7 juli 2006
    25
    -

9.2 6.5

Inskickad av Fuska-nu den 15/09 -09 15:03

Dags att träna upp hjärnan i Big Brain Academy till DS!

Efter Big Brain Age: Train Your Brain in Minutes a Day, så kommer Big Brain Academy. Den här går det ut på att få sin hjärna tränad, uppumpad och skarp helt enkelt. Precis som i dem andra hjärntränar-spelen. Legenden om hur en av Nintendos producenter tvingade sina kollegor att komma fram med något nytt och spännande, lever fortfarande vidare i det här spelet.

Men vad som utmärker Big Brain Academy mer från de andra spelen är att här mäts din hjärnas kompetens i vikt. För har det handlat om ålder, men ju större din vikt är på hjärnan, desto smartare är du! Till din hjälp har du din lärare Dr. Lobe. En liten maskliknande sak som säger vad du behöver träna på och hur mycket din hjärna väger. I spelet ska du nämligen delta i 5 olika kategorier: Tänka, Analysera, Beräkna, Identifiera och Memorera. Varje kategori har tre minispel som du måste klara ut så snabbt som möjligt under en minut (det hela påminner en om Ware Ware-spelen). Vid tidens slut kommer Dr. Lobe att väga din hjärna i just den kategorin du spelade och ge en anmärkelse efter hur bra du var. Det är allt från brons- till platinummedalj.

Kategorierna som var nämnda innan går att spela i spelets tre olika möjligheter: Practice, Test och Versus. I ”Practice” tränar du upp dig enskilt på en kategori, det är här du får dina medaljer. I ”Test” gör du ett prov för Dr. Lobe i de 5 olika kategorierna som han slumpvis väljer ut. När han har rättat provet kommer han att ange din hjärnas vikt och även ge dig ett betyg som D+, B, A och så vidare. I det sista sättet ”Versus” kan du möta upp till 7 andra vänner över DS Wireless Communications.

Så träna upp din hjärna med att räkna block, kasta ut ett ben till en hund, komma ihåg siffror, dra dem missade linjerna och så mycket mer!

Dr. Lobe väntar på att få väga din hjärna!

Big Brain Academy är ett ganska charmigt spel. Har hittar vi återigen ett sätt att träna upp sig hjärna på, med nya minispel. Minispelen är helt anpassade för hela familjen. Vem som helst kan plocka upp det och få sin vikt på sin hjärna nerskrivet. Spelets design skiljer sig också från de tidigare spelen av Nintendos ”hjärnspel”. Här är det en väldigt simpel och nästan barnslig uppläggning. Men det ska väl få alla att kunna spela det, som sagt.

Minispelen är trevliga. Det finns 15 st med 3 olika svårighetsgrader att välja emellan, och medaljer som man måste samla på sig. Dr. Lobe hittar dessutom alltid något man kan träna mera på efter ett prov. Ibland kan man tabba sig rejält och vilja göra om proven, i tanke med att man förlorade mer än 300 gram av sin hjärnas vikt än vanligen. Men minispelen kanske kunde ha varit en aning mer anpassade. Dem blir lätt tråkiga och det känns som det saknas något mer tänkaraktigt på vissa av dem…

Det som är riktigt bra med Big Brain Academy är att du inte behöver hålla DS:et på sidan, som med föregångarna för det mesta, utan här gäller den vanliga hållningen. Spelet använder ju sig endast av styluspennan också, vilket känns roligt.

Som en helhet tycker jag att spelet är en trevlig upplockning vilken dag som helst. Visst, det blir lätt tråkigt, men det är för att spelet är anpassat att spelas i någon minut om dagen. Det här är något för dig som vill få dina kunskaper satta på prov och en vardaglig applikation att kunna träna upp sin största muskel: hjärnan!

| Grafik: 6 |
För simpelt och mestadels barnsligt. Fina färger, men det räcker inte för något skyhögt betyg. Godkänt blir det i alla fall.

| Spelkänsla: 7 |
Att träna sig hjärna med en DS känns bra. Här får vi några intensiva tänkarminispel blandade med några mer simpelt strukturerade. Som en helhet är det en bra spelkänsla.

| Ljud: 7 |
Inga bra soundtracks eller schysta ljudeffekter, vilket är bra! Det här är ett tänkarspel där man inte vill bli störd. Några klockljud och lite småljudseffekter gör en lugn och avslappnad inför allt man ställs inför.

| Hållbarhet: 6 |
Plockas upp några gånger i veckan i några minuter. Syftet är att du ska träna hjärnan då och då. Men lite mer underhållning som fler minispel till kategorierna, eller flera valbara sätt att spela på vore roligt. Practice, Test och Versus känns lite för lite…

Totalbetyg: 6.5 Ljud: 7 Grafik: 6 Hållbarhet: 6 Spelkänsla: 7