Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Super Smash Bros. Melee

GameCube
Super Smash Bros. Melee
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    24 maj 2002
  • Utvecklare
    HAL Labs
  • Antal ägare
    1063
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
9.1 8.8

Speltest av CoZo

Inskickad av CoZo den 11/08 -06 19:04

Handling / story / vad man gör i spelet
Super Smash Bros. Melee är som föregångaren, klassat som fightingspel. 1-4 spelare kan drabba samman samtidigt på alla möjliga olika banor, stora tempel, på koloss-stora Pokémons, på F-Zerobanor, ovanpå Fox's Corneria, och på många andra ställen. Med eller utan items, med eller utan tid, med eller utan CPU, det väljer du helt själv.
Passar inte vanligt Meleespelande kan du ta något annat som du tycker passar, exempel:
Stamina
HP, som går neråt istället för procent som annars räknar uppåt. Ett liv gäller, eller om dina 150HP tar slut, är matchen över.

Invisible Melee
Osynliga, eller, inte helt osynliga. Men du måste definitivt anstränga dig för att se var din karaktär är. Så var försiktig!
Super Sudden Death
Du kanske har tröttnat på att skada din motståndare och vill avsluta kvickt? Då är det här mode't för dig! Alla spelare börjar med 300% i skada, räcker med en vanlig smashattack för att din motståndare ska dö.
Med dom här och väldigt många andra!
Spelet är heller inte blodigt, eftersom det är ett spel från Nintendo så är det ändå ganska barnvänligt för att vara ett fightingspel.

Giant Melee, för dig som vill vara jätte för en stund. Större karaktär = större skada, så här är det bara att smacka på!

Tiny Melee, läget för dig som vill komma undan lite, här är det mer taktik som gäller.

Slo-Mo Melee, något för nybörjaren som inte hänger med riktigt

Lightning Melee, fast as lightning brukar man väl säga. Och det stämmer, här går det undan! Endast för erfarna spelare.

Single-Button Melee, det tråkigaste av alla lägen enligt mig själv. Här får du bara använda A-knappen, hoppa får du göra med joysticken, svårt, mycket svårt läge. Inte så underhållande heller för den delen.

Och som om inte det skulle räcka finns Tournament Melee, en turnering helt enkelt. Där du kan välja allt från Winner-Out till Looser-Out, 5 till 64 spelar och så vidare.

1P läget är verkligen inte enformigt, vilket är riktigt bra.
Här kan du välja på att spela;
Regular Match

Classic
Klassiska 1P-varianten, steg för stegmatcher med olika småsaker emellan. Slå dig hela vägen till Master Hand. Klarar du det väntar oanade priser!

Adventure
Lika äventyrligt som det låter är det inte, men helt klart värt att testas. Du ska, även här slå dig hela vägen till finalen, men här är det inte lika enkelt som i Classic. Här är det halvlånga banor som du får slå dig genom. Mushroom Kingdom till att börja med, efter det så får du möta Peach och Mario, eller, kanske en annan välkänd figur? Och så håller det på, efter det, Kongo Jungle. Som inte är lång, utan där slåss du bara på en av banorna från spelet. Vissa banor är långa, andra inte som sagt. Till slut får du möta Bowser i en en-mot-en-match.

Target Test/ Break The Targets
Tio stycken tavlor, utsatta på olika ställen på olika banor beroende på karaktär. Ju snabbare tid, desto bättre.
Med mycket övning kan det bli ett sätt att skryta mot kompisarna, vem vet?

Home-Run Contest
En plattform, en sandsäck, ett basebollträ. Hur inbjudande låter det då på en skala? Inte alls, tyckte iallafall inte jag första gången. Men nu såhär i efterhand är det nog det jag spelat mest av alla saker, och många svordomar och glädjeskutt har det blvit.
Det hela går ut på att skada sandsäcken så mycket du någonsin hinner på 10 sekunder. Och det är inte så lätt som det låter, för den får inte lämna den lilla plattformen. Taktik, tålamod och övning är avgörande!

Om detta inte är nog för dig så har dom utbuted på MultiMan Melee, där du får chansen att möta såkallade Fighting Fire Wrames. Male och Female, som egentligen är en varsin karaktär från spelet, bara en aning omgjorda.

10-Man Melee, hur fort knockar du 10 st. Wrames?
100-Man Melee, klarar du av 100 st. motståndare, fem åt gången?
Cruel Melee, tuffaste motståndet du får, och inga items till hjälp!
15-Minute-Melee, Klarar du 15 minuter, mot alla odds?
3-Minute-Melee, hur många motståndare kan du knocka på 3 minuter?
Endless Melee, som det låter. Motståndarna slutar inte komma förrän du har dött.

Event Match
51 levlar att klara, vissa uppdrag får du inte välja karaktär på. Utan du får slåss med den som bjuds på, mot valda motståndare. Andra får du ta vilken du tycker verkar lämplig att slåss med.
Svårighetsgraden ökar efter var 15:onde match ungefär.

Training, som det låter. Här tränar du mot en CPU-motståndare eller en mänsklig motståndare. Lägg in items, välj bana osv.

Trophies
För allt du gör, alla rekord, alla spelade matcher och allt klarat i 1P-mode får du s.k. trofeér som du får uppradade i ett litet rum, ju mer du spelar, desto finare blir ditt rum och desto fler trofeér.

De spelbara karaktärer du börjar med är:

Mario, Bowser, Peach, Yoshi, DK, C. Falcon, Fox, Ness, Ice Climbers, Kirby, Samus, Zelda/Sheik, Link, Pikachu och Jigglypuff.
Till det kan du vinna elva nya hemliga karaktärer.

Vad jag tycker om spelet
Jag har haft riktigt många roliga stunder med Super Smash Bros. Melee, och säkert lika många tråkiga. Känslan av att spöa upp sina polare rejält är svårslagen, lika den kassa känslan man får när man själv blir utskämd.
Älskvärt är också när man äntligen slår det där nya rekordet, tillslut kanske du når världsklass också, vem vet?
Spelet är dock roligast som sagt med kompisarna, du och dina vänner får iallafall en riktigt rolig stund med det här spelet, det kan jag lova!
Spelet är förövrigt Players Choice, och platina. Bästa 4P-spelet till GameCube! Ett spel varje GameCubeägare ska ha!

Betyg till spelet
Spelets grafik ger jag en stark nia, notera ordet stark. För här finns det inte mycket att klaga på, för att vara ett fightingspel från Nintendo så presterar det riktigt högt. Faktiskt riktigt snyggt.

Spelkänslan får en tia, läs vidare för att få reda på varför.
Det är med spelkänslan är svår, men i det här spelet känner man verkligen att man har 100% koll, hela matchen, spelar ingen roll i vilket läge, så har jag alltid chans att klara det. Svårslaget!

Ljudet får en åtta, och det tack vare musiken. Ljuden i själva striderna kunde dom nog ha jobbat vidare lite på, men musiken är ju underbar!

Tillslut har vi då hållbarheten, och den får en stark tia. Jag har aldrig någonsin spelat något spel, till någon konsoll som har hållit lika länge som detta, jag köpte det för ca ett och ett halvt år sedan, och jag har inte trötnat än. Det finns så mycket att göra så om du tröttnar på en sak, gå över till nästa. Och så kan du hålla på länge, mycket länge!

Totalbetyg: 9.3 Ljud: 8 Grafik: 9 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 10