Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Castlevania: Dawn of Sorrow

Nintendo DS
Castlevania: Dawn of Sorrow
  • Genre
    Äventyr
  • Releasedatum
    30 september 2005
  • Utvecklare
    Konami
  • Antal ägare
    55
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
9 9.3

Fler fusk

Tips

Inskickat av Fuska-nu den 23/11 -08 09:19

Lista på alla bossar och beskrivningar till bossarna (inte sista bossen).

Boss NR. 1#: Flying armor
Svårighetsgrad: 2/10

Den här bossen borde du inte ha så stora problem med. Det mesta den gör är att flyga runt med två gigantiska svärd bredvid sig. Ibland så börjar svärden snurra runt honom i en klockvis direktion, men den är enkel att undvika, eftersom att det bara är att springa ifrån honom. Sedan så kan han också sikta sina två svärd mot dig, men det är också enkelt att undvika, och precis som förra gången ska du bara springa ifrån honom.

Efter ett par slag borde han dö, gå i bitar och flyga in i portalen som du precis ritat. En bra själ att använda här är Warg själen.

Boss NR. 2#: Balore
Svårighetsgrad: 4/10

Den här boss fighten börjar med att det är en stor isvägg ivägen för att fortsätta igenom det avlånga rummet. Gå närmare isväggen så kommer
ett konstigt dragande ljud att höras, och så kommer en STOR lila stråle att förstöra hela väggen! Men din karaktär duckar automatiskt, så du behöver inte oroa dig. Gå vidare genom rummet till du når Balore, som är en slags jätte med sin muskelpumpade arm för sitt ena öga. Han har också en hel hög med attacker, alla som också är lätta att undvika. Om du går längst åt höger i rummet (när Balore visat sig) så kommer han att lyfta sin andra arm och försöka att mosa dig, men det är bara att springa därifrån för att undvika att bli till potatismos resten av ditt liv. Om du står framför honom så kommer han oftast att göra en uppercut och dunka dig mot taket. Du kan lätta undivka genom att springa åt höger. Då och då så kommer han att ladda upp sin stora stråle igen, exakt samma som sprängde sönder isväggen, och vi vill ju inte att det ska hända med Soma, eller hur?

Det är bara att ducka snabbt för att undvika den. Om du skulle bli träffad av den så kommer den ta en hel del skada ifrån ditt liv, vanligtvis hela 100 dmg! Så den vill vi undvika. Sedan har han en sista attack, och det är att göra två jabbar mot dig, som inte tar så mycket skada. De är förstås en aning svårare att undvika, eftersom att han gör två stycken jabbar.

Attackera hans ansikte för att skada honom, ända tills han äntligen dör och hela hans skinn blir till rött & köttas sönder medans han flyger in i portalen. En bra själ här är Axe Armor själen.

Boss NR. 3#: Dmitrii
Svårighetsgrad: 3/10

Den här blonda fegisen kan bli riktigt irriterande. Han har bara två attacker, så han kan väl inte vara så farlig tycker man väl... men då har ni fel. Denna blåklädda och kaxiga mannen har en förmåga att kunna kopiera av dina själar och använda dem för sig själv!

Boss fighten börjar med att han dödar en Malachi* och stjäl dennas själ, som då gör att han kan göra stora rullande bollar av döda själar (eller vad det nu än är, lite svårt att klura ut...). Varje boll kan ta mellan 50 - 90 dmg i skada sammanlagt, eftersom att  var boll kan skada dig tre gånger om du står stilla. Hans andra attack dock är att attackera dig med sin dolk som han gömmer undan i sin rockärm. Väldigt enkelt att undvika, nästan patetiskt enkelt. Om man vill vinna över fjanten så ska du ta en dålig själ, tex: Une & Skeleton. Använd en av dem på honom så kommer han att kopiera av den, vilket betyder att han raderar sin förmåga att göra stora själbollar och byter ut den mot den själ du just använde! Efter det är han otroligt enkel att vinna över. Bara slå på honom, akta dig för han två dåliga attacker, och döda honom.

*Malachi = En stor farlig insekt. En bra själ här är Une själen.

Boss NR. 4#: Malphas
Svårighetsgrad: 5/10

Rakt efter att du avlivat Dmitrii så kan du fortsätta vidare till ett nytt rum precis ovanför där du mött Dmitrii. Där finns en en ny boss, villket är svårare än Dmitrii. Malphas liknar en människa som har blandats med en kråka, och kan både flyga & stå på marken. Han har inte så många attacker, men de är både starka och svåra att undvika. Jag är osäker om denna boss, eftersom att han inte är med på Boss rush, så kommer jag inte ihåg alla attacker förutom en. Det händer ibland att han flyger åt det motsatta hållet som du står och skjuter ut en MASSA sylvassa svarta fjädrar mot dig! Slå varsom på honom för att skada honom, och så småningom borde han exterminerad. En bra själ här är Mandragora själen.

