Inskickad av Fuska-nu den 23/12 -04 22:50

• Mario Party 4 •

Det fjärde Mario Party-spelet i serien. En sexa är på väg. När tar serien slut? Ingen vet, men den här gången ska vi ta en titt på Mario Party 4. En hel del har förändrats. Bra eller dåligt?

• Förändrat •

Jag märker på en gång att Mario Party 4 inte är likt sina föregångare. Konceptet är fortfarande det gamla vanliga, men karaktärer, föremål och designen på banorna har bytts ut mot annat nytt.
För det första är det inte Toad som delar ut stjärnor till den lycklige kämpe som tagit sig dit. Koopa har heller ingen bank längre och ägnar sig på en bana att bygga upp ett hotell.
Goomba har fått ett lotteri och till min förvåning är Boo kvar i sitt spöksigill för att sno stjärnor och mynt av andra spelare. Att Toad inte delar ut stjärnor är väldigt synd; han var den perfekta lilla krabaten för att göra det. Och Koopa, med sin lilla lilla banken, syns inte alls ofta. Istället har de fått varsin egen spelplan och beroende på vilken av Toad’s, Koopa’s, Goomba’s, Shy Guy’s och Boo’s spelplan du väljer, kommer den att dela ut stjärnorna. Jag vill ha det precis som förut, vilket betyder att dessa förändringar inte är acceptabla. Eller jo, man kan ju acceptera dem, men spelkänslan blir aldrig densamma.
För det andra är många föremål utbytta. På spelplanerna finns en massa svampbrickor utplacerade, som man får välja en stor eller liten svamp varje gång man hamnar på en. Till slut har man fullt i menyn av svampar och irriterar sig på dem mer och mer. Visserligen kan man ju använda dom. Tar man den stora svampen blir man stor och kan trampa ner spelare eller någon datorstyrd karaktär och sno tio mynt. Tar man den lilla kan man komma igenom små öppningar till andra ställen. Egentligen är denna bra (endast för att få mynt), men idén är usel och får mig att må konstigt.
Dessutom finns det inga intressanta föremål att köpa i affärerna längre. Svampar (både stora, superstora, små och pyttesmå), elbrickor, magiska lampor, försvarsficklampor till skydd av Boo, en kristallkula som man kan söka upp Boo med och lite annat smått och gott finns tillgängligt. Det enda roliga föremål som finns är en påse som man får tre oväntade föremål i. Har man tur kan man få Magic Lamp och Boo’s Crystal Ball och en stor svamp; har man otur får man bara svampar. Då blir man arg på sig själv hur man ens kom på att tänka den tanken.
För det tredje så gillar jag inte att man går omkring på broar i luften. I tidigare Mario Party-spel gick man i alla fall på marken, men nu envisas Hudson Soft, utvecklarna, om att hitta på någonting nytt och låter då spelaren få se grejer under broarna istället, som t ex karuseller om det nu är Toad’s bana man spelar på. Återigen förstörs stämningen, och inte nog med det – det finns tygväggar runt banorna.
Alltså kan detta bara sammanfattas som ett minus, och det är ett stort skäl till att Mario Party 4 inte är lika bra som ettan. Men det är inte slutklagat än...

• Ett multiplayer-spel •

Som alla andra Mario Party-spel så ska man ju spela dem i multiplayer, annars har man förstått hela idén med Mario Party alldeles fel. Väljer man att köpa spelet för att spela ensam, kan jag konstatera direkt att du går tillbaka med spelet redan samma dag och skäller ut dem som tipsade dig om krafset. Det är faktiskt helt bedrövligt att spela ensam.
Att sitta och vänta på tre jobbiga datorer varje gång är som en tråkig mattelektion (förutsatt att man hatar matte). När det blir ens egen tur blir man glad och slår. Du slår en trea. Ingenting händer, du hamnar återigen på en blå liten bricka. Det blir ett minispel och du får spela tillsammans med en datorstyrd spelare. Ni ska leta efter en nyckel och en kista i en labyrint. Det var roligt, men direkt därefter börjar det jobbiga igen. Datorerna slår, och tiden känns så otroligt långsam. Till slut bryr man sig inte om hur det går. Då faller hela idén. Allt på grund av tristess. Och man får verkligen kämpa sig igenom alla de fem spelbrädena och vinna på de femton slagen man får på sig för att få lite extra godis. För varje bräde man klarar, erhåller karaktären en trofé beroende på vilken man spelar med. Man kan samla fem troféer med varje karaktär, och det finns hela åtta sådana. Vem i hela världen orkar göra det? Inte jag i alla fall. Gör du?

