Matrix Software
    9
    -

8 9.3

Speltest av majinvegeta

Inskickad av majinvegeta den 28/08 -08 20:11

Cecil är en Dark Knight som bor i kungariket Baron. Han är ledare över kungens Red Wings som är Luftskepps styrkor och med dem anfaller Baron byar och städer för att samla ihop olika Crystals som kungen vill ha. Men efter att ha förstört ännu en by och dödat människorna i den får han nog. Han och sin bästa kompis Kain (som är en Dragoon) tänker sätta stopp för kungens planer en gång för alla och din resa börjar.

Om man inte har kört något annat av de 13 Final Fantasy spelen så kanske man tror att det bara att gå runt och hugga folk, men så är det icke. Final Fantasy är ett strategi spel där man måste tänka taktiskt och inte bara köra på hur tanklöst som helst. Stridssystemet är bra gjort. Man springer runt i en Dungeon och möter lite monster och man kan använda magi och attacker och augments, som är en specialförmåga som bara en Karaktär kan använda. Du spelar i ett såkallat Party där max 5 kan finnas med. I början av spelet är du bara huvudkaraktären Cecil, men ju längre du kommer i spelet desto fler kommer att joina ditt party, och andra att lämna det. I spelet kan man levla karaktärerna och när dem gör det så får dem bättre attack, magi, styrka, försvar, snabbhet, uttålighet, undvika attacker samt att undvika magiattacker. Du får också mer HP och MP. Som sagt, man kan inte spela tanklöst utan man måste tänka. Man kan inte bara Andvända magi, slå, använda magi, slå o.s.v. Om man är trött på att strida mot monsterna själv så kan man alltid aktivera Auto-Battle. Då slås datorn mot monsterna och du behöver inte lyfta ett finger. Du bestämmer självklart vad datorn ska attackera med om du går in på abilities. Där kan du välja om du ska slå, använda magi, blockera eller fly från striden.

Spelet är helt fantastiskt !! Om ni tror att detta spelet är helt nytt så tror ni helt fel! Det här är den omgjorda versionen av Final Fantasy IV som skapades första gången till SNES 1991. Man har förbättrat Grafiken sjukt mycket och en del av storyn och det är sjukt bra. Man kan t o m. lyssna när karaktärerna pratar med egna röster. Det är bra speciellt med tanken på SNES versionen. Om det är nåt Fantasy spel till DS som du vill köpa så rekommenderar jag starkt detta spel, bättre finns inte!

Grafiken får en 9:a för att det är bra grafik för att vara DS och jag gillar alla färger som finns i spelet. Såklart, man kan alltid förbättra grafiken men eftersom spelet är så kul så kan man inte klaga på det på något vis!

Spelkänslan får en 9:a även den. Man känner sig riktigt proffsig när man klarar av en svår stird även när det ser som mörkast ut. Ett måste för alla er strategispelare där ute!

Ljud: Ljudet skulle fått 15 om det funnits 15 att ge, men eftersom 10 är det högsta så får det en 10:a. Under striderna så är det än sån spännande musik att man inte kan slita sig ifrån skärmen. När man klarar av striden så spelas den klassiska musiken som aldrig blir gammal. Det är med andra ord fantastiskt bra ljud som jag inte vill ändra på något sätt.

Hållbarhet: Hållbarheten får en 9:a. Det är sannerligen svårt att sluta spela när man väl kommer igång och man tröttnar på det sällan. När man klarat spelet finns det andra saker att låsa upp när man kör det för andra gången i rad. Jag tröttnade på det i en dag men nästa dag startade jag mitt DS och spelade nästan dag och natt!

Totalbetyg: 9.3 Ljud: 10 Grafik: 9 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 9