Capcom
    113
    -

9.2 9.5

Speltest av darwin2

Inskickad av darwin2 den 29/08 -05 11:21

Innan jag på releasedagen gick och hämtade ut mitt Resident Evil 4, eller Biohazard 4 som det heter i Japan, så hade jag lånat Resident Evil 0 av en kompis. I det spelet så var det fasta kameravinklar vilket är snyggt för spelets upplägg, men tyvärr väldigt svårspelat. Särskilt med Resident Evils kontroll. Man styr nämligen inte som på ett vanligt Mariospel med den analoga spaken, utan när man trycker fram så går man fram, men om man trycker åt sidan så vänder sig bara karaktären. Något som inte alls gjorde sig bra i Resident Evil 0, men något som gör sig något så otroligt bra i Resident Evil 4:as tredjepersonsperspektiv. Från en början kan man även i Resident Evil 4 tycka att styrningen känns jobbig och bökig, men efter bara någon minut så sitter den, en komplicerad styrning som näst intill vem som helst lätt kan lära sig. Och något med karaktärens rörelseförmåga som jag gillar är att man som standard går, inte springer, går. Det känns så mycket verkligare, man kan verkligen pressionsgå i trånga utrymmen. Och sen ger det ju ett helhetsintryck, för hur många människor springer hela dygnet runt? Dock finns ju en knapp på kontrollen man kan pressa ner i Resident Evil 4 för att börja springa, exakt som i de andra Resident Evil-spelen.

Resident Evil 4 är nog det mest underbara jag någonsin spelat. Man sitter nästan och darrar vid vissa tillfällen, men har sån inlevelse i spelet. Allt är helt underbart gjort av Capcom, ljudet, grafiken, karaktärerna, allt. Sedan är spelet väldigt långt. Det ligger på 2 skivor vilket jag gillar skarpt. För ju längre man får spela desto bättre. Om det nya The Legend of Zelda inte släpps i år kommer Resident Evil 4 nästan helt säkert ta hem ett flertal titlar som årets spel runt om i spelvärlden. Jag har nog hittat ett nytt favoritspel

Resident Evil 4 är det ultimata skräckäventyret. Du är en agent som anländer till en spansk by där ingenting står rätt till. Galna mördare och obskyra monster lurar bakom vartenda hörn och du måste överlista din rädsla för att överleva mardrömmen. Det 20 timmar långa äventyret bjuder på hektiska bossfighter, onda monster och skräck. Ladda pistolen och gör dig redo för en storartad actionfest!
Grafiken får en 10a.
Spelkänslan får en 10a.
Ljudet får en 10a.