Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Banjo-Tooie

Nintendo 64
Banjo-Tooie
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    12 april 2001
  • Utvecklare
    Rare Ltd.
  • Antal ägare
    190
  • Utvald recension
    -

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.8 8.3

Fler fusk

Guide

Inskickat av Armon den 06/12 -04 14:10

Jolly Roger’s Lagoon: Alla 10 pusselbitar

1. I handelsboden. Den här pusselbiten köper du i handelsboden för 20 guldmynt. Mynten finns lite här och var. T.ex. i vattnet, på en klipphylla som du måste hoppa till med enbart Kazooie och du får två stycken om du trycker B några gånger framför piraten Blackeye. Några kan du hitta i marken om du borrar.

2. Under ufot i havet. För att komma åt den här pusselbiten måste du hjälpa utomjordingarna att få igång sitt ufo. Först måste du skjuta ut Kazooie som en torped för att komma in. Väl inne måste du använda isägg för att få igång ufot. Ufot sticker iväg då och blottar pusselbiten som låg under det.

3. I ett skåp i havet (bossen). På ett ställe i havet finns en massa skåp som ligger på botten. I en av dessa kan du hitta Lord Woo Fak Fak, en jättestor fisk, som du måste besegra. Börja med att skjuta granatägg på hans vårtor som han har på kroppen. När du har skjutit alla vårtorna öppnar han ögonen och du ska nu träffa ögonen.

4. Ubåtsspelet. Förvandla dig till en ubåt och åk till skåpen på havsbottnen. I närheten av skåpen finns en grotta du endast kan åka in i som ubåt. Skjut ”måltavlorna” som dyker upp och få en viss poäng för att få en pusselbit. Ett tips är att du inte rör dig något utan använder dig av ”first-person-perspektiv”.

5. Från de badsugna grisarna. För att få den här pusselbiten måste du ha tillgång till Cloud Cuckoland. Börja med att knuffa ner ”Mr. Isbit”, en levande isbit, från Cloud Cuckoland. Han kommer att landa på den varma sidan av Hailfire Peaks och göra ett tidigare hett vatten ljummet. Gå sen till Hailfire Peaks och töm ner vattnet till grisarna genom att med endast Banjo trycka på knappen på botten genom att ha ryggsäcken över huvudet.

6. Från Jolly Roger. Rädda Jolly Rogers flickvän för att få en pusselbit. Hon finns i magen på en stor fisk i havet. För att komma in i fisken måste du skjuta bort tänderna med granatägg. När alla tänderna är borta ska du simma in i munnen på fisken. Väl inne är det bara att leta runt, hon är inte svårhittad.

7. Från Chris P. Bacon. I ”Atlantis-delen” av havet finns en dörr med en haj på som du öppnar genom att skjuta en viss kod på 4 krukor som statyer håller i. Koden står ovanför dörren. När du har kommit in ska du prata med Chris P. Bacon som är vid ytan. Han ger dig instruktioner om vad du ska göra för att få pusselbiten.

8. I ”smugglarens” grotta. Precis när du kommit in till Jolly Rogers pub kan du titta till vänster så ser du ett litet fönster. Titta in där och skjut ett granatägg på en tunna så att den sprängs. Då blir det ett hål i väggen som du kan gå in igenom om du går ut från pubben och går runt hörnet. Där inne finns en trappa ner till en grotta med en pusselbit i. Enklast att ta den är att vara enbart Kazooie, göra att högt hopp med Z + A och sväva över till pusselbiten.

9. Från sköldpaddan med det okläckta ägget. Skjut hål i väggen inne i Mumbos hus för att komma till en strand med en sköldpadda på. Bredvid sköldpaddan finns ett okläckt ägg som du ska ruva på med Kazooie. En mycket enkel pusselbit.

10. I en genomskinlig fisk. I en genomskinlig fisk som simmar runt i havet finns en pusselbit. Åk igenom fisken med Kazooie som torped för att få den.

