Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Temple Run 2

Mobil
Temple Run 2

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8 6.8

Speltest av The_new_cake

Inskickad av The_new_cake den 14/02 -13 22:16

Handling / story / vad man gör i spelet
Ta kontrollen över en utforskare som utforskar ett tempel som är större än något annat man kan tänka sig... och som efter en mycket lång väg och tid har hittat en staty som kan vara värd hur mycket som helst. Nu återstår bara frågan, vågar du ta den?

Temple Run 2 är uppföljaren till det populära mobilspelet Temple Run. Det finns en väldig massa likheter med Temple Run, men även en del skillnader. De stora skillnaderna är utöver fler uppgraderingar och fler uppdrag att man ibland kan åka vagn och då får se upp för helt andra hinder och att man blir jagad av en mycket större apa. Sen har man dessutom förbättrat grafiken och gjort en del andra förbättringar.

När man tagit statyn så börjar spelet och en stor apa börjar jaga dig. Man ska då springa för att hålla sig undan apan och försöka ta sig därifrån. På vägen finns det gott om hinder och andra saker som man måste se upp för. Förutom det finns det även pengar, diamanter och annat som man kan plocka upp när man springer.

Kontrollerna är väldigt enkla. För att hoppa så drar man fingret uppåt, för att ducka drar man fingret neråt och för att svänga höger eller vänster drar man bara fingret åt det hållet på skärmen. Dessutom kan man vinkla mobilen åt höger eller vänster för att hålla sig mot den sidan av banan. Vilket kan vara bra om man exempelvis ska plocka upp mynt eller hålla sig undan från ett hinder.

För pengarna så kan man köpa uppgraderingar och ett par nya utforskare. Det man uppgraderar är power-ups som även de dyker upp ibland när man springer. Dessa power-ups gör olika saker, det kan exempelvis vara att en magnet drar alla pengar i närheten till en för en kort stund eller sköldar som skyddar dig från vissa hinder.

Förutom det så finns det även diamanter. Dessa är ovanligare än mynt men har därmed en viktigare funktion. För dessa kan man fortsätta även efter döden. Har man krockat in i en vägg så kan man betala en mängd diamanter för att få ett nytt liv och kunna fortsätta springa. Mängden diamanter ökar för varje gång man krockar in i en vägg.

Spelet är över när man har krockat in i en vägg och inte vill eller kan betala diamanter för att fortsätta. Då får man även möjligheten att se vilka uppdrag man har att klara eller köpa uppgraderingar. Förutom att få en längd som man sprungit så har man även en poängsumma som varierar beroende på hur många hinder man har klarat och vilka power-ups man använt med mera.

Spelet saknar precis som många andra mobilspel nästan helt en story. Man trycker på statyn för att köra igång och då börjar man springa. Det händer inget efter man sprungit en viss längd eller något utan det är bara att springa på. Inga oväntade händelser eller bakgrundsinformation att försöka hålla reda på utan man kan istället fokusera på spelet.

Vad jag tycker om spelet
Spelet är helt perfekt så länge man spelar det i lagom doser. Spelar man det för länge så tröttnar man och då är det lätt att tröttna så man inte fortsätter spela spelet alls. Dessutom går det om man vill bara spela en runda vilket inte tar alltför lång tid (såvida man inte använder diamanter för att fortsätta eller är riktigt bra). Spelar man för lite så känns det aldrig som det händer något och det känns aldrig som man får några uppgraderingar eller något. Lagom doser är ett krav för detta spel.

Förutom det så är spelet väldigt enkelt att lära sig, men det är svårt att bli riktigt bra på. Svårighetsgraden ökar i takt med att man kommer längre, och man börjar springa snabbare och snabbare och det kommer fler och fler hinder. Samtidigt blir det lite enklare desto mer man spelar, för då kan man låsa upp fler uppgraderingar och annat som hjälper en. Svårighetsgraden passar alltså alla, vare sig man är bra eller dålig på spelet. Vilket är en stor fördel.

Däremot är det lite jobbigt att försöka spela i en buss, på ett tåg eller i något annat fordon. Detta då man lutar mobilen åt olika håll för att kunna vara på en sida av banan. Sitter man då i ett fordon så får mobilen ibland för sig att man lutar mobilen åt ett håll när det är fordonet som svänger eller att det skakar till. Detta är ett problem med alla spel som använder gyroskopet i mobilen, och jag skulle väldigt gärna se ett alternativ till det.

Spelet fungerar helt enkelt som ett bra tidsfördriv under kortare stunder. Skulle däremot inte vilja påstå att det är något bra för längre stunder eller köra intensivt. Även om det finns en stor mängd uppdrag så är de ganska ensidiga, och handlar mest om att klara få mer poäng, pengar eller diamanter på en runda (eller totalt).

Till jämförelse med ettan så märks det att man arbetat mer på spelet och att få det att kännas som det händer mer. Ettan byggde mest på raka vägar framåt med en del 90 graders svängar. Tvåan är däremot inte en rak väg framåt hela tiden, utan den kan göra mindre svängar som man inte behöver styra igenom. Dessutom går det mer uppåt och neråt och det känns mer som ett levande landskap. Detta ökar givetvis svårighetsgraden en hel del, då det kan vara svårt att se över kullarna eller genom en sväng.

Det är ett spel som rekommenderas att testa... men det är inget som är hållbart i längden. Det ger ett par roliga stunder emellanåt däremot.

Betyg till spelet
Grafiken är bra mycket bättre än till föregångaren. De har däremot gjort så grafiken ska fungera oavsett vilken Android-mobil man har utan att det börjar lagga oavsett mobil-modell. Vilket givetvis innebär att man dragit ner en del på kraven. Trots detta är grafiken helt okej, och med tanke på att det är ett mobilspel så tänker jag inte klaga alls.

Finns det däremot något jag inte gillar så är det bakgrunden när man spelar. Med tanke på att bakgrunden bara består av en bild så känns det som man skulle kunna ha lagt ner mer tid på den. Rent generellt ser grafiken däremot väldigt bra ut.

Spelkänslan ligger även den högt upp. Det är lätt att bli stressad när det går lite snabbare och man börjar dra lite vilt på skärmen för att försöka hinna med och svänga. Det kan i vissa fall vara lite svårt och jobbigt att få sin karaktär att gå på den sidan man vill genom att vinkla mobilen, och jag hade gärna sett ett alternativ till det.

Dessutom är det lite tråkigt att spelet nästan helt saknar en historia. Men det är knappast något man tänker på under tiden man springer.

Spelets livslängd är däremot inte särskilt lång. Trots alla olika uppdrag så tröttnar man relativt snabbt då det inte händer något nytt. Man fortsätter springa och man fortsätter med samma rörelser om och om igen. Springer man in i något och inte har några gröna diamanter så blir man tvungen att starta om, och det är lätt hänt att man blir trött på det och ger upp istället. Trots det så är det inga problem att spela kortare stunder då och då.

Ljuden passar in väldigt bra. Musiken i bakgrunden är på lagom hög nivå och det är inga ljud som man stör sig särskilt mycket på. Däremot kan det även här bli långtråkigt i längden då det är samma ljud hela tiden. Det går däremot stänga av bakgrundsmusiken och starta egen musik istället om man hellre skulle vilja.

Trots att spelet har sina brister så är det ett spel som man borde prova. Då spelet är gratis så finns det ingen anledning att inte prova.

Totalbetyg: 6.8 Ljud: 8 Grafik: 7 Hållbarhet: 4 Spelkänsla: 8