Retro Studios
    209
    -

9.3 9.3

Speltest av darwin2

Inskickad av darwin2 den 26/08 -05 15:13

Metroid Prime var det första spelet som jag testade i serien och det var en helt fantastisk upplevelse. Men nu ger jag mig i kast med uppföljaren Metroid Prime 2: Echoes, som lever upp till förväntningarna och levererar ett mäktigare äventyr än vad man kunnat ana.

Denna gång får man i alla fall utforska planeten Aether som inte är helt olik Tallon IV, men Aether slits mellan två parallella världar. Samus måste transportera sig mellan världarna med hjälp av portalerna som ligger utspridda över världen. Men den mörka världen tar snabbt kål på den som vågar träda in. Detta får Samus befara när hon äntrar Dark Aether för första gången. Atmosfären fräter nästan på hennes starka Chozo - dräkt och varelserna i Dark Aether börjar attackera henne. Det enda skyddet är ljuskristallerna som Samus kan skydda sig med. Fienderna kan fortfarande anfalla henne men den giftiga luften fräter inte inom ljuskristallens cirkel.

Livsformerna i Dark Aether är dock väldigt känsliga mot ljus. Samus får då en stor användning av Light Beam och Dark Beam som är väldigt effektiva mot fienderna i Aether och Dark Aether. Det lurar dock flera faror som inte vill Samus något annat än ont. En varelse vid namnet Dark Samus dyker ibland upp och ställer till med kaos. Hon innehåller massvis av phazon och spår efter Samus DNA. Hennes dräkt är blå och mycket lik Samus Chozo - dräkt. Hon verkar vara beroende av phazon och absorberar så mycket som möjligt av rymdpiraternas lager av phazon. Samus ställs återigen ensam i en kamp mot ondskan och denna gång är inte bara rymdpiraterna hennes enda motståndare. Kan Samus rädda Aether från undergång och besegra Ing-horden.

Den säregna Metroid-serien är tveklöst en klass för sig. Ett utmärkande drag för Metroid-spelen har alltid varit stämningen och kompositionerna. Metroid Prime 2: Echoes har som sina föregångare samma utomjordiska stämning som ackompanjeras av ett mästerligt soundtrack. Grafiken spelar också en stor roll i det här spelet och den har förbättrats ytterligare sen sist i föregångaren. Det är en tekniskt fulländad värld som man utforskar. Aether kryllar av liv och andra intressanta objekt som man skanna med Samus visir och på så vis skaffa sig information om Aether och dess livsformer. Redan vid första anblicken inser jag att Aether är en intressant och mystisk planet som bara väntar på att få utforskas. Sammanfattningsvis är Metroid Prime 2: Echoes årets bästa spel. Jag kan fortsätta prata om spelets storhet men låt oss bara säga att spelet är sjukt bra. Metroid Prime 2: Echoes är ett mästerverk som besegrar föregångaren och levererar ett helgjutet och mästerligt äventyr som du absolut måste uppleva. Vad väntar du på? Rusa ner till närmaste spelbutik och inhandla ett exemplar av kubens bästa spel någonsin.

Grafiken är helt underbar tycker jag! Det är som en dröm det är så verkligt allt är nästan bra på det hära spelet det hära spelet är bättre på N64 tycker jag men inte nu längre.
Grafiken får en tia.
Spelkänlsan är jättebra så att den får en fin tia.