---------------------------------------

Mayahem Temple: Alla 10 pusselbitar

1. Högst upp på templet. Flyg eller gå dit.

2. I templet. Ta en massa små gröna statyer för att Targitzan ska öppna en dörr där du hittar pusselbiten utan problem.

3. I templet (bossen). Ta ännu fler gröna statyer för att Targitzan ska öppna nästa dörr där du måste döda honom för att få pusselbiten. Sikta på måltavlorna han har på kroppen och akta dig för hans pilar.

4. På andra sidan "träsket" med köttätande blommor. Ta stövlarna högt ovanför för att enkelt kunna traska över till andra sidan och ta pusselbiten.

5. Uppe i luften vid en liten ö i ett annat "träsk". Sparka upp dörren med "The Golden Goliath" som du aktiverar med Mumbo, gå sen bara fram och ta pusselbiten.

6. Uppe på fusktemplet vid den sovande ormen. Smyg, och då menar jag verkligen smyg, fram och ta pusselbiten. Du måste hoppa upp vid ett speciellt hörn för att inte ormen ska märka dig.

7. Uppe på toppen av en pelare inom simavstånd från fängelsestället. Simma genom tunneln i vattnet vid fängelset. Få bort stenen som är i centrum med ett granatägg eller med borren. Granatägg måste du kunna skjuta. Gå ner i hålet under stenen och skjut på pelarna med granatägg i turordning tills pusselbiten är på den lägsta. Gå då upp från hålet och ta den.

8. I skattkammaren. Öppna skattkammaren genom att skjuta i varje ormhuvud. Om det inte funkar med vanliga ägg måste du ha eldägg till det. Prata med han som är där inne och säg att du fixar allt. Han öppnar då en port som är lite högre upp som du måste ta dig upp till. Gå in och öppna gallret för att komma in i en grotta med en sovande grottman. Smyg dig förbi precis som du gjorde med ormen och hämta guldstatyn som finns nära den sovande grottmannen. Gå tillbaka till skattkammaren och ge guldstatyn till han du fick uppdraget av och du får en pusselbit.

9. Över bron vid templet. Tala med kon och hon kommer berätta att hon vill bli av med flugorna. Skjut ner flugorna och pusselbiten är din.

10. I Kickball Stadium. Förvandla dig till en ”stony” och kliv in i Kickball Stadium. Klara alla 3 små minispelen och pusselbiten är din.

---------------------------------------

Witchyworld: Alla 10 pusselbitar

1. Styrketestet. För att få den här pusselbiten måste man slå på styrketestmaskinen med 3 olika slag. Börja med att skjuta ett granatägg. Använd sen borren. Och sist en vanlig dunk med A + Z. Klättra sen upp och ta den. En väldigt enkel pusselbit.

2. Den uppblåsbara hoppborgen. Blås upp hoppborgen genom att ställa Banjo och Kazooie på varsin knapp inne i maskinrummet och gå sen in i borgen med båda och klara balongspelet.

3. Den uppblåsbara hoppborgen. Blås upp hoppborgen (se pusselbit 2) och gå in med endast Kazooie för att få köra ringspelet. Klara det och du får en pusselbit.

4. Från Mrs. Boggy. Hämta hennes 3 barn som är på rymmen. En hittar du vid radiobilarna som du måste ge en smäll för att han ska gå tillbaka. En annan hittar du vid ”starspinnern” och henne måste du ge pommes frites. Den sista hittar du vid tågstationen och han vill ha hamburgare. Sen måste du även bära tillbaka honom i din ryggsäck.

5. ”Starspinnern”. Starta ”starspinnern” med Mumbo och följ med stjärnorna upp till toppen där du hittar en pusselbit. Använd Z + C-vänster för att springa med Kazooie så att du inte ramlar av den snurrande planeten.

6. Saucer of Peril. Befria ufot som är fast i Glitter Gulch Mine. Få sen 500 poäng eller mer för att få en pusselbit.

7. Inferno. Ställ Banjo på knappen för att en hoppgrej ska komma fram och spring upp till toppen inuti Inferno med Kazooie. När du är vid toppen ska du hoppa med Kazooie från den för att nå pusselbiten. För att öppna Inferno ska du att betala med bilen som du blir förvandlad till.

