2 maj 2003
    929
    -

9.1 9

Speltest av Kooshkai

Inskickad av Kooshkai den 30/01 -07 11:37

The wind waker utspelar sig "tidsåldern" efter Ocarina of time, Majora's mask och The twillight princess! Gudarna har dränkt landet Hyrule med en enorm flodvåg och dom högsta bergstoppar som klarade sig har utvecklats till öar nu, resten är hav och regionen Great Sea har bildats! Link vaknar på sin födelsedag på den sydvästra ön Outset Island! Hans mormor ger honom "Tidens hjältes"(Link från OoT) kläder, och senare får han även ett svärd och en sköld! När ett gäng pirater kommer till ön och jagar en jättefågel som snott deras kvinnliga kapten Tetra. Fågeln tappar henne dock i skogen, och Link får rädda henne. Sedan tar fågeln fel på Tetra och Links lillasyster Aryll, och fångar henne istället. Link får skjuts av de motvilliga piraterna till Forsaken Fortress där skuggan som återuppstod, Ganondorf, bor! Efter att ha blivit utslängd av jättefågeln hittar en talande båt (!) honom och för honom till en fredligare ö. Det är Hyrule-rikets kung som bytit skepnad till en segelbåt. Link vaknar på den fredliga och livliga ön Windfall Island (antagligen Kakariko Villages rester) och "båten" berättar allt. Han får veta att Ganondorf har återuppstått och att det är upp till dom två att rädda Aryll och Great Sea och Hyrule, vars ruiner nu ligger under stora havet! Till sin hjälp har han en dirigentstav från gudarna, en båt och ett hjärta av guld (det sista beror på vem som spelar) och med det får han ge sig ut på havet.

Det första jag vill kommentera är att jag inte gillar Cell shade-stilen som får allt att se ut som en tecknad film. Det hade varit snyggare med 3D-miljöer/karaktärer som också ger en liten mangatouch! Men det är alltid lika roligt med sidequests och att utforska öarna! Varning för att man dock fastnar ofta i labyrinterna! Kontrollen har "mjukats upp" jämfört med Zelda-spelen till Nintendo 64, vilket gör att man rör sig smidigare och stannar upp mindre. TYVÄRR har spelet några brister. Allt är för kort, karaktärsdesignen är löjlig och seglandet blir långtråkigt efter ett tag. Men det här är fortfarande ett storslaget äventyr! Nya föremål, en snygg "havsresande"-känsla och den djupa handligen gör The wind waker till ett av dom bästa Zelda-spelen genom tiderna!

Grafik: 8, visserligen är Cell shade-stilen fånig men grafiken är fortfarande störtsnygg och färgsprakande.

Spelkänsla: 9, det är jättekul att lösa sidequests och allt är så äkta...så...levande! Trots mängden segling är havet roligt att utforska. Kroppspråk och ansiktsuttryck gör att man snart identifierar sig med Link, man känner sig som honom!

Ljud: 9, musiken luktar Zelda lång väg och den passar verkligen in med miljön. Det är inte många röster i spelet och tur är det, det skulle blivit riktigt irriterande!

Hållbarhet: 8, trots att det är lite kort jämfört med andra spel i Zelda-serien är det svårt att tröttna!

Totalbetyg: 8.5 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 9