Ingress

Mobil
Ingress

- 7.8

Speltest av The_new_cake

Inskickad av The_new_cake den 20/02 -13 17:20

Här finns inte längre goda eller onda. Här finns istället Enlightned och Resistance. Det är nu upp till dig att kämpa för människans framtid och bestämma om vi ska använda den nya materian, Exotic Matter (XM), som man har hittat och till vad. Själva materian i sig gör människor kreativa, men den kan även användas för att ta över en annan persons tankar. Enlightned vill använda materian för att utveckla samhället och se hur vi kan förbättra oss medan Resistance ser faran i det och vill hålla den undan av säkerhetsskäl.

Spelet är mycket annorlunda mot de flesta andra spel på det sätt att “banan” som spelet utspelar sig på är verkligheten. Man har helt enkelt lagt till saker på en Google Maps-karta som man fysiskt måste ta sig till för att kunna spela spelet. Spelet finns i mobilen och ens plats bestäms med hjälp av den GPS som finns i mobilen.

Materian som strömmar genom portalerna finns utspridda över hela planeten, vanligtvis är portalerna placerade vid statyer och unika byggnader. Det är dessa portaler som du och ditt lag måste ta över, kontrollera och skydda. För att ta över dem så måste man använda resonators, som används för att kontrollera portalerna. Man får tag i resonators och andra föremål genom att “hacka” portalerna.

Om motståndarlaget har tagit över en portal och placerat resonators kring den så måste man attackera den och förstöra alla resonators först. Detta gör man med XMPs som man får genom att “hacka” portaler. När man har tagit över en portal så kan man länka ihop dem och skapa fält (genom att länka tre stycken till en triangel).

Det mesta som man gör kostar XM, men mängden varierar beroende på vad man gör. XM finns överallt; det strömmar ur portalerna och finns runt dem, mellan dem och lite här och där. Man får även Action Points (AP) när man gör olika saker. När man nått en viss mängd Action Points så går man upp en nivå. Alla föremål har också en nivå, och man kan endast använda de föremål som är av sin egen nivå och lägre. Den högsta nivån man kan nå och som man kan hitta föremål av är nivå åtta.

Spelet börjar med ett par träningsuppdrag. Här får man lära sig hur man genomför allting; allt från hur man “hackar” portaler och länkar samman dem till hur man attackerar fiende-portaler. Efter denna relativt korta introduktion till spelet så är det dags att göra ditt val; Enlightned eller Resistance? Detta påverkar hela spelet och det är inte så lätt att byta i framtiden...

När man valt lag får man även lagkamrater, och dessa är ett måste i spelet. För att ta över en portal krävs antingen en väldig massa tid, tur och att man är en hög nivå eller att man kämpar tillsammans. En del av spelet är dessutom strategi att man ska tänka igenom med andra vilka portaler man ska se till att ta över och länka samman och när vad ska göras.

Bortsett från att spela via mobilen så kan man även se en Google Maps-karta via datorn. Detta om man loggar in på Ingress Intel, http://www.ingress.com/intel. Därifrån får man en fullständig karta och kan gå till andra städer och kontrollera - medan applikationen på mobiltelefonen följer dig och inte går flytta alltför långt. Det innebär att man kan hjälpa spelare som är ute i fält och spelar, och berätta var de kan gå näst och var de kan attackera eller vad de kan göra. Detta via spelets inbyggda chatt som finns tillgänglig både via mobilen och Intel-sidan.

Förutom allt som tidigare nämnts så har spelet även en bakgrundshistoria som fortsätter att skrivas dag för dag. Varje dag lägger Google ut lite “hemliga dokument” och andra saker som berör spelet. Dessa bygger ut historien bakom spelet och vad som sker runt själva spelet. Bland dessa dokument brukar det även stå lite nyheter och förbättringar som man genomfört. Jag tänker inte gå närmare in på bakgrundshistorien, för det skulle bara ta någon vecka så skulle det vara utdaterat och inte gälla längre. Det är däremot möjligt att läsa och se allting på Niantic Project, http://www.nianticproject.com/.

Jag har blandade tankar om spelet. Det mesta är positiva men det märks att spelet inte är riktigt färdigt ännu också. Hela upplägget med spelet är annorlunda till jämförelse med de flesta mobilspel som jag spelat tidigare, så det har tagit lite tid att bestämma sig vad man egentligen tycker och tänker om spelet.

Bland det positiva är att man träffar många nya människor. För att ta över och även för att skydda sina portaler så måste man samarbeta med andra inom sitt egna lag. Man går ofta ut på rundor tillsammans och försöker ta över i sin stad. Med tanke på att de flesta mobiler har relativt dåligt batteri när det används tillräckligt väl (GPS med mera) så hamnar man med jämna mellanrum någonstans där man kan ladda mobilerna och få tid att prata med varandra.

Förutom det får man även lite mer motion. Då man faktiskt måste ut i verkligheten och röra på sig med mobilen mellan de olika portalerna så är det inte ovanligt att man går runt en hel del. Till jämförelse med vanligt TV-spel där man bara sitter still så är det en klar förbättring - men man kan nog inte se detta som en ersättare till idrott. Förutom motion får man även se spännande platser och information som man inte visste om. Jag har sett fler statyer på spännande personer som jag tagit reda på mer information om än jag trodde fanns sedan jag började spela.

