2009-02-06
    Square Enix
    5
    -

9.3 9.5

Inskickad av Fuska-nu den 02/07 -09 22:28

Chrono Trigger är ett återutgivande spel till Nintendo DS som först dök upp på SNES 1995, och senare Playstation. Det är Square Enix, skaparna bakom Final Fantasy-serien och Dragonball-serien som har slagit ihop sig och gjort spelet. Alltså är detta ett RPG-spel.

Chrono är en vanlig grabb i ”medelåldern”. En vacker dag har hans kompis Lucca tagit med sin nya uppfinning till festivalen som äger rum denna dag. På vägen dit stöter Chrono på en tjej vid namn Marle som inte vill gå alldeles ensam på festivalen, så Chrono gör henne sällskap.

Väl vid uppvisningen vill Marle testa den – den går ut på att flytta en person från ett ställe till ett annat, via teleportörer. Men när hon testar så är det något som går snett och Marle blir fast i det förflutna! Chrono, som har sett på allt ger sig in för att rädda denna unga tjej. Men vad han inte vet är att när man reser genom tid och rum så medföljer vissa bekymmer. De kommer att ge sig ut på ett äventyr där världens öde ligger i deras händer och att återställa allt till rätta. Detta är Chrono Trigger!

Spelet bjuder på det som ett RPG-spel gör: strider, ett episkt storyläge och annat smått och gott. Själva striderna utgörs när man antingen blir upptäckt av fienden eller när du stöter på dem. Striderna är även så kallade ”aktiva”, vilket menas att under det är din tur att välja hur du ska ta dig an fienderna, så har dem chans att ge dig skada. Saker som HP och MP tar sin roll även här. Självklart kan du köpa eller hitta vapen och utrustningar till dina karaktärer.

Spelet utspelar sig i 2D och 3D på samma gång. Under spelet kommer du även att kastas runt i det förflutna och framtiden.

Chrono Trigger är utan tvekan ett av de bästa RPG-spelen jag har spelat! Storyn är så episk och makalös att det blir roligare och roligare för varje gång man kommer vidare. Jag har alltid gillat RPG-spel, men på sistone har det varit ganska torrt med dem… Chrono Trigger löser det problemet. Här finns allt som man vill ha i ett RPG-spel. De aktiva striderna med fiender är riktigt roliga, och det bästa med spelet är att det kryllar av bossar! Det är hur många bossar som helst som måste besegras. Även massor av landskap och områden måste utforskas.

Egentligen gillar jag inte att resa omkring i det förflutna och hålla reda på saker och ting som måste göras för att si och så inte ska hända. Tro det eller ej, men Chrono Trigger innehåller absolut inget sådant. Man reser framåt eller bakåt i tiden i takt med storyn. Så man behöver inte hitta egna saker i det förflutna eller i framtiden för att komma vidare under spelet. Skönt!

Kontrollen är helt perfekt för DS-formatet. Här får du själv välja om du vill styra med styluspennan på den nedre skärmen av DS:et eller om du vill köra med styrkorset, det klassiska, alltså. Själv gillar jag spel mer med styrkorset än med pennan, så att man får välja här är helt underbart. Dessutom, ändå så vilket kontrollsätt du använder, så reagerar Chrono direkt vid dina rörelser upp, ner, höger eller vänster. Jag tror inte jag har känt på en skönare styrkänsla förr i ett RPG-spel än detta. Bägge skärmarna används i spelet. Jajamensan, den understa används till kartor, stridssystemet då och menyer, såklart.

Men en till sak av det bästa med spelet är karaktärerna, musiken och storyn. Karaktärerna är riktigt välgjorda. Här hittar vi bland annat en robot, en groda, en prinsessa och en grottmänniska ifrån flera miljoner i det förflutna. Det bästa med alla dessa olika stilar är att de olika karaktärerna träffar på varandra. Så väl som robot eller grottmänniska, det blir lika roligt att se hur dem reagerar mot varandra i dem tillfällena. Och under vissa delar av spelet (vid de speciella tillfällena) så spelas korta och animerade filmsnuttar på DS:et. Här har jag bara ett ord att säga: ”Dragonball.” Men det är inte konstigt det, för det är självaste Yasunori Mitsuda, personen bakom Dragonball-seriens design, som ligger bakom detta. Det är en ganska härlig känsla att få njuta av de animerade klippen. Fienderna är en blandning av både Dragonquest som Final Fantasy.

Musiken eller soundtracket är också riktigt underbart. De komponerade låtarna får en att sätta sig in mer i handlingen och drömma sig bort mot de ”gamla goda tiderna”. Och med det menar jag alla de underbara RPG-spelen, för det är ungefär samma musikstil här på Chrono Trigger som på dem.

Men allting kretsar inte runt själva storyn. Nej, faktum är att det finns massa andra saker att göra. Såsom att sköta om och uppfostra ett djur till att slåss mot andra i en arena eller att ta en titt på fina konstarbeten på de olika karaktärerna med mera. Via DS Wireless Communication kan du och en kompis göra upp på en av dessa arenor.

I tanke med att spelet har fått så många utmärkelser så är det inte undra på att det kom till DS. Spelet har även fått en utmärkelse i mitt hjärta…

| Grafik: 8 |
Den klassiska pixelgrafiken med nedtonade likaväl som vackra landskap gör sin återkomst här med. Tillsammans med de animerade filmklippen blir det en stark 8:a.

| Spelkänsla: 10 |
Magiskt och underbart. Det är så här ett RPG-spel ska kännas!

| Ljud: 10 |
Man kan bara inte glömma bort dessa välgjorda låtar med orkester och annorlunda ljud som griper tag i ens öron riktigt hårt. Detta är lätt en 10:a!

| Hållbarhet: 10|
Spelet håller riktigt länge. Du har massvis med timmar framför dig att spela igenom den fantastiska historien, och efter det finns det överraskningar som får en att fortsätta spela vidare. Ett riktigt värdigt köp om du letar efter ett RPG-spel som håller länge.

Totalbetyg: 9.5 Ljud: 10 Grafik: 8 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10