98
    -

9.2 8.3

Inskickad av Fuska-nu den 09/02 -05 22:15

• Animal Crossing •

• Resan som blev en dröm •

Animal Crossing liknar egentligen inget annat i hela spelväg rent spelmässigt. Men om man skulle ställa frågan, vilka sidospår har egentligen Animal Crossing? Vad liknar det? Många skulle ha sagt Harvest Moon, men det är ju fel =). För det finns inget annat likgiltigt spel. Det har heller ingenting att göra med Harvest Moon. Varför? Jo, man lever ett vanligt liv, inte som storbonde.

Inledningen börjar på ett tåg. En liten pojke sitter i en vacker liten kupé, omgiven av ett och annat djur, medan landskapen byter skepnad utanför fönstret och ljudet av vagnarna ljuder mycket svagt. Stämningen är lugn och varje person sitter lugnt och stilla i sina polygonaktiga jag. Animal Crossing är ett gulligt litet spel, men ändå så brett mellan publikerna. Man märker det redan nu, nu under epokens början.
Plötsligt öppnas dörren… och en flicka stiger in. Hon frågar, ”får jag sitta här”? okej, svarar jag, och hon fnissar och sätter sig mitt emot mig. Hon frågar efter mitt namn och jag får döpa mig själv med en gång. Jag säger att jag heter ”Guggo” och hon fnissar återigen. Det var ett lustigt namn, sade hon. Men alla namn är ju lustiga, har jag kommit fram till efter en del skapade filer. Varför fnissar hon hela tiden? Döm henne själv när du väl sitter med spelet i handen; hon kommer nog att göra dig en och annan individ irriterad också, ehuru man inte gillar henne, såklart. Hon frågar mig vart jag ska bo i staden. Dock fanns det bara ett alternativ, nämligen att svara att jag var hemlös. Hon blir häpen och begär hjälpa mig, säger hon med sitt kontroversiella uttryck. Jag undrar hur i hela friden hon vill hjälpa mig med att hitta ett hus. Tydligen är utsidan mindre bra än insidan, om jag inte har dömt henne helt fel. Hon vandrar med lugna steg ut ur kupén och ringer ett telefonsamtal, för hon har god erfarenhet vad som ska göras. Därefter lunkar hon tillbaks till sin plats och, om jag vad själv kan erinra mig, säger hon att jag fått ett hus i centrum, och att affärsföreståndaren ”Tom Nook” ska hjälpa mig när jag kommer fram. Trevligt, tänker jag medan hon återigen drar på munnen.

Resten av tågresan följer en längre konversation emellan oss och hon fortsätter att ställa frågor om mig. Efter att resan börjar lida sig mot sitt slut så stannar plötsligt tåget och jag måste stiga av. Vi tar avsked från varandra och stiger ut.
Väl ute kommer konduktören fram till mig och tackar för att jag tog mig tiden att resa med deras tåg. Och äntligen kan jag börja springa, gå och utforska den lilla staden men fortfarande med tankarna om att finna mitt ”förhandsbokade” hus.
Det visade sig att det var lättare än vad jag trodde; huset låg precis i stadens centrum. Eftersom själva landskapet endast består av 30 rum, om jag minns rätt, så lär man sig efter ett par timmars spelande var ens vänner håller till och var man hittar stranden, byggnaderna och såklart Tom Nooks lilla affär. På tal om Tom Nook så kom han och mötte mig vid centrum och vi samtalade sinsemellan om mitt boende och framför allt kostnaden. Dock visade det sig att jag endast hade 1000 $ på mig, så Tom Nook blev häpen och överlade ett par sekunder innan han tog till orda på sitt eget tungomål. Vi kom överens om att jag skulle arbeta i hans butik för att avskaffa skulderna jag dragit på mig. Intet annat val hade jag, så förslaget blev min räddning och jag var inne i en helt ny värld.

