Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in

















Metroid Prime Hunters

Nintendo DS
Metroid Prime Hunters
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    5 maj 2006
  • Utvecklare
    Nintendo
  • Antal ägare
    230
  • Utvald recension
    -

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.1 8.5

Speltest av Kigsz

Inskickad av Kigsz den 18/10 -10 18:08

Handling / story / vad man gör i spelet
Metroid Prime Hunters är ett förstapersonsskjutspel till Nintendo DS som släpptes i maj 2006 i Europa. Spelet handlar om prisjägaren Samus Aran som får i uppdrag att bege sig till ett solsystem vid namn Alimbic, där hon ska försöka hitta nyckeln till den "ultimata kraften". Sex andra prisjägare har dock också hört om detta uppdrag och de beger sig själva dit för att försöka hitta denna kraft före Samus gör det. Samus måste nu snabba sig för att finna nyckeln före någon av de andra prisjägarna.

Spelet består av fyra huvudplaneter som man måste besöka upprepade gånger för att kunna klara spelet. I början kommer man att enbart att möta en annan prisjägare per planet, men allteftersom spelet går vidare så kommer man att möta fler och fler prisjägare på samma planet. I övrigt så har planeterna ungefär samma uppbyggnad, det vill säga att du gör ungefär samma saker på dessa planeter. Ditt mål är att hitta nycklar. De första nycklarna, som ser ut som sfärer, finns det sex av på varje planet (där du tar tre åt gången vid varje besök). Dessa får du oftast genom att besegra en svår fiende eller klara av ett pussel. Dessa nycklar låser i sin tur upp en annan sorts nyckel, som ser ut som en kub. Det finns lika många "kuber" som det finns "sfärer" på en planet. Samlar du tre av dessa kuber så låser du upp en teleport som leder dig till en boss. När du har besegrat denna boss så får du en tredje sorts nyckel, kallade Octoliths, som du ska samla åtta stycken av i spelet. När du har samlat åtta stycken av dessa Octoliths så låser du upp en femte och sista planet, där sistabossen återfinns.

Som jag nämnde innan så kommer du att stöta på andra prisjägare i detta spel. Från början är det förutbestämt vilken prisjägare du möter på vilken planet, men efter ungefär halva spelets gång så kommer dessa prisjägare att åka runt till andra planeter. Lyckas någon av dessa prisjägare att besegra dig, efter att du har tagit en Octolith, så kommer denne prisjägare att ta över din Octolith och du tvingas jaga tillbaka den. Prisjägarna kan även ändra form. Precis som att du kan ändra dig till en Morph Ball, så kan varje prisjägare ändra sig till en unik form. Som tur är har du en ganska stor vapenarsenal att slåss tillbaka med.

Vad jag tycker om spelet
Metroid Prime Hunters är inte ett dåligt spel. Dock tycker jag inte att det är ett särskilt bra spel heller. Det som jag tänker mest på är att den "äkta Metroid-känslan", som man får av många av de andra spelen i Metroid-serien, inte riktigt infinner sig fullt ut i detta spel. Vad detta beror på kan jag inte riktigt sätta fingret på, men jag saknar tre saker i spelet som finns med i andra de flesta andra Metroid-spel:

1) Metroids. Detta är en ganska logisk punkt. Spelet har ju Metroid i titeln, men där finns inte en enda Metroid i hela spelet. Visst, Metroids är jobbiga fiender att möta, men det betyder inte att man ska plocka bort dem ur ett spel.

2) Space Pirates. Med undantag av någon enstaka prisjägare så kommer du inte att se röken av dessa rymdpirater någonstans i spelet. Ännu en sak som jag tycker är väldigt synd.

3) Ridley. Likt Link som (nästan) alltid måste möta Ganon/Ganondorf i Zelda-serien, så måste Samus (nästan) alltid möta Ridley. Fast inte i detta spel. Det är väldigt tråkigt att det är så, tycker jag.

Några av de andra negativa sakerna är att där knappt finns några originella bossar i spelet. Visst, du möter en hel del bossar i din kamp för Octoliths, men det är bara olika varianter av samma boss. Där finns en boss, som liknar en totempåle, och en annan boss, som ser ut som ett gigantiskt öga. Dessa två bossar kommer du att möta fyra gånger vardera. Varför där inte är mer variation på bossarna i detta spel förstår jag inte. En annan sak som är klassisk för Metroid-serien är att (nästan) alla spel har en tidsbaserad flyktsekvens. Denna sätts oftast igång direkt efter att man har besegrat sistabossen, där man tvingas att fly tillbaka till sitt rymdskepp på en begränsad tid. Detta spel verkar ha missförstått detta enkla koncept och valde istället att lägga in en tidsbaserad flyktsekvens efter varje boss (!) och samtidigt ta bort den tidsbaserade flyktsekvensen ifrån sistabossen! Det blir väldigt tjatigt efter ett tag att tvingas springa tillbaka till sitt rymdskepp stup i kvarten, när man är pressad av tiden.

Så, det var det negativa. Nu till det positiva. Kontrollerna fungerar faktiskt bättre än vad jag hade förväntat mig. Jag var rädd att det skulle bli ett problem att använda styluspennan till att sikta med, men den fungerade riktigt bra, när man väl hade vant sig. Det enda som var något bakvänt med kontrollerna var möjligheten att hoppa. Du är då tvungen att antingen använda knappsatsen till höger på din DS (vilket är nästintill omöjligt eftersom de flesta högerhänta personer håller styluspennan i denna hand) eller att "dubbelklicka" på pekskärmen. Detta fungerar i stort sett varje gång, men det kan orsaka några smärre problem lite då och då. Även saker som grafik, ljud och liknande är jag nöjd med, men det ska jag diskutera först i nästa stycke.

Betyg till spelet
~ Grafik: Verkligen inte dålig för att vara ett DS-spel. Det kan inte vara lätt att utveckla ett förstapersonsskjutsspel till Nintendo DS, som har sina grafikbegränsningar, men detta spel lyckades de ändå med. Någon liten grafikbugg hände för mig, men det är inget att lägga någon vikt vid.
Grafikbetyg: 8

~ Spelkänsla: Inte heller illa. Spelet flyter på i sin egen takt, men tyvärr så finns där vissa problem, oftast inte relaterat till kontrollerna i spelet, men som ändå förstör spelkänslan något. Jag har nämnt dessa saker innan så jag nämner inte dem igen.
Spelkänslebetyg: 7

~ Ljud: Musiken i spelet är inte något spektakulärt i sin väg. Ljudeffekterna är passande och röster finns där inga, så det klagar jag inte på. Dock är musiken varken bra eller dålig så jag ger den ett medelmåttigt betyg.
Ljudbetyg: 6

~ Hållbarhet: För att vara ett DS-spel håller det ändå ett tag. Fast om man jämför med andra spel som släpptes ungefär samtidigt så halkar detta spel något efter. Där finns mycket att skanna i spelet och vill man ha 100 % avklarat så måste man lägga ner en hel del tid, vilket gör att spelet ändå håller ett ganska bra tag.
Hållbarhetsbetyg: 7

Totalbetyg: 7 Ljud: 6 Grafik: 8 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 7