer vrickade ut) och dessa kan du fånga med lite jobb.

Sidequests finns det inte så många i det här spelet. Men att träna sina små Pokémon (och fånga nya) är något som man inte tröttnar på på ett bra tag. En annan kul sak med det här spelet är att man kan byta sina Pokémon online med folk ifrån hela världen. Du kan till exempel få en pokémon som har ett namn som bara består av massa japanska tecken.

Ett annat tillskott med det här spelet (som egentligen kom i förra generationens Pokémonspel och bara uppgraderades lite i det här) är att du kan vara med i Pokémon-tävlingar. I dessa tävlingar ska du bland annat klä ut din Pokémon (dra saker till den med hjälp av touch-screen) för att slå dina motståndare. Den här tävlingen är lite mer sofistikerad än att bara slå ihjäl andra Pokémon.

Till sist så är det värt att nämna, att för att fånga/ha sett alla Pokémon så måste du ha alla andra Pokémon-spel, men även gå på olika Nintendo-saker, tex någon ny Pokémonfilm. Detta har jag stört mig på ända sen jag klarade spelet, för jag tänker inte gå på någon Pokémonfilm bara för att fylla mitt Pokédex. När du klarat spelat kommer du att kunna komma till en ny ö på kartan (en stor ö). Där finns det annorlunda sorters Pokémon, men ändå långt ifrån alla du inte har sett. Sammanlagt finns det 493 Pokémon, och ju fler Pokémon dom kommer, ju konstigare ser dom ut.

Eftersom jag har spelat Pokémon sen jag var 6 år så kunde jag inte undvika att även köpa detta. Jag tycker att spelet är mycket bra, och skiljer sig ifrån sina föregångarna tack vare den snygga 3D-grafiken. Konceptet med Pokémonspelen måste man bara älska, även om jag gärna hade velat, med alla dessa moderniteter, att man kunde sätta på sina Pokémon hattar, smycken osv. ^____^’ Men att man mer eller mindre får sköta om och slåss tillsammans med sina små fula saker är något man måste gilla. Även om många av Pokémonen ser helt störda ut så är det en del av grejen.

Jag gillade den nya storyn, som kanske inte skiljde sig så mycket ifrån resten av spelen, men ändå. Jag gillade också den nya grafiken och dom nya Pokémonen. Något jag absolut inte gillade var att man var tvungen att köpa varenda spel, och ändå inte kunna fylla upp Pokédexet (Som jag gärna hade velat om jag kunde >____<’). Att man även kunde slåss och byta Pokémon via Internet var ett bra tillskott som gjorde det ännu mer värt att ha en kompis som också har spelet. Även om man inte har kompisar så kan man byta via Wi-Fi mot alla andra i världen. Men även detta medför nackdelar, folk lägger ut sina Pokémon på nätet och frågar efter imba-Pokémon för någon liten fågel som är väldigt lätt att hitta.

Jag gillade också dom nya Pokémon-tävlingarna som jag spenderade ganska mycket tid med ^^’ Jag gillade att man även fick göra saker med sina Pokémon och inte bara slåss med dom. För att bli riktigt bra i tävlingarna så måste man mata sina Pokémon med “poffins”, en konstig sorts muffin. Men matar man sina Pokémon med fel sorts muffin så kommer den Pokémonen aldrig att bli bra i tävlingar, vilket jag tycker var väldigt tråkigt.

Den nya “ön” som man kunde komma till när man klarat spelet var något mycket positivt enligt mig, och det gjorde att man inte tröttnade lika fort. Att man alltid hade någon Pokémon att försöka fånga var också roligt, och det var det som fick mig att sitta 4oo timmar med det här spelet.

Något jag hade hoppats på i detta spel var att man kunde resa till någon värld ifrån något annat, gammalt, Pokémonspel. Detta kunde man inte, men jag hoppas på det även till nästa gång, då det skulle kunna få mig att sitta vid spelet i 4oo timmar till.

Grafik: Grafiken till detta spel får en 9/1o. Jag vill inte att Pokémon ska bli helt i 3D, men jag skulle ändå vilja se lite mer finjusteringar på miljön och på hur Pokémon rör sig, både i matcher och utanför. Det hade inte suttit fel ifall Pokémon kunde röra sig lite mer när man tittade på dom.

Spelkänsla: Spelkänslan i det här spelet får 8/1o. Inte så mycket inlevelse, och precis som vanligt går matcherna alldeles för långsamt. Men det är precis såhär Pokémon-spel ska vara. Men lite snabbare matcher, och kanske någon liten extra funktion, så att man själv fick styra ifall attacker skulle träffa eller inte (Trycka på A i rätt ögonblick t.ex.) skulle inte direkt försämra spelkänslan.

Ljud: Ljudet på det här spelet är också precis som det brukar vara. Ganska enformigt och samma “låt” spelas ofta på flera ställen. Dock gillar jag dom mer kvidande lätena när motståndarens Pokémon dör, och ser gärna utveckling på det tills nästa spel.

Hållbarhet: Hållbarheten på det här spelet är något jag älskar, men också något som fick mig att köpa två spel till. Att försöka fånga alla Pokémon tar sin tid, men jag tycker ändå att det var dåligt att man behövde köpa två spel till för att göra det. För ifall jag inte hade gjort det så hade jag aldrig suttit så långe vid det här spelet. Något annat som gör att det håller längre är att man har en kompis som har spelet, så egentligen så blir det ju att man köper tre spel själv och att även få en kompis att köpa ett spel för att få den bästa hållbarheten. 7/1o.

Totalbetyg: 7.5 Ljud: 6 Grafik: 9 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 8