4 oktober 2002
    690
    -

8.5 8.5

Speltest av Vaati_Neko

Inskickad av Vaati_Neko den 23/04 -06 12:31

Mario, Peach, Toadsworth och några andra toads är på väg till en avlägsen Pianta ö i Peach' privata flygplan. Men när de kommer till landningsbanan är det något som är fruktansvärt fel. Någon som ser ut som Mario har sprungit runt över hela ön och kladdat ner den med någon slags giftig färg som har gjort att öns Shine Sprites, källan till alla Piantas' ljus och frid, har flytt. De arresterar Mario och tvingar honom att tvätta av allt. Just en snygg semester, det här! Men det visar sig att Mario då hittar ett device som kallas FLUDD, som hjälper honom att tvätta av färgen på ön, samla alla Shine Sprites och besegra Shadow Mario!

Det är ett trevligt och humoristiskt spel som Nintendo verkar ha lagt ner relativt mycket tid på. Jag gillar att det finns många olika världar med flera Shines och hemliga saker att samla. Jag kan spendera timmar med att bara leta efter blå mynt som ligger spridda överallt! Det är verkligen något helt nytt med Super Mario Sunshine, inte bara att man kan springa runt och spruta vatten omkring sig, man kan göra många nya, snygga saker som bara det gör spelet värt att spela flera gånger på rad!

Grafiken fick en tia eftersom den är så vacker - speciellt vattnet! Vågorna är underbart bra gjorda och ingen detalj är glömd. Omgivningarna lägger man lätt märke till på grund av att de är så fina och bra gjorda. Ingenting har fått slippa undan!

Spelkänslan har fått en härlig åtta för att det känns bra att spela Sunshine, och jag vet inte varför, men varje gång jag spelar det har jag en tendens att sjunga den gamla låten "I'm walking on sunshine" samtidigt som jag dansar runt som Mario.

Ljudet, ja... Musiken är bra genomtänkt och både rolig och häftig, men den har några brister. Den saknar lite "oompf" här och där. Det känns som om det bara är glad och tråkig musik precis överallt. Men i annat fall är just den glada och tråkiga musiken riktigt bra. Nintendo har hissat upp den på ett bra sätt och gett den många fördelar som ger ljudet en stark sjua!

Hållbarheten i sig är inte så viktig, det är egentligen individuellt. Men själv tycker jag att det är hyfsat roligt att spela spelet några gånger på rad, men jag varvar det inte alltid utan brukar tröttna innan jag ska in i Corona Mountain. Men det räcker ända dit för att hållbarheten ska få en nia!

Totalbetyg: 8.5 Ljud: 7 Grafik: 10 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 8