Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Metroid Prime Pinball

Nintendo DS
Metroid Prime Pinball
  • Genre
    Pussel
  • Releasedatum
    22 juni 2007
  • Utvecklare
    Fuse Games Ltd.
  • Antal ägare
    7
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
7.9 7.5

Speltest av Kigsz

Inskickad av Kigsz den 15/03 -10 18:07

Handling / story / vad man gör i spelet
Metroid Prime Pinball är ett flipperspel släppt till Nintendo DS i juni 2007 i Europa. Spelet är en adaption av Metroid Prime till GameCube och alla karaktärer och miljöer är hämtade direkt därifrån. Spelet har ingen ingående bakgrundshistoria utan man kastas rakt in i handlingen. Därför kan det vara väsentligt att ha spelat just Metroid Prime innan man ger sig på denna flippervariant av spelet.

Man får valmöjligheten mellan tre olika spellägen. Det första, vilket är huvudspelläget, är Multi Mission. Här ska du kämpa dig igenom flera spelbräden ("banor") innan du slutligen tar dig till sistabossen. Det andra spelläget är Single Mission. Här väljer du en bana och spelar på den för att antingen få högst poäng eller den bästa tiden. I början får du bara två banor att välja mellan här, men allteftersom du avancerar i Multi Mission låses nya banor upp även här. Det sista spelläget är Wireless Mission, där du kan spela multiplayer över WiFi. Dock finns där bara en bana att välja här, men den förekommer inte i något av de andra två spellägena.

Eftersom det är ett flipperspel kommer Samus att vara ihoprullad till Morph Ball i större delen av spelet. Det är enbart vid vissa tillfällen som hon reser sig upp och slåss som vanligt, dock enbart för en kort tid. Ditt huvuduppdrag är att samla tolv artefakter, ta dessa till Artifact Temple och sedan besegra sistabossen i Impact Crater. Du får valmöjligheten mellan två banor i början (Tallon Overworld och Pirate Frigate). På dessa kan du samla upp till tio artefakter innan du måste avancera. Väl där får du möjligheten att antingen ta dig till Phendrana Drifts eller Phazon Mines (du måste besöka båda). I Phendrana Drifts kommer du att möta bossen Thardus och i Phazon Mines kommer du möta bossen Omega Pirate. De håller inne varsin artefakt som du måste få tag på innan du kan ta dig till Artifact Temple. Väl där möter du Meta Ridley och överlever du så väntar Impact Crater och bossen Metroid Prime. Det låter lättare än vad det är…

Vad jag tycker om spelet
Detta spel är roligt, men svårt. Har man spelat något sorts flipperspel tidigare så förstår man ganska snabbt hur det går till och vad man ska göra. Har man inte spelat något flipperspel tidigare så rekommenderar jag inte att detta ska bli det första. Ej heller rekommenderar jag spelet om man inte spelat Metroid Prime innan. Detta då man inte får någon förklaring om vad man ska göra eller hur det går till. Sätter man bara i spelet och trycker start så är man redan inne i spelet. Det finns ingen förklaring om vad du ska göra eller hur du ska göra det. Därför är det bra att ha lite flipperspelskunskaper sedan tidigare. Sedan så ges ganska mycket av Metroid Primes element bort i spelet. Spelar man detta spel före Metroid Prime så försvinner en del av stämningen, tror jag. Man har även bättre förkunskaper om ungefär vad man ska göra om man spelat Metroid Prime före detta spel.

Som sagt, spelet är roligt fast ändå ganska svårt. Det som jag tyckte var svårast var att överleva hela vägen till Impact Crater. Det är minst fyra banor du måsta klara av innan du kommer till sistabossen. Det kanske inte låter så farligt, men betänk då att tre av dessa banor har bossar på sig. I och för sig är varken Thardus eller Meta Ridley särskilt svåra att besegra, men Omega Pirate är inte nådig. För att göra honom ännu roligare (sarkasm) att möta så drar han in ett gäng Space Pirates som ständigt blockerar din väg och beskjuter dig med målsökande missiler. Du har det även väldigt knapert med ammunition. Vanliga skott har du hur många som helst, fast du kan inte använda dem så ofta. Missiler hittar du ibland efter att du dödat vissa fiender, men Power Bombs och vanliga bomber kommer du leta som en galning efter att få ihop. Fast spelet kanske hade varit för lätt annars…

Jag gillar idén att spela som Samus i ett flipperspel. Företaget som gjorde detta spel har även tidigare gjort flipperspel av kända TV-spelsfigurer såsom Mario i Super Mario Ball. Då får jag nog säga att spela som Morph Ball-Samus är något bättre än en hoptryckt Mario-boll. Det känns dock som att de valde stilen att utveckla få banor, men göra dessa så svåra som möjligt. Jag hade hellre sett fler banor, men något lättare. Att överleva tre bossar med kanske mindre än tre extrabollar är jobbigt, men det går. Så, nu får det räcka med snack. Dags att gå till betygen.

Betyg till spelet
~ Grafik: Ännu ett imponerande DS-spel, i alla fall vad det gäller grafiken. Man känner igen alla miljöer och fiender från Metroid Prime och där är inget som man är missnöjd med vad det gäller det visuella.
Grafikbetyg: 10

~ Spelkänsla: Man slängs in lite för hastigt i spelet. En sorts Tutorial (uppvärmning) hade varit perfekt. Eftersom spelet håller ett högt tempo, där det ibland är fler bollar än en på skärmarna, så är det inte alltid så lätt att komma ihåg exakt vilka saker som gör vad. Annars känns det som ett äkta flipperspel.
Spelkänslebetyg: 7

~ Ljud: Ljudeffekterna är bra och musiken likaså. Tror jag i alla fall. Oftast överröstar Rumble Pak allt ljud med sitt eviga skakande och brummande, men där är inget som jag är missnöjd med vad det gäller det lilla ljud jag hör ibland.
Ljudbetyg: 8

~ Hållbarhet: Nja, sådär, måste jag säga. Spelutvecklarna fokuserade på svåra, men få, banor vilket ibland fungerar, men jag hade hellre sett fler banor. Är man en skicklig flipperspelare kan man nog klara hela spelet på en halvtimme (kanske till och med kortare tid). Det är inte så bra designat i så fall…
Hållbarhetsbetyg: 5

Totalbetyg: 7.5 Ljud: 8 Grafik: 10 Hållbarhet: 5 Spelkänsla: 7