Nu är det ju så att Mario Party 4 är ett multiplayer-spel och inget single player-spel. Har man tre kompisar i närheten kan man ha väldigt roligt med det här, och faktum är att det håller väldigt länge också. Man kan säga att man köper det enbart för flerspelarläget, men det är ju inte negativt utan bara positivt. Mario Party lämpar sig inte för att spela ensam, det är ett flerspelarspel och så ska det också förbli om inte kommande Mario Party 6 blir så bra och innovativt, att jag blir beroende av det. Men för er som inte gillade trean kommer heller inte gilla det här. För ingenting är bättre en ettan.

• Minispelen räddar •

Vad vore Mario Part 4 utan minspel? Dåligt, mycket dåligt. Minispelen är ju det som gör spelen till ett spel, och det strategiska tänkandet och paktbildandena man uppbådar när man spelar. Mario Party 4 har en hel del roliga minispel där alla tävlar mot varandra. Det är de som är de roligaste minispelen tillsammans med alla mot en. Minispelen när man samarbetar med en kamrat mot två andra är dessvärre inte lika bra gjort. Här finns bl. a. spelets tråkigaste minispel och en del minispel verkar Hudson Soft ha slängt ihop snabbt. Ett minispel går ut på att komma ihåg var olika maträtter finns i ett cirkulerande bord. De täcks efter några sekunder av ett fat, och det är upp till en själv och den andre att komma ihåg var dessa maträtter finns. Toad visar sedan upp två rätter han vill ha, och man ska då antingen gissa sig till var de är, eller om man har bra minne, gå direkt till dem och plocka bort fatet. Tråkigt och segt, helt charmlöst.
Mario Party 4 lever på sina alla mot alla- och alla mot en-spel. Tävla alla fyra samtidigt om vem som är den bäste simmaren, om vem som är bäst på slalom och vem som är den starkaste mannen (eller kvinnan) i benen. Spela alla mot en och hoppa undan för en spikboll som den ensamme springer i; försök sticka till den ensamme med trämaskiner och försök göra tio mål på den spelare som är själv under en halv minut. Riktigt underhållande och bra minispel alltså, bortsett från en hel del tråkiga två mot tvåspel.

Det finns även bonusminispel som man inte stöter på i äventyret. Här kan man slå rekord i att undvika bomber, gräva efter olja och lägga pussel t ex. Det är precis lika roligt som det låter. "Extra Room", som det kallas, har bland de bästa minispelen i hela spelet. Där finns även en variant av det absolut bästa minispelet (enligt mig och mina kompisar) Booksquirm, som man kan slå rekord i hur många sidor man klarar av att undvika. Spelar man fyra i det, är det kalasroligt.
Det finns också ett kvadratiskt tråkigt spelbräde där man ska samla så mycket mynt man kan, men det är bara att ignorera fullständigt eftersom det endast förekommer som onödigt och framför allt tråkigt.

Jag har klagat otroligt mycket på Mario Party 4, och nu tror ni väl att jag inte gillar spelet? Det är helt fel. Mario Party 4 är ett mycket skojigt flerspelarspel som passar perfekt att spela någon kväll, eller om man är ensam, slappna av till i bonusminispelen som finns i Extra Room. Trots mycket kritik får Mario Party 4. Så get jag den en ~9,5/10. Och det är en värdig 9,5:a, ingen svag sådan heller.

// GTL //

Totalbetyg: 9.3 Ljud: 10 Grafik: 9 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 8