Traveller's Tales
    37
    -

8.9 7.8

Speltest av Kigsz

Inskickad av Kigsz den 07/09 -10 21:17

Lego Star Wars: The Video Game är ett äventyrsspel som släpptes till GameCube i november 2005 i Europa. Spelet följer handlingen av de tre nyare Star Wars-filmerna, det vill säga The Phantom Menace (Det mörka hotet), Attack of the Clones (Klonerna anfaller) och Revenge of the Sith (Mörkrets hämnd). Spelet är uppbyggt i bansystem där varje film har delats upp till 5-6 banor. I början spelar man som Qui-Gon Jinn och då har man bara tillgång till den första filmen (The Phantom Menace). När man sedan klarat vissa delar i den filmen där så låser man upp även den andra och den tredje filmen, så att de är spelbara. Lego Star Wars: The Video Game är kort och gott ett Star Wars-spel som är uppbyggt av legokaraktärer. Viktigt att veta är att det inte finns någon dialog i spelet utan känslor och liknande visas med kroppsspråk.

Dina mål på varje bana är väldigt olika, men de är oftast uppbyggda runt att du ska ta dig levande från punkt A till punkt B. På vägen kommer du att stöta på problem oftast i form av Droids, men där finns många andra sorters fiender i spelet. På varje bana kan du även samla på dig valuta, i form av små legobitar, som är olika färgade beroende på hur mycket de är värda. Där finns även väldigt många spelbara karaktärer. Från början har du enbart ett få att välja mellan, men allteftersom du tar dig längre fram i spelet så låser du upp nya karaktärer. Vissa får du automatiskt medan du måste köpa till dig andra. Dessa kan du senare spela som på banor du redan har klarat, vilket gör att valmöjligheterna är nästintill oändliga. På varje bana, förutom specialbanorna, har du även med dig någon sorts medhjälpare. Du är därför aldrig ensam i detta spel.

Lego Star Wars: The Video Game var ett spel som jag av någon anledning visste att jag skulle tycka om redan innan jag ens provat det. Jag gillar lego, även om det var många år sedan jag byggde något av det, och jag gillar Star Wars, även om jag inte är något större fan. Det som jag dock var något rädd för var att spelet skulle vara alldeles för barnsligt för mig, men jag hade fel. Visst är det ett ganska tramsigt och barnvänligt spel, men där finns ändå aspekter som gör att det fungerar att spela för de flesta åldrar. Spelet lyckas alltså med att finna den fina balansgången mellan ett barnspel och ett vanligt, mer vuxet spel.

Jag gillade att spelet var uppbyggt runt banor och att dessa var lagom långa, så att man inte behöver sitta fast på en bana i flera timmar i sträck. Jag gillade även att banorna var blandade, det vill säga att det inte alltid var samma sak på alla banor utan att vissa banor var av typerna shoot 'em up eller racing. Jag var även förtjust över valmöjligheten av karaktärer. Där finns mer eller mindre alla viktiga karaktärer ifrån filmerna i den nyare Star Wars-trilogin. Där finns ju även saker som var mindre bra. Det största problemet jag hade med spelet var att kameran var fixerad och med det menar jag att den alltid var förbestämd på en vinkel och att den inte gick att ändra. Detta ledde till viss irritation, men oftast gick det bra ändå. Även längden på spelet var ganska dålig. Spelet bestod av sjutton vanliga banor och en specialbana. Det är inte särskilt mycket, med tanke på att vissa banor kunde gå att klara på under fem minuter. Det sista jag klagar på är några grafikbuggar som jag stötte på, såsom att saker försvann in i väggarna, men var väldigt sällan detta hände, så det är inget att lägga någon större vikt vid. Överlag är spelet väldigt underhållande och bra, fast något kort.

~ Grafik: Jag gillar den tilltänkta "legostilen" som alla karaktärer och byggnader har. Särskilt karaktärsdesignen var imponerande. Förutom några grafikbuggar så ser jag inget som var dåligt med grafiken.
Grafikbetyg: 9

~ Spelkänsla: Det känns som ett Star Wars-spel och det är väl det viktigaste? Kontrollen över karaktären flöt på väldigt bra och där fanns väldigt få fördröjningar i spelet. Kameran var som sagt i vägen ibland och förstörde en del, men utöver det så är jag mer än nöjd.
Spelkänslebetyg: 8

~ Ljud: Hur ska man kunna klaga på de klassiska Star Wars-låtarna? Det går inte. Ljudet och musiken är taget direkt ifrån filmerna och det är helt enkelt underbart. Att det saknades dialog drar ner betyget lite, men samtidigt var det bättre att det inte hade någon dialog än att andra röstskådespelare än de från filmerna skulle medverkat i spelet.
Ljudbetyg: 9

~ Hållbarhet: Tyvärr är spelet för kort. Som jag nämnde innan så är där inte ens tjugo banor i hela spelet och spelet tar inte lång tid att klara. Inte ens om du samlar alla saker i spelet så gör det själva hållbarheten särskilt lång. Förutom denna punkt så är spelet väldigt bra.
Hållbarhetsbetyg: 6

Totalbetyg: 8 Ljud: 9 Grafik: 9 Hållbarhet: 6 Spelkänsla: 8