Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Metroid Prime 2: Echoes

GameCube
Metroid Prime 2: Echoes
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    26 november 2004
  • Utvecklare
    Retro Studios
  • Antal ägare
    209
  • Utvald recension
    -
  • Köp spelet!

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
9.3 9.3

Speltest av Ultimatule

Inskickad av Ultimatule den 13/01 -05 11:17

Uppföljaren till ett av förra årets bästa spel är här… Metroid Prime 2 Echoes

En intergalastisk armèstyrka (vid namn Bravo Squad) har fått i uppdrag att besöka planeten Aether kretsar. Men när dom närmar sig planeten så dör plötsligt kontakten ut för dom med andra hjälpande personer på ett avlägset ställe. Dom nödlandar på planeten och får helt enkelt genomföra sitt uppdrag på egen hand.
Men ut skickas prisjägaren Samus Aran för att hjälpa det alldeles ensamma Bravo squad teamet. Men en sak som hon inte vet är att hon själv får problem på köpet.

När Samus dök ner i planetens atmosfär så överraskades hon av en våldsam storm som gjorde hennes skepp till en skrothög. Hon kan inte ens kommunicera med andra skepp. All utrustning är sönder. Men Samus äventyr har inte ens börjat. För i nästa rum så finner hon ett helt rum fullt med döda Bravo Squad soldater som ligger döda och hänger från grottans vägar som trasdockor. Men det är inte det enda som hon möts av. Det andra är ett par spindel liknande varelser som sitter och mumsar in sig av dom döda läckerheterna. Det som möter Samus direkt är att denna varelse är ett stort hot för henne. Även om hon befinner sig i en hård rustning så finns det många knep för dom spindel liknande varelser att ta sig igenom hennes rustning. Det enda som Samus kan göra är att kämpa emot med sina stridstekniker.

När hon går omkring i ett visst rum i början av spelet så måste hon aktivera en sak genom att lägga en bomb i ett hål med hjälp av så kallade morph ball mode. Men då händer något läskigt. Alla Bravo Squad soldaer som nyss låg stendöd i rummet börjar att leva. Men dom ser inte så vänliga av sig. Dom är alldeles lila och gurglar bara genom sina visir. Det slår en direkt att dom inte är vänliga längre. Med ett par skott av Samus missil och power beam kanon så ligger dom igen döda på backen. Men hur kan dom leva igen så plötsligt?  Det har något med en mörk sida av planeten att göra.

Den ökända giftmaterian Phazon som fanns i föregångaren finns ännu kvar i spelserien. Och givetvis så finns dom ondskefulla rymdpiraterna på planeten med ännu ett hopp om att kunna odla ondskefulla varelser. För inget kan väll stoppa dom. Inte ens en robotliknande människa som går omkring i en rustning vid namn Samus.
Men något som rymdpiraterna har kokat ihop den här gången gör Samus äventyr ännu svårare. Det är Dark Samus. En ondskefull varelse med samma kroppsbyggnad som Samus fast lite mörkare. Hon innehåller en blandning av Samus DNA och en gnutta Phazon. Och Dark Samus kommer och går lite som hon vill och ställer upp att utmana dig ett par gånger genom spelets gång.

Rymdpiraterna som gör allt  för att få tag på Phazon materialet har vid detta äventyr utvecklat ett sätt att komma över till så kallade Dark Ather. Det är en spegling från den verkliga planeten. Det vill säga att den vanliga världen är hellt vanlig med lite farliga varelser här och där. Medan Dark Ather är samma värld med stort mörker kastat över planeten där bland annat ett par spindelliknande varelserna bor. Dom heter Ings.
Om du frågar mig så gör Dark Ather en mycket bättre handling i spelet. Även om spelet har alldeles för mycket handling ibland.

När Samus kommer till Bravo Squads landningsplats av deras skepp upptäcker hon att massa döda kroppar ligger omkring sprida runt skeppet. Det ser ut som att en strid har ägt rum här. Hon finner ett slags data system med en sak som verkar passa till hennes hål i sin armkanon. Hon sätter in armkanonen i hålet och en film börjas visas. Den går så här i skriftlig väg: ( Det fanns citat texter längst ner på filmrutan )
På väg ner mot planeten Athers atmosfär möter vi ett rymdpirats skepp. Dom börjar skjuta mot oss och vi blev träffade. Vi dök ner i atmosfären. När vi landade så lag vi ut vår utrustning på marken. Vi försökte att skicka en rapport till våra anhöriga men stormen på väg ner i atmosfären slog ut den. Alla trupper fick i uppdrag att undersöka området i grupper medan jag och min assistent, plus spejaren använde oss med elektronisk utrustning att få fram så mycket vi kunde om planeten. Det gick bra tills... dom upptäckte oss. Ing: arna alltså.
Jag snappade upp en konstig radiosignal av liv på planeten. Plötsligt såg jag att dom levande varelserna rörde sig åt vårt håll. Spejaren ropade längst upp på rymdskeppets tak genom radion till dom som fanns utspridda på planeten:
- Vi behöver förstärkning. Nu!
Han bad oss att titta mot hans håll och där vimlade dom ner för klippväggen. Dom var tusen tals. Dom besegrade oss snabbt. Vi var så gott som döda på direkten. Men det som får mig att fundera är varför dom andra aldrig dök upp. Jag är nu den enda överlevande av oss men är hemskt svårt skadad. Jag kommer inte att kunna klara mig så länge till. Men jag ber den som ser detta videoklipp att ta sig till porta…. ( Där dog alltså den sista Bravo Squad soldaten )

Bossarna har en stark känsla i spelet. Det som jag imponeras mest av är att bossarna ger sig aldrig i första taget.
Och en annan sak är att dom är så bra uppritade. Alla bossar kan vara från gigantiska maskar till söta men stora trollsländor.

