11 oktober 2002
    67
    -

8.8 7.9

Speltest av Kigsz

Inskickad av Kigsz den 24/05 -11 23:00

Yoshi's Island (egentligen Super Mario World 2: Yoshi's Island till SNES och Yoshi's Island: Super Mario Advance 3 till Game Boy Advance) är ett plattformsspel som släpptes till SNES i oktober 1995 och till Game Boy Advance i oktober 2002 i Europa. Detta var ett av de första och mest lyckade spelen att använda Yoshi som huvudkaraktär. Andra Nintendo-karaktärer finns såklart med i spelet, men de har en mindre roll än i vanliga Mario-spel.

Yoshi's Island börjar med att en stork flyger över det öppna havet, bärandes på två säckar som innehåller bebisar. Plötsligt blir storken attackerad av en Magikoopa som flyger förbi och i sin förvirring tappar storken den ena säcken rakt ner mot havet. Som tur är så landar den istället på en ö; Yoshis ö. Där bor det Yoshis i alla regnbågens färger, som lyckas hitta säcken och de ser på i förundran när ett bebishuvud sticker upp ifrån denna säck. Det är Baby Mario som tittar ut och Yoshis tar nu på sig den svåra uppgiften att leverera Baby Mario till sin riktiga familj. En av de mångaYoshis placerar Baby Mario på sin rygg och det är nu spelet tar vid.

Ditt uppdrag i spelet är att skydda Baby Mario från alla de faror som finns på Yoshis ö. Det enda sätt som du kan misslyckas på är om du blir skadad, vilket gör att Baby Mario börjar sväva iväg ifrån dig, gråtandes inuti en bubbla. En timer sätts då igång och hinner du inte spräcka bubblan innan tiden tar slut så fångas Baby Mario in och förs iväg till en okänd destination. Till din hjälp har du alla Yoshis, som i och för sig är likadan förutom dess färger, och ett antal ägg. Ägg skapar du genom att svälja fiender och hmm... "raffinera" dem till ägg, som du sedan kan använda för att kasta på fiender.

Spelet är uppbyggt runt banor och världar, alltså som vilket Mario-spel som helst. I varje värld finns där två bossar och när du klarat den andra bossen i en värld så avancerar du till nästa värld, vilket är en ny plats på Yoshis ö. På varje bana kan du samla på tre saker; blommor, hoppande stjärnor och röda mynt. Ingen av dessa, förutom de hoppande stjärnorna, uppfyller något direkt syfte annat än att ge dig mer poäng i slutet av en bana. Mot slutet av spelet tar du dig till det slott där Magikoopa finns, men det är inte Magikoopa som är hjärnan bakom allt, om du nu trodde det...

Detta är för mig ett klassiskt spel. Jag kan inte minnas första gången jag spelade det, men det kan inte ha varit långt efter det släpptes. Spelet är en rolig och annorlunda uppföljare till Super Mario World, som i sig är ett riktigt bra spel. Jag tycker det var bra att Nintendo skrotade konceptet med Super Mario's Wacky Worlds, som skulle ha varit uppföljaren till Super Mario World, och att de istället valde att lägga ner tid på att skapa ett spel om Yoshi. Yoshi i sig passar faktiskt som huvudkaraktär och det är överraskande roligt att styra denna, i vissa fall, gröna dinosaurie under hela spelets gång.

Det jag verkligen gillar med spelet är designen, det vill säga grafiken. Super FX 2-mikrochippet gör att spelet inte liknar något tidigare SNES-spel, vilket är en positiv egenskap. Handlingen i spelet är inte världens mest avancerade och utvecklade, men det tycker inte jag gör något. Mario-spel i allmänhet brukar ha ganska tama bakgrundshistorier och det roliga med detta spel är att man ska leverera något istället för att rädda något/någon, vilket gör det till ett intressant koncept. Där finns många, många positiva saker med spelet, men även några negativa aspekter.

Eller, när jag tänker efter så finns det bara en sak som är negativ med spelet och det är Baby Mario. Han är irriterande. Riktigt irriterande! Varenda gång du blir träffad av något så börjar han gråta väldigt högljutt och sväva iväg åt alla möjliga håll. Inte nog med det, när tiden börjar gå ut så ändras musiken så att man blir riktigt stressad av den också. Kan man bortse från detta så är det ett väldigt roligt spel. Snäppet bättre än det senare spelet (som tack och lov tog bort Baby Mario); Yoshis Story.

~ Ljud: Musiken är mycket bra i detta spel. Ljudeffekterna är passande, men avsaknandet av riktigt dialog är lite synd. Sedan, som jag nämnde nyss, så är Baby Marios skrik så irriterande att det drar ner helhetsbetyget en del.
Ljudbetyg: 8

~ Grafik: Jag har sagt det förr och jag säger det igen: finns det bättre 2D-grafik? Detta är ännu ett spel som kan glänsa med sin fina, något artistiska, grafik och det gör att man än idag kan spela spelet utan att tycka att det ser vedervärdig ut.
Grafikbetyg: 10

~ Hållbarhet: Yoshi's Island är inte ett särskilt långt spel, men där finns ändå en hel del banor att klara av och dessa banor varierar från att vara ganska lätta till att vara riktigt svåra. De flesta banor är relativt normalsvåra och spelet borde gå hyfsat snabbt att spela igenom. Återspelningsvärdet är dock högt, vilket är positivt.
Hållbarhetsbetyg: 7

~ Spelkänsla: Inte perfekt, men ändå bra. Det är roligt att styra Yoshi och hans sätt att sparka sig fram i luften är riktigt användbart, men tyvärr så dras betyget ner på grund av Baby Mario (igen!). Alltför ofta hamnar han i trubbel som man måste hjälp honom ur, vilket är irriterande, irriterande, irriterande!
Spelkänslebetyg: 7

Totalbetyg: 8 Ljud: 8 Grafik: 10 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 7