44
    -

8.3 8.3

Speltest av PlAyer_C

Inskickad av PlAyer_C den 15/01 -08 15:36

Ett fartfylld basketspel med Mario och hans vänner i deras värld. Spelet är dessutom kryddat med lite Final Fantasy!
Innan man sätter igång med spelet så bör man gå igenom träningsläget där man får öva på allt från dribbling till extremt kraftfulla specialare. En specialare är unik för varje karaktär. Den utförs genom att man ritar olika mönster på ritskärmen. En specialare går alltid i mål, men de tar tid att utföra så man blir oftast av med bollen. I början av spelet får spelaren välja 3 karaktärer som alla ska spela på hans/hennes sida. Alla karaktärer som man kan välja mellan har både en styrka och en svaghet inom all status. Man kan spela 1 mot 1 under "Multiplayer" menyn, men man kan också när man vunnit fram den speciella mini game menyn som tillåter att 4 vänner ska kunna spela med varandra. Varje karaktär ska också ha egna speciella avslutningar, och förmågor med att dribbla med bollen. Några exempel på det är Donkey Kongs "Donkey Konga Dunk", Waluigis "Twist Dunk" och Dixies "Barrel Oop". Alla klassiska Mario-karaktärer är med, samt lite nyare så som Waluigi. Det finns en mängd banor, alla hämtade från Marios värld. Upplägget påminner en hel del om Mario Kart-spelen. Man kan till och med samla vapen då man inte har bollen. Detta kan vara gröna skal, röda skal (målsökande), stjärnor, svampar, osv. Alla hjälper dig att återfå bollen. Men det finns så klart även giftsvampar och annat som är farligt. På vissa banor finns inbyggda hinder, som på en bana omgiven av lava där en Bomb från Final Fantasy jagar spelarna!
Det finns oerhört mycket att göra i spelet. Det finns till en början tre kupper med tre banor styck. När man klarat dem öppnas en fjärde kupp med tre banor till. Dessutom finns fyra svårighetsgrader till en början, alla kupper måste klaras på varje svårighetsgrad. Att klara kupper och uppnå andra mål ger dig extra bonusar i from av nya kläder till spelarna, nya bollar, och nya spelbara karaktärer. Alla har sin egen spelstil - snabb, teknisk, defensiv, teknisk, eller all-round.

Mario Slam Basketball känns väldigt mycket som ett basketens Mario Kart, tyvärr inte lika skoj. Men det finns väldigt mycket att göra, så man får lätt valuta för sina pengar. Final Fantasy-inslagen är dock väldigt små (några dolda karaktärer från det första spelet), så det är inget att hänga i julgranen för oss "FF-freaks" bara för den sakens skull. På det stora hela ett snyggt, glatt och rätt roligt basketspel med Mario karaktärer. Inslagen med vapen, specialare, mynt och de unika banorna förgyller spelet mycket. Dock får jag kramp i mina händer efter en timme. Fast det kanske bara är jag som inte är van vid DS:en.

Grafik: Med sprakande färger och detaljerade banor och karaktärer är det väldigt bra, det imponerar på mig. Varje bana har sin egen stil, egna mål, hinder osv. Och innan varje match får man en bra överblick av banan.

Spelkänsla: Det är väldigt mycket träning att gå igenom innan man typ förstår sig på kontrollen. Men när man väl har bemästrat den så blir det också ganska god spelkänsla.

Ljud: Det strömmar ut glada toner ur DS'en och det förstärker också varje karaktär som varje bana utstrålar. Men man tröttnar ganska snabbt på de "käcka" låtarna och då kan musiken bli väldigt tjatig.

Hållbarhet: Det finns otroligt mycket att låsa upp, det finns många svårighetsgrader och ett antal kupper och några banor. Men efter ett tag blir banorna ganska svåra. Personligen kan jag bli väldigt arg när jag aldrig kan klara banorna och då kan man tröttna lite. Men bara ett litet tag sedan är man igång igen :p

Totalbetyg: 8.3 Ljud: 8 Grafik: 9 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 8