Boss NR. 5#: Puppet master
Svårighetsgrad: 7/10

Puppet master är en av de något svårare bossarna i spelet. Han är en jättestor marrionette docka som ser ut att ha varit på vinden i en evighet. Han är glosögd och läskig, och ibland så öppnar han sin stora käft och så flyger en massa dockor ut som sedan attackerar dig ända tills du attackerar dem.

Man kan tro att de fyra spindelaktiga armarna av trä kan skada dig, men de är lika harmlösa som får. Men den farligaste attacken av dem alla kan ta hela 150 dmg! Det är oftast den som får spelare att förlora mot honom, även jag... Om du inte lagt märke till de fyra spik-kistorna (Även kallade  "Iron Maiden"s) Så kommer han snart använda dem.

Efter att han spytt ut några fler flygande dockor så hör man nåt bubblande ljud. Titta efter på armarna och leta upp den armen som skapar en blå, livlös docka. Efter att dockan är skapad kommer armen att  försöka stänga in dockan i en av spik-kistorna, DET FÅR INTE HÄNDA. Om han lyckas stänga in dockan i en av spik-kistorna så kommer du att byta plats med dockan, vilket betyder att du kommer att vara den som är instängd i spik-kistan! Detta tar som sagt ungefär 150 dmg. Armarna var
visst inte så harmlösa trots allt, eller hur?

Bara kör in en massa attacker på hans huvud tills han dör. En bra själ att ha här är Axe Armor själen.

Boss NR. 6# Dario
Svårighetsgrad 5/10

Den här motorcykel mördaren är helt olik från Dmitrii förutom att han också är en människa. han har förmågan att skapa eld på sitt kommando, och är lika dum som en sopsäck. Med andra ord, han är inte direkt någon du vill bjuda in på nån tebjudning. Han har en massa attackerar, vissa som är patetiska och vissa är bra. En av de patetiska attackerna är att han skjuter ut en eldboll från handflatan som flyger åt det håll han står mot, rakt framåt. Den är oroligt enkel att undvika, det är bara att ducka eller hoppa över den, och så tar den inte så speciellt mycket skada heller. En irriterande detalj med Dario är att han hånskrattar hela tiden. Just precis. Varje gång han tänker attackera eller agera så hånskrattar han åt dig, vilket inte motiverar dig så speciellt mycket att fortsätta spela. Han mest irriterande attack är när han skapar fram tre stycken lavautbrott ur markens inre eldar som ryker fram genom luften. De är inte så speciellt farliga, men om du blir fångad i mitten av alla tre utbrott så kan du enkelt deklarera att du kommer att ta en del skada, minst 50 dmg! Hans sista attack är egentligen ingen attack, men räknas som en eftersom att den är lika irriterande, och det är när han teleporterar sig runt i rummet genom att bränna upp sig själv och sedan reincarneras* någon annanstans. Bara slå på honom när du har chansen och undvik Lavautbrotten. En bra själ här är Frozen shade. *Reincarnera = återfödelse

Boss NR. 7#: Rahab
Svårighetsgrad: 4/10

Den här gigantiska fisken kan bli lite jobbig eftersom att man vid det här läget inte kan dyka än, så man för nöja sig med att hoppa runt på isen som Rahab skapar och flyta runt i vattnet, fast jag rekommenderar att stanna på isen tills det smälter. En av hennes attacker är att hoppa ungefär som en delfin från höger eller vänster och snurra runt galet tills hon når vattnet igen. Hon lämnar också efter sig ett par istappar som åker ner mot vattnet efter att hon har delfin hoppat klart. En annan attack är när hon simmar upp till ytan och spottar ut en mun full med spot som sedan fryser när det når vattnet och blir till is som du kan stå på. Den är enkel att undvika, du behöver inte ens oroa dig. Bara simma emot henne och nudda inte henne. Hennes sista attack är att simma upp mot ytan och snurra runt fint, som är väldigt fegt för att vara en sån stor boss. Den är väldigt enkel att undvika, och du behöver bara inte vara i närheten av henne. Men resultatet blir en enkel boss som du bara behöver slå ett par gånger när hon kommer upp mot ytan.

Efter att du har slaktat henne så får du förmågan att kunna dyka. En bra själ här är Rycuda själen.

