Ganbarion
    4
    -

6.6 4.3

Speltest av Kooshkai

Inskickad av Kooshkai den 04/03 -07 14:23

Eiichiro Oda är, tillsammans med Metallicas döda basist Cliff Burton, min idol. Så är det bara. Han gör nämligen det jag avgudar mest av allt i världen. One Piece - en galen och välritad manga med pirattema, coola fighter, starka personligheter, sjuk humor och temat om att följa sina drömmar och aldrig ge upp. I serien får vi följa Monkey D. Ruffy, som åt en djävulsfrukt och blev töjbar som gummi, och hans 8 mannar (Japp, där jag är nu är dom faktiskt 9 om man räknar med Ruffy) genom havet Storleden för att hitta skatten med samma namn som serien och bli kungen av pirater. Att en bra manga fortsätter till en mindre bra animé är vanligt. Att en mindre bra, men fortfarande storartad, animé blir slaktad, censurerad och dubbad av USA är också mycket vanligt. Att en slaktad, censurerad och dubbad "animé" blir till ett helkasst fightingspel händer nästan jämt. Ni hörde rätt - dags att ta fram kritiksågen!

Då jag inte var så förtjust i föregångaren Grand Battle heller så är mina förväntningar OTROLIGT låga. Ändå är jag besviken. Fighterna är i princip detsamma som förr fast med nya föremål, banor att spela på och karaktärer att spela som. Alla kan kalla in en stödkaraktär för att få hjälp i strid. Alla kan även utföra en "secret attack" som avbryter spelet för att visa en cutscene där du spöar upp din motståndare rejält. Dessa är coola då dom påminner om serien men allt för fuskiga. För att göra det mer varierande har Bandai valt att lägga in ett rollspelsbaserat Story Mode också. Det låter kul, eller hur? Det är det inte. Att titta på Going Merry som åker över havet och få slåss lite då och då är inte kul. Alls. Man kan levla upp sin pirat och göra en egen klan med valfria karaktärer också. Nä, vaffals, vad är det för stil? När jag ser dom andra testerna till Grand Adventure på fuska blir jag förbannad på hur otroligt korkad man kan vara. Det här liknar mest en komplott för att folk ska glömma vad mangan betyder för folket och ersätta den med spel. Så måste det vara. Gör som jag och köp inte det här!

Grafiken är väl det enda bra med spelet. En smidig toon shade-stil med skarpa linjer och varma färger kan man inte tacka nej till. Det ser snyggt ut i rörelse också! En 7:a.

Spelkänslan får inte mer än en 2:a, jag har aldrig varit med om något så helgerån-liknande som det här. Skärp er, Bandai, sluta förstöra Odas fina serie! Dessutom har 4Kids varit i farten och tagit bort en del, bland annat Sanjis och Bolmares cigaretter. Striderna i sin tur är det lamaste jag sett, på tok för mesigt och lätt. Story Mode är bara segt.

Ljudet får 5, musiken är väl godkänd men rösterna...För att skippa ord som inte hör hemma i recensioner för alla åldrar så kan vi säga att dom skulle ha spelet på japanska. Dom enda rösterna som inte gett mig huvudvärk är Choppas som låter ungefär som på originalet och Zoro (eller ska jag säga "Zolo"...) som saknar uttryck men fortfarande låter acceptabelt jämfört med Herr 2, Nami, Ruffy, Usopp och framför allt Sanji (som har fått en täppt Brooklyn-dialekt).

Hållbarheten, mja, det kan kännas okej om man har en kompis att spela mot. Storyn ska inte spelas alls, så vida du inte letar efter gömda karaktärer. Dock så tröttnar man. För fort för ord.

Slutsats: Varje fredag när ett nytt OP-kapitel finns ute får jag lust att strunta i alla bekymmer, nästan som en belöning för veckans hårda slit. Men att göra ett sånt här bra spel på herr Odas bekostnad är helgerån, och det borde vara olagligt. One Piece är så bra att det förtjänar ett präktigt äventyrsspel i stil med The legend of Zelda: The wind waker. Och behåll dom japanska rösterna den här gången, för att inte tala om att 4Kids inte ska lägga sig i. Det är så vi äkta fans av serien vill ha det; odubbat och ocensurerat.

Totalbetyg: 4.3 Ljud: 5 Grafik: 7 Hållbarhet: 3 Spelkänsla: 2