Matrix Software
    45
    -

9.1 6.6

Speltest av Crescent

Inskickad av Crescent den 30/07 -07 17:53

Final Fantasy III kom till Japan för ett stort tal år sedan, längre än så kom den aldrig, Japanerna fick alltså hålla i spelet i sina händer medan vi i Europa fick aldrig se den. Final Fantasy III: Nintendo DS Version (Som jag kallar den då det inte är originalet av Final Fantasy III, utan bara en remake.) handlar om fyra föräldrarlösa ungdomar med helt olika personligheter som har blivit utvalda av ljuset för att stoppa mörkret från att ta över världen, likt Shakespare? Knappast. I spelet så bestämmer man hur karaktärerna ska göra, ska de hela varandra, attackera eller fly från fienden? Sen kan man också byta deras jobb, ska en vara en tjuv, eller ska en annan vara en vit magiker? Dessutom så kan man också skicka brev till andra som äger en Nintendo DS och Final Fantasy III: Nintendo DS Version, annars är story simpel, och enkelt att reda ut, mer behöver jag inte säga.

Stridsversionen är nästan samma i nästan varenda Final Fantasy spel, figurerna står på rad, och man bestämmer vad de ska göra, och fighten börjar alltid på en annan "ruta", man kan inte se fienderna, så det är slumpmässigt beroende på vart man går, i striden så bestämmer man innan man gör det, tyvär så är det inte riktigt turbasserat, tex så kan fienderna attackera först innan man egentligen har tänkt att hela. Grafiken är helt ok, då det har ganska mycket kantiga kanter, men kläderna är riktigtr varierade, tack vare jobb-funktionen, som är riktigt kul att använda om man vill byta jobb, annars så har nästan alla figurer samma modell, ja asså, de ser helt olika ut, men de gör samma sak om de ska kasta magi, attackera och så vidare.
Storyn är tyvär rätt meningslöst, och spelet går ganska segt, det finns tex inget märke på kartan som man kan följa för att veta vart man ska gå vidare, och man får ingen hjälp på vad man ska göra senare, därför går spelet riktigt segt. Musiken är helt ok, jag blev ganska besviken över den, men annars är den helt ok.
Sen har vi en annan jobbig sak, man kan endast spara på världskartan, vad gör man tex om man har noll magipoäng och inga Potions kvar inför en boss? Tufft tur.
Det var egentligen tanken att Final Fantasy III Remake skulle släppas endast till Playstation 2, men tyvär så övertalade Nintendo Square Enix att släppa till Nintendo DS, man kan se att spelet inte alls är anpassad för Nintendo DS, klokt av Nintendo då Nintendo DS har sålts i miljontals exemplar i Japan och USA, men touchscreenen behövs knappast användas, och det är smidigare med kryssknappen och A och B knapparna, och den andra skärmen används aldrig.
Annars är spelet ett måste för ett galen Final Fantasy fan, men tyvär blev jag rätt besviken på Square Enix, jag hade väntat mig mer.

Plus: Bra jobbfunktion, några bra musikdelar.

Minus: Meningslös story, för segt.