Boss NR. 8#: Gergoth
Svårighetsgrad: 7/10

Den här missbildade bossen ser ut att ha blivit nerkastad i en köttkvarn. Gergoth är en sorts dinosaurie-aktig kötthög invräpt i bandage, och den har inget skinn heller, och är en riktigt svinig boss.

Man skulle inte vilja möta en i verkligheten... Gergoth har ett fåtal attacker som skadar mycket. Hans rörelser är att röra sig fram och tillbaka, och eventuellt göra ett stort jämfota hopp som sedan crashar ner mot marken i en duns! Du vill nog helst inte stå under honom när detta händer, för det kan ta hela 100 dmg var sekund du nuddar honom! En annan farlig attack är när han börjar skaka för fullt liv och sedan släpper ut en giftig lila/grå gas från sin blodiga, öppna mage. Den olika färgen på gasen har olika effekter:
Grå gas: Förstenar dig, samt skadar dig 20 - 40 dmg.
Lila gas: Förgiftar dig, samt skadar dig 20 - 40 dmg.

Gergoth har förstås flera attacker i sitt arsenal. En av de mest brutala attackerna i spelet som skadar mest är när han laddar upp sin blåa stråle från munnen, som kan ta hela 120 dmg per sekund! Denna attacken är svår att undvika utan att ibland råka ta på Gergoth som skadar ungefär 30 dmg. När han laddat klart den så ska du för att kunna undvika den springa bort under Gergoth och ducka bredvid hans fot med nån slags guldigt band. Du måste göra detta innan strålen hinner fram till dig, eftersom att den täcker nästan hela rummet framför Gergoth! Hans sista attack är att andas in allt helium/syre i rummet och till slut slå till mot marken. Den här attacken kan vara farlig, sålänge du inte är under Gergoth, för då klämms du emellan hans huvud och hans mage som tar minst 70 dmg. Efter att du har skadat honom ett visst antal dmg så bryts golvet sönder och man faller ner ända till botten av tornet, som är rätt långt ner, vilket ger dig tid att få in ett par träffar på Gergoth innan ni når bottnen. När ni når bottnen så krashlandar Gergoth och fastnar i marken ett tag, som ger dig ännu mera bonustid att daska in lite fler bonus dmg! Sedan fortsätter boss fighten tills Gergoth dör och sugs in i portalen. En bra själ här är Great Axe Armor själen.

Boss NR. 9#: Zephyr
Svårighetsgrad: 3/10

Den här löjliga mannen som kallas Zephyr är en av de enklaste bossarna i hela spelet. Han har en ful frisyr, precis som Dario. Zephyr kan stoppa tiden och sedan hugga till med en handfull knivar som han skär till dig med som tar ungefär 30 - 50 dmg. Men vid det här laget borde du vara hög level nog att kunna överleva flera stycken sådana hugg. Det händer ibland att han jag ett galet hopp mot taket och hoppar sedan tillbaka snett ner mot marken medans han flänger en vass kniv emot dig. Kniven tar även 30 - 50 dmg. Ibland så så småskrattar han lite och så har han någon slags mörk aura runt sig, och om du väntar för länge så skriker han ut nåt på japanska och stoppar tiden, medans han hoppar över dig och kastar en massa knivar l luften som är kvar i luften eftersom att tiden är stannad. Sedan går tiden tillbaka till normalt och knivarna faller mot marken som regn fast mycket farligare. Som vanligt tar varje kniv 30 - 50 dmg. Han flänger ibland bara runt en kniv och attackerar dig med heal handen fylld med knivar i normal tid. Zephyr är riktigt enkel och du borde klara honom utan några problem. En bra själ att ha här är Frozen shade.

Boss NR. 10#: Bat company
Svårighetsgrad: 1/10

Denna bossen är extremt enkel att döda. Det är bara en grupp med röda fladdermöss som bildar olika saker i luften som till exempel ett ansikte som blåser bubblor som inte ens skadar mycket, ungefär 20 - 40 dmg bara. En annan form den bildar sig är en hand som försöker plocka upp dig, och klämma dig så att det skadar ungefär 70 dmg, men den är otroligt enkelt att undvika den. Bara hoppa över handen och slå på baken av den. Den sista formen den kan bli till är en Fladdermus, och det är den vanligaste formen. Den bara flyger runt lite varsom tills den förvandlas till något annat. Bara slå på fladdermössen och tillslut (villket borde vara 20 sekunder...) så borde den dö. En bra själ här är alla själar.

