14 juni 2002
    116
    -

8.5 9.5

Inskickad av Fuska-nu den 31/01 -05 22:13

• Pikmin •

Jag tänkte att vi kunde börja recensionen med att presentera spelets "hjälte", som heter "Captain Olimar". Han är en rymdresande figur som kraschlandat på en lika grönskande som farlig planet. Olimar klarar sig bara en begränsad tid på planeten och måste hitta delarna till sitt rymdskepp, som för bland annat heter Dolphin, för att kunna åka till sitt hem. Storyn bakom Pikmin kommer inte att lägga grunden till en novell :D  men som vanligt är det speldesignen och inte bakgrundshistorien som har tagit mest tid för Shigeru (han som gjorde spelet) och kompani att arbeta framåt.

Olimar är chanslös att på egen hand klara av alla hinder, fiender och vareser som finns på planeten. Därför måste han ta hjälp av Pikmins – små plantliknande varelser som följer efter Olimar och blint lyssnar på hans kommandon och visselpipa. Idén med spelet är att samla dessa Pikmins och dra nytta av deras förmågor för att hitta och samla ihop alla delarna till rymdskeppet. Så Olimar kan åka hem!

Sina första Pikmin får Olimar när han rycker upp dem ur marken nära startplatsen. Efter det gäller det att samla fler genom att låta de Pikmin han har bära hem färgade "pluppar" till ett Pikmin-näste. Dessa "pluppar" kan ligga fullt synliga på marken, eller komma fram när Pikmin tar hand om blommor, lådor, växter  eller andra saker runt om i naturen. Pluppar som bärs hem till nästet förvandlas till nya Pikmin som i sin tur kan bära hem nya pluppar och lösa svårare uppgifter. För att klara uppgifter som att riva murar och bygga broar krävs det att Olimar har tillräckligt med Pikmins, och ju fler Pikmins som jobbar med ett föremål, t.ex batteri. Så ju fler desto snabbare går det. Fällda fiender går också att bära "hem" till sina Pikmin-näste, som sedan också förvandlas till nya Pikmins.

Olimar har friheten att samla obegränsat med Pikmin, men han kan "bara" ha med sig högst 100 av dessa. Har du redan 100 Pikmin med dig och du bär hem en plupp så lagras dessa Pikmin i Pikmin-nästet. Att ge sig ut på promenad med 100 Pikmin bakom sig är en tämligen härlig känsla och det är ganska svårt att beskriva hur kul det är att se dem arbeta i lag för att lösa de uppdrag de ställs inför alla dessa pikmins..

Innan solen går ner för dagen är Olimar tvungen att samla ihop alla sina Pikmins till säkerhet och innan 30 dagar har gått så måste han hittat minst 25 av de 30 olika delarna av sitt rymdskepp för att kunna åka hem till sin hemplanet igen.. Om han lyckas hitta 29 av dem får han färdas till det sista och hemliga området! så endast de spelare som visar sig kunna hitta minst 1 del per dag i snitt kommer att få komma till det sista området. Så sätt igång med samlandet av både Pikmin och raketdelar.

Att kontrollera Olimar och Pikmins är inte svårare än att rensa Ogräs. "A-knappen" används till att rycka upp Pikmins och kasta iväg Pikmins, medans man använder "B-knappen" till att kalla tillbaka dem till "arbetet". Allt jobb som ska göras klarar dina Pikmin av att göra på egen hand. Din roll är mest att fungera som arbetsledare och dirigera dem så de gör de rätta sakerna :D.

Om du vill ta en närmare titt på detaljer så kan du rotera eller flytta kameravinkeln närmre Olimar. Det är viktigt att ha full kontroll över kameran när du träffar på någon av planetens hemska, "onda" fiender. Ordspråket "Tillsammans ä vi starka" passar perfekt in i det här spelets härliga sammarbetskänsla och är också ett tips när du stöter på fiender i alla olika slag!

Det finns tre olika sorters Pikmins - Röda, blå och gula. De röda har inga alls problem med att vandra genom varma ställen, vilket också gör de oslagbara mot eldsprutande fiender. De blå är de enda som kan vistas i vatten vilket gör de unika att använda till att hämta raketdelar som ligger i vattnetnets botten. De gula har den unika egenskapen att kunna bära bombstenar, vilka man kan spränga upp stenmurar med. De har även egenskapen att kunna flyga högre när Olimar kastar iväg dem, vilket hjälper till att de kan nå högre höjder än vad de blå och röda. Dina Pikmin har även tre olika "nivåer". Om du tittar på deras huvud så har de ett löv från början. Låter du de sitta nere i marken under en viss period eller låter de äta "magisk nektar", som du kan hitta lite här och där i jorden, så kommer lövet utvecklas till en "knopp", och därefter till en stor blomma. Man kan förklara det så här. Blad betyder svag, knopp betyder medelstark och blomma betyder stark.

Planeten som Pikmin utspelar sig på är inte särskilt stor i sig, vilket gör att man klarar av spelet ganska snabbt. Men tro inte att det roliga är slut efter det. Efter att du spelat Pikmin ett tag får du tillgång till Challenge Mode, vilket är ett spelsätt som går ut på att samla så många Pikmin som möjligt på en dag. Captain Olimars mål är som sagt att ge sig av från planeten och åka hemåt, men det finns ingen anledning att lämna det här charmiga och helt speciella spelet för alltid.

• Fakta •

Pris: ~499kr
Releasedatum: 2004-10-08