929
    -

9.1 9

Speltest av Kigsz

Inskickad av Kigsz den 07/05 -08 16:47

The Legend of Zelda: The Wind Waker är ett Zeldaspel som släpptes till GameCube under 2003. Du spelar som hjälten Link (precis som i de flesta Zeldaspel).
Spelet börjar med att Link väcks av sin lillasyster Aryll, som påminner honom om att det faktiskt är hans födelsedag och att han ska bege sig ner till sin farmor. Väl där får Link reda på att han nu är tillräckligt mogen för att få bära Hjältens Kläder. Link får sedan även sitt svärd, fast av öns (Link befinner sig på Outset Ön) svärdsmästare. Just då får Link syn på något förfärligt. En gigantisk fågel, som håller i en medvetslös flicka, samtidigt som den jagas av ett piratskepp. Fågeln tappar flickan in i skogen, på ön som Link befinner sig på, och våran hjälte beger sig iväg för att rädda henne. Link lyckas till slut, men när han är på väg tillbaka ut från skogen kommer den gigantiska fågeln och rövar bort hans lillasyster Aryll istället. Link berättar de hemska nyheterna för sin farmor och hon ger honom en sköld som ska skydda honom i hans uppdrag att rädda sin syster.

Link seglar iväg med piratskeppet och flickan han räddade (som också är en pirat och kallar sig Tetra). Link får reda på att hans syster hålls fången i det Gudsförgätna Fortet. Link och piraterna seglar dit så snabbt de kan och, hyggliga som de är, skjuter de iväg Link med en katapult rakt in i en av fortets väggar. Link tappar sitt svärd och måste nu smyga sig upp till toppen av fortet, för om han blir sedd så slängs han i fängelsehålan. När Link väl har hittat sitt svärd så lyckas han även lokalisera sin syster som är instängd i en stor bur. Precis när han ska rädda sin syster så dyker den gigantiska fågeln upp och slänger iväg honom till sjöss.

Link plockas upp av en talande båt, som kallar sig Kungen av de Röda Lejonen. Det är nu som äventyret börjar på riktigt. Härifrån kommer man att genomgå en mängd olika prövningar och problemlösning på hög nivå. Vem är egentligen den mystiska piraten Tetra? Kommer du någonsin att rädda din syster? Vad har hänt med Hyrule?
Detta och mycket mer får du reda på om du spelar The Legend of Zelda: The Wind Waker.

Detta är ett av de bästa Zeldaspelen någonsin. Inte det bästa (för det är, enligt mig, The Legend of Zelda: A Link to the Past), men detta spel är ett av de bättre. Själva landskapet i spelet är helt underbart och dina upptäckarmöjligheter är ofantligt stora. Detta gör att spelet håller länge och om vill klara allt får man räkna med att spela detta spel under ett bra tag. Bara Nintendo Galleriet i spelet är nästan som ett halvt spel i sig. Det märks att Nintendo har lagt ner en massa tid på att få detta spel så perfekt som möjligt och det lyckades bra, mycket bra. Just för tillfället har jag ingen negativ kritik att ge spelet. Detta är ett måste till den som äger ett GameCube.

• Grafik: När jag först såg bilder från spelet var jag rädd att det skulle bli ett cel-shadat barnspel. När jag sedan spelade Wind Waker märkte jag hur fel jag hade. Grafiken är helt underbar och spelet är väldigt detaljrikt.
- Grafik: 10

• Spelkänsla: Här kan jag säga att spelkänslan inte är optimal, men den är inte långt ifrån. Särskilt kameran och kameravinklarna kan vara till problem ibland, men det är inget som är något större problem.
- Spelkänsla: 9

• Ljud: Klassiska Zeldalåtar i nyinspelning med andra instrument, härliga ö-låtar och fina melodier till din Wind Waker. Kan det bli bättre?
- Ljud: 10

• Hållbarhet: Nästan för lång. Om man vill klara hela spelet så är Nintendo Galleriet ett måste och där kan man hålla på länge. Sedan blir det inte bättre av att man kan spela om spelet med andra förutsättningar, såsom nya kläder till Link och Aryll.
- Hållbarhet: 10

~ Fakta om spelet ~
- Namn: The Legend of Zelda: The Wind Waker