Dessvärre, om man ska gå in på något negativt, så finns det inte alltför många portaler om man inte bor i en storstad. Det kan vara ont om portaler även om man bor i en större stad också, även om där ofta finns någon så är det inte alltid så många. Som tur är går det däremot att skicka in förslag på nya portaler. De tar däremot lång tid innan de kommer ut i spelet (cirka en månad) - men det är åtminstone möjligt.

Utöver det så är det också lite problem med när man ska spela det. Ingress är inget spel som man kan spela på en rast eller under en kortare två-minuters-paus när man har tid. Man måste avsätta lite tid och faktiskt ge sig iväg och gå iväg till portalerna. Det gör att när man väl spelar så blir det ofta längre rundor som man kör, men att det kan gå längre tid mellan rundorna. Enda undantaget är väl portaler som är precis i närheten av där man bor, runt sitt jobb/skola och vägen däremellan som man faktiskt kan “hacka” och kolla till lite på vägen.

Sen är det alltid spännande att se vart handlingen tar vägen näst. Spelets historia byggs trots allt på med hemliga dokument och information som släpps varje dag. Där märks en mörkare, djupare handling än att bara gå runt och hacka portaler. Man får reda på varför man gör det och hur det påverkar omvärlden. Dessutom är det alltid spännande och lärorikt att försöka förstå hur man dekrypterar koderna som finns i dokumenten. De är oftast alltför svåra för att man ska kunna vara med och hjälpa till på något hörn, men ibland hittar man något litet.

Det känns även att Google har en del kvar att göra med spelet. Jag tycker man väljer lag lite i tidigaste laget, och man har ingen större koll på skillnaderna när man får välja. Det enda man egentligen vet är att Resistance är blå och Enlightned är gröna. Baserat på det har man lite svårare att veta vad man ska ta, och det vanligaste är nog att man kör på det som kompisarna väljer.

Dessutom är spelet väl segt till en början. När man är i en lägre nivå så får man svårt att attackera portaler då de oftast är i en lite högre nivå. Man kan sällan hjälpa till särskilt mycket med att skydda heller, kommer en agent som är på en högre nivå så har man inte alltför mycket att säga till om. Däremot är det något som löser sig när man börjat ta någon nivå, då blir det enklare att både ta över fiende portaler och skydda sina egna.

Spelet är dessutom i en stängd beta. Så innan det har kommit ur betan och släppts för alla så ska man nog inte räkna med att allting är perfekt. Det märks att de fortfarande håller på att ändra lite gränser hit och dit för att det ska passa och bli bättre för alla. Så länge de håller på att optimera spelet så kan det bara bli bättre.

Trots sina brister så är det helt klart ett spel som kan rekommenderas och som man borde pröva. Det tar tid att få sin inbjudan, så om man är bara det minsta intresserad så kan det vara värt att skriva upp sig så man kan testa spelet i framtiden.

Grafiken i applikationen till Android bygger till största del på en Google Maps-karta som är delvis modifierad. Det enda som är synligt på Google Maps-kartan är vägar, portaler, XM, föremål och sin egna position samt hur långt man kan nå. Man kan inte se skillnad på land eller vatten utan bakgrunden är helt svart. Strukturen och användargränsnittet är trots att det kan låta lite komplicerat väldigt enkel.

Detsamma gäller Ingress Intel, som har en liknande uppbyggnad. Här går däremot se skillnad på land och vatten och saker är lite mer detaljerade (man ser gatunamn med mera). Där går dessutom att kolla runt överallt, medan man bara ser precis runt sig i applikationen. Men allting är enkelt och lättförståeligt, vilket är vad som önskas av denna typen av spel. Betyget sattes däremot i mitten då det i princip saknar grafik, så det känns osäkert vad som ska betygsättas.

Spelkänslan ligger däremot på topp. Det känns som man håller på med något hemlighetsfullt när man är ute och går runt och tittar på mobilen. Det finns ett par fall där polisen faktiskt kontaktat någon spelare och undrat vad man har gjort för något. När man står och har framme en karta och “hackar” portaler så låter det givetvis lite misstänksamt.

Man får även en härlig känsla om man sitter hemma och planerar vad man ska göra näst. Dessutom kan man hjälpa de som är ute i fält och berätta var fienderna attackerar just nu och vart de borde gå eller vad som måste göras.

Ljuden är även de väldigt bra. Det går väl inte säga så mycket, en röst ger lite information om hur mycket XM man har när man kommer till en portal och om man kan “hacka” den och lite vad som händer runtom. Det säger däremot inte alltför mycket. Det går dessutom att ändra volymen och stänga av de ljud man inte vill höra, så man kan lyssna på musik eller göra något annat istället när det passar.

Hållbarheten är också bland det bästa tänkbara. Med tanke på att historien hela tiden byggs ut så vet man aldrig vad som kommer hända i framtiden. Det kan hålla på i princip hur länge som helst och även om man missat delar så är det lätt att gå tillbaka och se vad som hänt. Spelet håller sig dessutom också alltid roligt, man möter riktiga spelare och det är alltid en utmaning att klara hålla sina portaler och ta över fiende-portaler.

Totalt sätt är det helt klart ett spel som jag kan rekommendera. Det är lätt att fastna om man bara har portaler runt sig, annars finns inte alltför mycket att göra. Då får man nog räkna med att ta en dag och gå runt, ta bilder och skicka in portalförslag för att sedan återvända om en månad.

Totalbetyg: 7.8 Ljud: 7 Grafik: 5 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 10