8. Radiobilarna. Betala med bilen för att kunna köra radiobil. Klara de 3 småspelen för att få en pusselbit.

9. ”Dive of death”. Klättra upp för stegen tills du är på toppen av ”Dive of death”. Gå långsamt på den smala lilla biten som leder dit eller häng dig i händerna så kan du vara säker på att inte ramla ner. En enkel pusselbit.

10. I det stora tältet (bossen). Samla ihop 4 biljetter genom att döda de enarmade banditerna med antingen granatägg eller bilen. Gå sen in i tältet för att möta bossen. Skjut granatägg på hans lappar för att döda honom. Efter den första träffen måste du flyga samtidigt och då måste du akta dig för badbollarna han spottar på dig.

---------------------------------------

Glitter Gulch Mine: Alla 10 pusselbitar

1. Innanför gallret i slutet på floden. Ta på dig skorna som man springer snabbt med och hoppa på knappen som öppnar gallret i slutet på floden. Rusa sedan till flodens slut innan gallret stängs. Om du inte hittar så bra kan du följa floden men man har inte tid med söl.

2. I den stora stenen. Lyft in stenen i huset med Mumbo. Starta sedan ”krossaren” genom att trycka på den röda knappen med Z + B. Knappen hittar du inne i huset på andra sidan ”krossarna”. Stenen kommer nu att splittras och spottas ut utanför huset. Även pusselbiten blir delad i 3 delar men plocka upp delarna så får du en hel.

3. I loket (bossen). Ställ loket rätt med Mumbo och hoppa in det med Banjo och Kazooie. Hoppa in i ångpannan för att hitta Old King Coal som är boss på den här banan. Ställ dig så högt du kan och skjut ägg på honom tills han dör. Vanliga ägg tar 1, eldägg tar inget alls, granatägg tar 3 och isägg tar 5. Svårare är det inte.

4. Bakom vattenfallet. En väldigt enkel pusselbit. Bara använd hoppskorna som ligger i en låda och hoppa upp. Det svåra skulle väl i så fall vara att lära sig att använda hoppskorna.

5. I guldgrävarens hus. Rädda Dilberta, guldgrävarens partner, genom att få bort stenblocket som blockerar gången mellan guldgrävarens hus och fängelset i Mayahem Temple. Du kan antingen gå in från guldgrävarens hus och spränga bort stenen med ett granatägg eller gå in från Mayahem Temple om du inte kan skjuta granatägg än och borra bort. Koden för att komma in får du av stengubben som är i närheten men du måste själv vara en stengubbe för att kunna förstå vad den säger.

6. I den översvämmade grottan. Simma omkring och leta i den översvämmade grottan så hittar du till slut en pusselbit.

7. Dynamitlagret. Klara ”dynamitspelet” så får du en pusselbit. Döda dynamitgubbarna med B.

8. I den stora grottan. En måste du sätta på lamporna för att se ordentligt. Dela först på Banjo och Kazooie. Ställ den ena på lysknappen som finns på övervåningen i det gamla huset och hämta pusselbiten med den andra.

9. I den stora grottan. Skjut ett eldägg i de små generatorerna för att de ska gå igång för en liten stund så att du kan klara av småsträckor i taget. Här ska man varken söla eller stressa.

10. Efter loppet med Canary Mary. Befria Canary Mary från sin bur så kan du tävla mot henne. Här gäller det att trycka på A väldigt snabbt. Det kan vara bra att vara stressad. En annan teknik kan vara att trycka på A med båda pekfingrarna, vartannat nedslag. På det sättet tröttar man inte ut en enda hand.

Fusket har betyget 7.44 (9 betygssättare).

Kommentarer

Totalt 0 kommentarer:

Skriv kommentar

Du måste logga in för att skriva kommentarer. Har du inget konto? Registrera ett.