• Socialt och underbart •

Hela meningen med Animal Crossing är att skaffa vänner och leva ett socialt och icke-brådskande liv. För det unika med spelet är att det utspelar sig i realtid, vilket innebär att när klockan i verkligheten slår sju så gäller samma sak i Animal Crossing. Beroende på vilken tidpunkt och datum man spelar så inträffar olika högtider, vardagliga rutiner och andra ting. Varje morgon i denna långa timme får man ta del av en ”aerobics-lektion”, och är man tålmodig så pallar man hela programmet igenom. För att inte tala om att utföra samma program varje morgon.
Julafton, nyår och Halloween firas även i spelet och diverse händelser inträffar vid vardera högtid. Varje lördagskväll kommer den musikaliske ”K-K Slider” och spelar en timme i staden, och för att avslöja lite intressant fakta så har han hela 70 låtar på lagret ungefär, vilket innebär att man måste vara aktiv i över ett år för att få tillgång till hans musik. Om man inte fuskar, förstås =). Är man så dum och ställer om klockan i spelet, så att tiderna korrigeras gentemot verkligheten, så kommer man att straffas både i spelet och utanför av sina kompisar. Ett gemenskap som varat länge mellan just dig och, för att nämna någon, ”Teddy”, skulle innebära att Teddy plötsligt inte gillade dig mer. Ett smart drag av Nintendo att packa in influenser i själva spelet som resulterar i ett mer surt liv därefter. Har man kompisar på riktigt och som får reda på att du fuskat i ett spel som ska följa vår egen tid, så kan jag lova att du snart inte är lika lycklig längre, på ett humoristiskt sätt. För den sista åtgärden i världen är just att lura in Animal Crossing i en osluten krets.

Kompisar kommer och går i byn och du kommer precis som i verkligheten att ha kompisar och kanske bästa vänner i spelet. Folk flyttar in och flyttar ut ur din stad och dygnet följer samma tidsschema som i verkligheten. Därför är spelet inte stressigt, vilket Harvest Moon kan vara.
Du plockar upp dina snäckor på stranden, arbetar åt Tom Nook för att betala tillbaka ditt huslån och ger presenter till dina vänner. Det finns en hel del att hitta på i staden och det är liksom det som är själva poängen med Animal Crossing: du har en stad och ett hus, och ditt mål är att få en skojig spelupplevelse och bli så framgångsrik som möjligt. Skaffa många kompisar, då blir du omtyckt. Ett sätt är att skicka post, vilken också är den enda vägen att ta kontakt med vänner utan att besöka dem. Ger du dem en gåva i brevet så blir du mer uppskattad. I vissa fall förstår de vad du skriver, men för att det ska fungera så bör man ha en kort text, högst två meningar, och endast lätta fraser som ”hur mår du?”. Har man tröttnat på spel som går ut på att skapa böljande ”action-strider” och blodiga mordförsök så känns Animal Crossing unikt.
Möjligheterna är så många så att det inte går att beskriva dem alla, men föreställ dig ett litet samhälle där det finns tillgång till postkontor, museum, affärer och bostadshus så har du Animal Crossing i miniatyrstorlek. Det finns massvis med kläder och föremål att samla på sig och hitta i stan. Kopplar man ihop GameCube med GBA så öppnas en helt ny ö att upptäcka – dock ganska liten – men ändå en bra bonus! Och allt eftersom du blir rikare så kan du dekorera ditt hus och införskaffa dyra prylar och möbler. Spadar, håvar och yxor finns självklart till buds när det gäller att plantera träd, hugga ned träd och fånga småkryp. Å andra sidan ska jag inte avslöja de flesta finesser som är implementerade i digitalvärlden utan det är du själv som ska uppleva fyrverkerierna och jultomten. Det kan ibland bli så mysigt så att man ryser.
Och det är väl ett tecken på att spelet innehåller en stor dos charm?