Boss NR 11#: Paranoia
Svårighetsgrad: 7/10

Paranoia är en galen jester* som kan gå in och ut igenom speglar, och har en stora vinröda kläder på sig. I början är Paranoia väldigt liten och enkel att döda, och gör ungefär samma saker som den store Paranoia. Hon flyger ut genom spegeln och försöker landa på ditt huvud med sina skor, som tar en ynka 20 - 30 dmg. Men den svåra delen kommer senare, efter att du besegrat Paranoia Jr, så ska du gå vidare till nästa rum så finns en mycket större spegel med en dubbelt så stor Paranoia i! Den riktiga Paranoia beter sig exakt som Paranoia Jr, fast mycket värre och snabbare. En av Paranoias attacker är att efter att hon använder de fyra speglarna i varje hörn och skjuter ut en stråle från hennes finger som skadar hela 50 - 70 dmg per sekund, och strålen täcker oftast hela rummet och är också extremt svårt att undvika, för att det är svårt att tänka ut hur speglarna är vinklade och man har bara 3 sekunder på sig. Mitt tips är att gömma sig under en spegel som tittat åt det motsatta hållet, eftersom att det brukar skydda dig som strålen. Paranoia skjuter två gånger och sedan hoppar hon ut ur den stora spegeln och försöker trampa på dig igen. En bra själ här är Great axe armor.  *Jester = medeltida underhållare

Boss NR. 12#: Aguni
svårighetsgrad: 8/10

Aguni är nån svävande Lavagud med ett tjur-kranium och en hästsko längst nere vid fötterna (om det finns några...?) och är en jobbig boss att tampas med i första hand. Hans vanligaste attack är att flyga ifrån skärmen och sedan dyka ner som en brinnande bomb mot marken, men är lätt att undvika. Bara spring åt vilket håll du vill och akta dig för Aguni. Om han träffar kan det ta hela 200 dmg!! Hans andra attack är att jaga dig och försöka mosa dig med handflatan, som tar en massa skada. Hans tredje attack är att levitera stilla i luften och spotta eld från hans mun. En bra själ att ha här är Great Axe Armor.

Boss NR. 13#: Death (reaper form)
Svårighetsgrad: 9/10

Han har en sorts lila kappa och brun metallhjälm. Den här bossen är överdrivet svår och nästan varje attack han gör skadar MINST 100 - 150 dmg!! Ibland så kastar han ut sin lie som exploderar till en massa andra liar som flyger åt alla håll, och bara en fjuttig lie tar 100 - 150 dmg! Efter att Lien är förstörd så fördubblar han sig och skapar en massa kopior av sig själv som använder spök-liar som slår till lite här och där. Efter att han slagit till ett par gånger så kommer en ny lie fram och så börjar han vifta runt med den som OCKSÅ tar 100 - 150 dmg! Efter en miljon slag så dör han äntligen, men så kommer en ny boss fram... En bra själ här är Great Axe Armor.

Boss NR. 13b#: Death (Crazy form)
Svårighetsgrad: 10/10

Inte en ÄNNU svårare lieman, som om inte den förra var jobbig nog att döda! Han har förlorat sin hjälm och har kappa är sönderriven, och hela han är blixtrande röd! Han har hur många attacker som helst, till exempel att han försvinner sedan flyger fram bakom dig, och skär igenom dig för att ta 120 - 150 dmg! Det finns ingen strategi för att döda honom, bara ge honom allt du kan och slakta honom. Sedan kan han också skapa några GIGANTISKA dödskallar som flyger från höger & vänster som tar 140 - 180 dmg. Hans sista attack är att han flänger sin snurrande lie mot vänster/höger och så snurrar den efter marken tills den kommer till en vägg. Den attacken är den som är enklast att undvika. Bara hoppa över den och akta dig för mini-liarna som flyger runt. Sjukt svår boss...

Boss NR. 14: Abbadon
Svårighetsgrad: 9/10

Ännu en sjukt svår boss. Abbadon är en blandad version av en gräshoppa och en människa som är kungen av gräshopporna i hela världen. Genom att han viftar på sin stav så kommer en hel arme med gräshoppor och invaderar hela rummet, och är VÄLDIGT svåra att undvika. Varje gräshoppa tar ungefär mellan 40 - 60 dmg per gräshoppa, som kan resultera med döden! Så min strategi är att använda Great Axe Armor och slakta alla gräshoppor på en och samma gång, och sedan mass-attackera Abbadon. Han borde dö tillslut, och då borde du känna dig stolt för att du kommit så här långt.

Boss NR. 15#: Menace
Svårighetsgrad: 11/10

Jag har inte studerat ut Menace helt än, jag återkommer antagligen med information om honom.

Fusket har betyget 6.5 (2 betygssättare).

Kommentarer

Totalt 0 kommentarer:

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.