Samus får så gott som alltid nya leksaker i sina äventyr. Hon har haft några av följande förut men jag skriver det ändå för att ge er påminelser:

Light beam. Light beam är givetvis en ny kanon till Samus armkanon. Den har imponerande krafter. Men vad den gör får ni ta reda på.

Dark beam. Den raka motsaten mot Light beam. Och den är något av hemlig den också precis som Light beam.

Dark suit. Detta är en ny slags dräkt som Samus får en bit in i spelet. Den är tyvärr också hemlig. Men jag säger ett ord som ledtråd: mörker.

Light suit. Besvära er inte. Detta är den näst  sista hemliga föremålet.

Echo visor. Jag kan ge er en ledtråd vad detta föremål gör. Jag säger: ljud

Graple beam. med hjälp av graple beam så kan Samus svinga sig i en laserstråle till ställen som hon inte når.

Boost ball. Gör att Samus kan rulla snabbare i morph ball läget.

Spider ball. Med spider ball så kan Samus rulla på väggar och tak med  hjälp av magneter som finns lite här och där.

Scew attack. Med hjälp av screw attack så kan Samus hoppa upp i luften i hopp knycklad till en slags boll. ( inte morph ball alltså )

Scan visor. Detta föremål fanns ju i föregångaren med. Den ger en information om saker som man scanar och lägger till i sin så kallade logbook. I sin logbook sparar man allt som man har scanat med scan visor.

Dark visor. Kan användas för att se osynliga föremål i den mörka världen.

Seeker missile. Med seeker missile så kan Samus sikta på fem olika föremål samtidigt och sen skjuta fem missiller på dom fem föremålen.

Den största nyheten i det här spelet är att detta är det första metroid spelet  med multiplayer läge. Vill ni veta mer. Läs på:

Det första man gör när man ska köra multiplayer är att välja en gubbe. Eller det är väll knapp att välja kanske för spelet väljer ut vilken färg man ska ha på sin rustning. Man får följande rustningfärger:

Orange = första player
Silver = andra player
Grön = tredje player
Blå = fjärde player

Man måste också välja spelläge. Men tyvärr så finns det bara två spelsätt.

Bunty mode = Döda dina motståndare så att du får pengar. Lite då och då kommer en kista upp på spelplanen och om man förstör den så trillar det ur mer pengar. Försök på olika sätt att samla ihop massa pengar tills den som har den slutgiltiga summan vinner.

Death match = försök att döda dina motståndare så mycket som möjligt genom att använda vapen som du kan hitta på spelplanen.

Du får välja banor också så självklart i multiplayer mode. Alla banor har för det mesta olika möjligheter eller olika teman. På en bana tillexempel är man på en rymdbas. Där finns två olika sidor som man startar på. Om man går in i rummet i mitten så finns det små håll. Där kan du ta morph ball och rulla in. Sen kommer du till ett ställe där du måste använda spider ball för att klara dig över till den andra sidan av hålet i rummet som du befann dig i före.
På samma bana finns det också balkonger som man kan sitta och gömma sig på. Där finns det en kanon som du kan skjuta dig över till en annan balkong genom att rulla in dig i morph ball läget.

Dom flesta av vapnen du kan hitta på multiplayer är:

Light beam. Jag sa ju att det var hemligt!

Dark beam. Tänk inte ens tanken att försöka lista ut.

Arifactor beam. Ger ut vita, runda vågor som nästan ser ut som strålen från light beam.

Super missille. En kraftigare missill explosion som kan skada mycket på motståndarens liv.

Death ball. Rullar in dig till morph ball mode och kan utplåna en motståndare om du rör dom.

Power bomb. En kraftfull bomb som används i morph ball läget för att spränga dina motståndare ordentligt.

Hacker mode. Om du får detta vapen kan du föra över ett virus till dina motståndare genom att scana dom med scan visor. Då kan dom t.ex inte  skjuta missiler eller något liknande.

På spelplanen hittar du ett par frågetecken. Om du går in i dom så för du det mesta av alla tillbehören som du kan använda för att göra dina motståndare ännu mer stressad.
På en vis bana finns också ett mycket fegt vapen som du kan använda. Det är en stor kanon som skjuter extremt starka laserstrålar på dina motståndare. Roligt för dig men bara irriterande för andra.


Nu när det sjunde spelet till denna serie har kommit ut så kan man kanske fundera hur det första metroidspelet var. Det kan jag faktiskt ge dig ett tips om hur du kan ta reda på det. För snart så kommer så kallade NES CLASSIC´s 2 till Game Boy Advance. Och med dom så kommer det första metroid spelet att kunna köras ungefär 15 år igen sedan det kom ut på Nintendo Entermaint System ( = NES )

För er som har ganska gamla tv apparater så är det tyvärr ingen bra idé för er att springa att köpa detta spel eftersom att spelet kräver att din tv klarar av 60Hz. Så det vore bra om ni kollar upp detta först.

Titel: Metroid Prime 2 Echoes
Spelsystem: Nintendo Gamecube
Utvecklare: Retro Studios
Utgivare: Nintendo
Åldersgräns: Från 12 år
Antal spelare: 1-4 samtidigt
Kompatibla tillbehör: Nintendo Gamecube Memory Card ( 3 block )
Sverige premiär: 26 november 2004

Grafik 10: Det snyygast du kan skåda till Gam Cube.

Spelkänsla 8: Lite fattigt om det ibland men det duger.

Ljud 10: Sköna ljudfrekvenser och grym musik

Hållbarhet 7: I första taget går det inte att slita sig från spelet. Men så småning om så tröttnar man.

Totalbetyg: 8.8 Ljud: 10 Grafik: 10 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 8