2005
    6
    -

7.6 5.8

Speltest av Vaati_Neko

Inskickad av Vaati_Neko den 22/04 -06 20:45

Sedan urminnes tider har man tillbett gudinnan Althena, med hennes Dragonmaster som besitter ofattbar magi och förmågan att kontrollera de fyra drakarna Nord, Öst, Syd och Väst. I Althena's värld finns det två olika folkslag, de svaga människorna som är bra på tekniska ting och de starka, kraftfulla Beastmen som är byggda för långa strider. I åratal har de kivats och hatat varandra, men nu verkar det som om de har kommit till ro... Eller?

Detta spel handlar om en pojke vid namn Jian och hans kamrat Lucia. De är båda mercenaries (alltså sådana som plockar upp paket och lämnar dem till privatpersoner) och har känt varandra i snart ett år. En dag ska de som vanligt hämta ett paket hos Gad's Express och leverera det till grannstaden i närheten. Men på vägen dit blir paketet stulet av tre djur som kallas för Sasquatch's. Men efter att ha återfått paketet och lämnat det till den rätta personen väcker något Jian's intresse... Bron till Healriz, Beastmen-staden, är färdiglagad. Så varför inte ta sig en titt? Men vad som verkar vara en oskyldig sight-seeing blir istället till en kamp i ett Colosseum och en förbannelse över Jian's kropp som gör att han inte kan utföra sina tricks. Bestkvinnan Gabryel, kallad Gabi, utsänd på ett uppdrag av sin far (i hemlighet såklart) tar med sig Jian och Lucia till den stora Beastman-staden i världens centrum där ofattbara saker sker som får Jian att inse att han måste bli en Dragonmaster. För att besegra en Dragonmaster behövs en annan... Eller hur? Och det blir givetvis denna Ignatius varse!

Besegra drakarna, lägg beslag på magiringarna, ta dig in i Frontier och rädda Lucia! ... Eller ska jag säga... Althena?

Det är ett bra spel i sig, men för att vara ärlig finns det inte mycket frihet. Lunar: Dragon Song har lite av en anime/manga-aktig humor i sig då och då, och karaktärerna är intressanta och välgjorda. Nackdelarna med spelet är dock bland annat att man inte kan välja vem man ska attackera i en strid. Man måste dessutom gå ganska sakta om man inte vill bli trött, man förlorar nämligen liv om man springer. En annan stor nackdel är att det inte finns så många karaktärer, och man kan inte välja vem man ska ha med sig. (Game Arts brukar göra så med sina spel, att de kanske låter någon dö och en annan bli kidnappad och så har man tre eller fyra karaktärer i sin grupp som man alltid har under resten av spelet.) När man får en ny karaktär börjar han/hon dessutom på den lägsta nivån, och det blir jobbigt att träna upp så mycket. Och det enda sättet som man kan få pengar på är att lämna paket, vilket inte alltid är så lätt eftersom man måste samla rätt saker först (som man kan få av monster som man har dödat). En mycket tråkig nackdel är att man aldrig får slåss mot Ignatius, utan bara mot hans "husdjur" i slutet (tre gånger, till råga på allt). Det är riktigt synd.

Det finns fördelar med spelet, det kan jag försäkra er om! Trots bristerna håller Lunar: Dragon Song måttet och till och med bara musiken är en bra anledning till att vilja köpa spelet.

Grafiken fick en sexa för att den är lite "fattig". Karaktärerna ser ointressanta ut när man går med dem, men de är tecknade på ett fint animeliknande sätt när man ser dem tala. Miljöerna är vackra men man lägger knappt märke till dem.

Spelkänslan fick en femma eftersom det finns många tråkiga moment i spelet där man måste hålla på med samma sak ganska länge (exempelvis att träna upp inför något). Det känns som om man aldrig kommer någonstans ibland då det finns magiska skattkistor på nästan varje karta, och för att öppna dem och få innehållet måste man döda alla monster på kartan inom en viss tid.

Ljudet fick en tia eftersom musiken är så fullkomligt underbar att jag skrek av glädje när jag såg att det fanns ett Sound Test. Vill du köpa spelet, så klara ut det och lyssna igenom låtarna även om de är lite få!

Hållbarheten fick en mycket svag tvåa. Jag har varvat spelet en gång och jag blev lite snopen eftersom det slutade så tråkigt, sådär bara på stört. Jag började spela det igen för ett tag sedan, men jag har inte ens kommit halvvägs in. Det är för tråkigt, helt enkelt. Lunar: Dragon Song är tyvärr ett spel som är bra, men som man helst bara spelar en gång under en livstid.

Totalbetyg: 5.8 Ljud: 10 Grafik: 6 Hållbarhet: 2 Spelkänsla: 5