Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in



















Take Me Home

Mobil
Take Me Home

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
9 6.5

Speltest av Kigsz

Inskickad av Kigsz den 18/10 -11 18:23

Handling / story / vad man gör i spelet
Take Me Home är ett äventyrsspel som släpptes till smartphone i juni 2011. I spelet tar du rollen som en liten, rosa varelse vid namn Bubu. Bubu har ett mål i livet och att det är att ta sig hem (därav namnet på spelet). Spelet är uppdelat i världar och banor och för tillfället finns det fem världar och åttio banor.

Målet på en bana är att ta dig från punkt A (en solros) till punkt B (en sort klockblomma). På vägen kan du stöta på både fiender och vänner, som gör allt för att antingen stoppa eller hjälpa dig. Utöver dessa finns det även pilar som kommer till hjälp. Dessa sätter du ut var du vill på banan och när Bubu rullar in en pil så skjuts han/hon iväg i den riktningen pilen pekar. Det är ett måste att lära sig hur man kontrollerar dessa pilar för att kunna ta sig till klockblomman (målet) annars fastnar man lätt på en bana. Som tur är finns det inbyggda tips i spelet.

På varje bana finns det även olika mynt som du kan samla. De är av fyra olika valörer (värda fyrtio, trettio, tjugo och tio poäng respektive), vilket ger en totalsumma på hundra poäng per bana. Du behöver samla dessa mynt för att låsa upp banor och världar. Du kan även använda dessa mynt för att få tips på en bana eller för att ta bort reklamen från spelet. Mynt är därför en väsentlig del av spelet och något som ska prioriteras.

Vad jag tycker om spelet
Take Me Home är ett roligt spel som skiftar mellan att vara både klurigt och simpelt, ibland på samma gång. Spelet är inte unikt på något sätt, men det behöver det inte vara. Det räcker med att man förbättrar (eller i alla fall tangerar) genren vilket Take Me Home lyckas med. Det roligaste med spelet är tankesättet man måste komma in där man blir tvingad att tänka ett steg före. Det kan ta ett tag att få full förståelse för hur allting fungerar, men när polletten väl trillar ner är spelet väldigt underhållande.

Banorna är ofta snarlika på så sätt att man alltid har samma mål: samla mynt och ta sig till klockblomman. Det kanske känns som att det borde bli långtråkigt efter några banor, men åttio banor senare är i alla fall inte jag uttråkad. Detta beror på att skaparna av spelet på något sätt lyckas lägga in tillräckligt med nya saker vid precis rätt tillfällen, vilket gör att man inte hinner bli uttråkad. Flera gånger behöver man tänka "outside the box" och komma på okonventionella lösningar för att kunna samla alla mynt och ta sig i mål.

Negativa aspekter med spelet är inte många. Det sämsta jag kan komma med spelet är att precisionen inte alltid är hundraprocentig, alltså att det man trycker på inte alltid är det som händer. Detta är oftast inte ett problem, men när man har många pilar uppsatta bredvid varandra och man enbart behöver flytta en av dem kan det bli så att man trycker fel och fel pil flyttas. Detta är extra retligt då det inte finns någon ångra-funktion (ännu). Det sista negativa jag kan komma på är att vissa banor är väldigt lätta, men de är få och oftast är det långt emellan dem. Som sagt, det mesta med spelet är positivt.

Betyg till spelet
Ljud: Ljudeffekterna är det inget fel på och musiken som spelas i bakgrunden är faktiskt ganska trevlig. Överlag är musiken inget speciellt, men den är passande i de olika sammanhangen.
Ljudbetyg: 7

Grafik: Detta är inte ett 3D-spel, men vad gör det? Som jag har sagt många gånger förr så ser jag hellre riktigt bra 2D än ett halvtaskigt försök till 3D. Detta spel hade förlorat mycket på att försöka ta sig in i den tredje dimensionen. Grafiken är fin, välutformad och håller väldigt bra, enligt mig.
Grafikbetyg: 7

Hållbarhet: För tillfället finns det åttio banor och om du vill samla alla mynt på dessa banor (vilket rekommenderas starkt) blir hållbarheten hyfsat lång. Det är inget fyrtiotimmars-spel, men du kan nog få ut några timmars underhållning av Take Me Home.
Hållbarhetsbetyg: 6

Spelkänsla: Det finns inte mycket att säga om spelkänslan. Det man gör på en bana är att flytta vissa pilar och klicka på solrosen när du vill att Bubu ska röra sig. Det är lite som att välta Domino-klossar på det sättet: det krävs långa förberedelser, men speltiden ("falltiden") är kort.
Spelkänslebetyg: 6

Totalbetyg: 6.5 Ljud: 7 Grafik: 7 Hållbarhet: 6 Spelkänsla: 6