2005
    42
    -

9.4 8.8

Speltest av Kooshkai

Inskickad av Kooshkai den 06/02 -07 21:06

Dom flesta av er där ute borde vara bekanta med den prisbelönta snowboard-serien SSX. I den nyaste delen drar Psymon, Kaori och gänget ut på turné. Men nytt är att du nu kan göra din egna karaktär och ge honom eller henne fräscha och coola kläder. Dessutom kan du välja om du ska vara snowboard-åkare som i föregångarna eller skid-åkare och köra med mer stil än självaste Gunde Svan! Många av er ynglingar tar nog snowboard vid det första laget, men ni lär snart inse att skidåkarna kan göra våghalsiga och galna trick som får brädtyperna att framstå som mesar. Men man har rätt till att välja vad man vill: ibland kan det vara skönt med lite mindre galenskaper, vi möter dom ju själva dag för dag! På turnén klarar man uppdrag samtidigt som man får mer status, fans och pengar och tar sig längre upp på listan! Det låter enformigt men inget är det andra likt. För den som inte redan vet det gör även Mario, Luigi och Peach ett tillfälligt gästinhopp för GameCube-versionen av On Tour.

Det första spelaren bemöts av är den udda, svartvita huvudmenyn som liknar en 3-åringsteckning (ungen har säkert hallucinerat också). Eller flera teckningar, rättare sagt. Jag vet att det låter på gränsen för skumt men ändå känns det charmigt och på ett roligt sätt. På introt sjunger Iron Maiden det kända mästerverket "Run to the hills" och på tal om det finns det ett fint urval av låtar i spelet (inte minst rocklåtar) som "God killed the queen" och "Stand up and shout"! Gästinhoppet av Mario och co tänker man inte mycket på. En kul idé men det ändrar inte mycket på spelandet. Kläderna och acessoarerna är häftiga och ibland lika bisarra som spelets menybakgrund. Man kan pröva både sponsorerade T-shirts, fladdermusvingar, funk-hattar, vikingahjälmar, pandadräkter och lampöverdrag! Samt mycket mer! Loppen blir underhållande då banorna är enormt mycket större och det känns mer levande eftersom alla banor är uppbyggda på en enda karta (vilket gör att man kan liksom åker igenom alla banor). Det enda som egentligen kunde göra SSX On Tour bättre är onlinespelarläge men det funkar ju inte till GameCube. Jag är nöjd ändå, det här spelet är och förblir ett av dom bästa jag har till kuben.

Grafiken har ganska mycket gemensamt med SSX, SSX 3 och SSX Tricky, men lite mer finslipat. Finslipa den ännu mer och det blir en 10:a här men nu får det vara 7. Å andra sidan spelar grafiken kanske inte så stor roll...

Spelkänslan får en 10:a, On Tour kan man plocka fram när man vill och spelets söta men uppkäftiga attityd är härlig! Det är dessutom jättekul att göra knockout på motståndarna medan man kör förbi i samma stil som en raket från F-Zero. Fast inte riktigt likadant.

Ljudet får en 10:a, alla låtar skulle jag inte hänga i julgranen men det mesta går ner. Ni kommer höra svenska The Hives i bakgrunden men även mycket mer, till exempel redan nämda Iron Maiden! Dock saknar jag karaktärernas kommentarer som tyvärr har tagits bort.

Hållbarheten förtjänar en 9:a, snowboardspel är ganska lätta att trötta på men SSX är min favorit på åtminstonde sportspelsfronten, och jag skulle bli förvånad om den inte förblev det.

Totalbetyg: 8.5 Ljud: 8 Grafik: 7 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 10