• Minustecken •

Det som får Animal Crossing att inte nå upp till nivån "fulländat spel" rakt igenom stoppas av ett par irriterande moment.
Det första är att den slumpdesignade staden man bor i är på tok för liten. Visst, Nintendo har fått plats med ett antal affärer, hus och äppelträd. En strand och en tågstation. Men efter att ha spelat spelet i några timmar så börjar man inse att utrymmet inte är vad det borde vara. Samma problem lider även Harvest Moon: A Wonderful Life med till GameCube. Jag vet inte hur man själv som spelare ser på saken, men utifrån min synvinkel så borde Nintendo arbetat mer med friheten eftersom just friheten ligger till grund för konceptet. Vad vore GTA: San Andreas utan de tre städerna till exempel? Och vad vore Hyrule utan Hyrule Field? Jag tror att vi börjar förstå skillnaderna mellan Animal Crossing och andra äventyrs-, action- och simulatorspel. GTA: San Andreas är ungefär tusen gånger större än Animal Crossing. Men för att indikera ett mer genomsnittligt värde för de här 30 rummen, så kan ni föreställa er slottsgården i Super Mario 64. Multiplicera det med två eller tre, så har du ytan i din stad. Varför Nintendo, varför slet ni inte med omgivningen för att skapa ett spel med hundra butiker av många olika sortiment och gjorde långa floder och höga berg? Jag antar att svaret ligger mer i det sociala, men för er som vill ha en storslagen upplevelse att utforska en stor värld så är detta inget gediget val direkt.

Jag antar att koncessionen måste varit hård i utvecklingen av Animal Crossing. Programmerarna jobbade nog dag och natt för att kedjorna i bekantskapskretsen skulle fungera. Hade mitt argument varit realistiskt så skulle nog Nintendo ordnat det på det viset. Dessvärre så skulle det kräva ett mycket större team och en väldigt lång produktionsepok. Dock vore slutresultatet varit oslagbart, men kom ihåg: det är ett väldigt bra spel ändå. Till en början finns det mycket att göra och med tiden minskar innehållet. Fast å andra sidan så är kurvan för uttråkandet av spel densamma i Animal Crossing; ingen räknar väl med att sysslorna är lika många efter en månad då intresset inte är på lika hög nivå som första dagarna?

• Passar Animal Crossing dig? •

Speltestet börjar närma sig sitt slut och du kanske tvekar om spelet är köpvärt? Gör då nedanstående test och räkna samman din poäng för att se vilken nivå din abstinens ligger på. Betygsätt varje påstående mellan 1-5 och filtrera därefter dina poäng...

• Du tycker om att träffa talande djur.
• Du gillar att ha frihet i ditt spelande och inte behöva följa en skriven story.
• Du gillar att springa ärenden och köpa nya saker.
• Du tycker om att utforska världar och är nyfiken av dig.
• Du längtar varje lördag efter K-K Slider, mannen som spelar underbar musik.
• Du är tålmodig och tar varje dag som den kommer.
• Du gillar spel som aldrig tar slut och som är sköna att lira vilket tillfälle som helst.
• Du blir glad för presenter och uppskattar det du äger.

- Har du uppnått 10-14 poäng så är det bara helt enkelt blä, du skulle slänga spelet i väggen!

- Har du uppnått 15 poäng så svär du och går ilsket tillbaka till affären och kräver pengarna tillbaka.

- Har du uppnått 20 poäng så tycker du att det är smått roligt att spela, men inget som varar i längden.

- Har du uppnått 25-29 poäng så börjar du fingra på recensionerna på fuska.nu och öppnar armarna för konceptet. Du finner aningen köpvärt, och det är här som det är svårt att bestämma sig om det är något att ha eller inte.

- Har du uppnått 30-34 poäng så lyser dina ögon när du ser något med Animal Crossing. Det är då det är ett klart köp och inget att tveka över.

- Har du uppnått 35-39 poäng så ska du omedelbart skaffa det här! Du kommer att finna världen otrolig och tacka oss väldigt mycket på fuska.nu för tipset!

- Har du uppnått 40 poäng så innebär det här universums bästa spel genom alla tider, enligt dig, och du kommer att hålla spelet inom dig i alla tider. Du tröttnar aldrig!