7 oktober 2005
    518
    -

8.7 8.5

Speltest av Thunen

Inskickad av Thunen den 14/12 -05 15:53

Nintendogs är ett himla gullit spel. Det är ett himla bra spel för spel för hundallergiker som älskar hudar men inte kan få någon. Det börjar med att du får åka till kenneln och där får du köpa dej din första hund. Ibörjan kan det vara väldigt svårt att bestämma sej, men till slut kommer man fram till ett beslut. Då åker man hem till sitt hus som är ett simpelt hus just nu. Du leker en stund med din hund och sen får du ge den ett namn. Så börjar Nintendogs.

Nintedogs är inget spel som man klarar ut eller man sitter och kör klart på en kväll. Det är mer ett spel man plockar upp då och då och matar hunden och tar ut den på en promenad. Det går nämligen bara att gå ut varje halvtimme. På promenaden kan man göra en del olika saker. T.ex Gå till ''fynd affären'' eller till parken och leka med andra hundar och hitta paket förstås. Spelet i sig tycker jag mest går ut på att samla saker till sin hund själv har jag 3 hundar. En har en strå hatt, en har en mössa och en har ett vanligt halsband. Det går att hitta allt från nya klockor till mariohattar. Sen måste man ju mata sin hund också. Hör och häpna men faktiskt så blir hunden hungrigare även fast spelet är avstängt. Det betyder att man inte kan ligga på lat sidan och bara spela en gång i månaden. Här måste man minst mata sin hund en gång om dan om man vill att den ska må bra. För att spelet inte ska bli helt segt så finns Trainer points. Dom tjänar du genom att gå ut på promedader och att du sköter om din hund. Du kan även vinna tävlingar. Ja tävlingarna dom är faktiskt det enda du behöver anstränga dig över i spelet. Det finns en freesbie tävling, en agility tävling och en obediance tävling (dressyr). När du vinner en tävling får du pengar. För pengarna kan du köpa ny mat till din hund eller så kan du köpa ett nytt hus. Sen ett plus till är att du med en kompis kan använda er av bark mode. Där kan ni bya era saker med vann och träffa den andras hund.

Jag tycker att spelet är jätte roligt men jag måste påpeka några små saker. Jag tycker att spelet lätt kan bli segt och det har ingen riktig poäng. Jag tycker ändå att men kunde har lagt till lite mer finesser och en grej till är att jag tycker att men har en så liten yta att vara på i sitt hus. Men annars så är spelet riktigt bra förstaklassig grafik och en grym mysfaktor. Själv var jag lite skeptisk till spelet innan jag köpte det men det visade sig att det var ett bra köp. Kanske lite segt ibland och det blir enformigt men ett klart köp för alla DS ägare som gillar hundar.

Grafiken får en stark 9:a av mig. Hundarna är väldigt realistiska och det är en naturlig design på spelet. Spelet har inga som helst problem, dålig skärpa eller knepiga kamera viklar.

Det är i början av spelet som spelkänslan är på topp. Då vill man göra allt. Man duschar sin hund så fort den är lite halvskitig. Man matar den fast den inte är speciellt hungrig. Man sköter verkigen om sin hund. Sen gillar jag även dom stämmningsfulla husen man kan ha. Att sköta om en hund är kul och spelkänsla får en 8:a.

Ljudet på Nintendogs är inget märkvärdigt. Hundarna har realistiska ljud och man kan höra billjud i bakgrunden. Man kan även hitta skivor ute på promenaden som man kan lyssa på. Men jag tycker inte att nåt av det här imponerar. Ljudet får en 7:a.

Hållbarheten i det är spelet är olika från person till person. Gillar du att sköta om din hund och att du verkligen bryr dej om den så håller spelet i evigheter.
Det kräver också tid. Men som jag som spelar en massa andra spel har faktist låtit min hund svälta en tid. Jag har tröttnat på spelet och har ingen strörre lust att fortsätta med spelet.
Men hållbarheten får ändå en 7:a.