8 november 2002
    Griptonite Games
    125
    -

8.3 7.1

Inskickad av Kigsz den 14/04 -09 22:45

Spelet släpptes i november 2002 till Game Boy Advance. Ringens brödraskap har precis upprättats och deras uppdrag är nu att ackompanjera Frodo på hans färd mot Mordor, där han ska förstöra ringen i Domedagsberget. I spelet får du valmöjligheten att spela som Aragorn, Legolas, Gandalf, Frodo eller Éowyn (även som Gimli, men han är endast upplåsbar i multiplayer). Beroende på vilken karaktär du väljer så kommer du att börja på olika platser och därmed få olika uppdrag att klara. Aragorn, Legolas, Gandalf och Frodo börjar spelet i Caradhras, där de strax efteråt kommer till Moria, medan Éowyn börjar på Rohan Plains (hon tar en annorlunda väg och den vägen kommer jag ej att beskriva närmare). Spelet utspelar sig sedan fram till Helms klyfta, där slutstriden äger rum. Under spelets gång kan du även samla artefakter, som låser upp en ny bana om du samlar dem alla.

I början av spelet kommer du att möta mängder av orcher, för att sedan få dessa utbytta till mestadels vättar i Morias djupa, underjordiska gångar. Här kommer du även att stöta på Cave Troll, och om du är Gandalf, även Balrog. Efter Moria kommer du att få kämpa dig igenom vargtäckta slätter och berg till dess att du når Lothlorien. Efter Lothlorien är det en del skogsbanor innan du når Rohan. Efter Rohan väntar nästa stora utmaning, som är den något mystiska storskogen Fangorn. Överlever du Fangorn så är det bara att ta dig den sista biten fram till Helms klyfta, för att sedan besegra Sarumans Uruk-hai en gång för alla.

Beroende på vilken karaktär du väljer så får du olika egenskaper. Aragorn är en närstridskämpe, som är dödligt farlig med sitt svärd. Legolas är en långstridskombattant, som bemästrar pilbågen. Gandalf använder sig visserligen av ett svärd han med, men hans starka sida är magi. Frodo är bra på att smyga och göra sig osynlig. Éowyn är en närstridskämpe av den svagare typen. Tillsammans slåss de mot Sauron och Saruman och deras förbund mellan de två tornen.

Jag köpte spelet ganska kort efter att det släpptes och märkte direkt att det var jätteroligt. Ännu roligare var det att länka ihop två Game Boy och köra multiplayer med en vän. Jag föredrar Aragorn framför de andra karaktärerna, även om Gandalf och Legolas är väldigt bra de med. Frodo anser jag är för annorlunda att spela med. Han är inte lika stark som de andra och hans egenskap att använda ringen är inte särskilt bra, då den lockar till sig Nazgûlerna. Éowyn är något svagare än de andra, men hon får inte heller en sportslig chans, då hon får möta de starka Uruk-haierna mycket tidigare i spelet än de andra karaktärerna.

Spelet är ett väldigt bra rollspel, som håller sig trogen gentemot Peter Jacksons filmatisering. Det enda jag tycker är synd är att man inte får längre tid vid Helms klyfta och mindre tid i Moria, men det är bara min personliga åsikt. Spelupplägget är riktigt bra, där man får välja attribut och egenskaper själv allteftersom man går upp i level (påminner om Diablo II, på ett visst sätt). Bossarna i spelet är dock för lätta. På varenda boss finns där en ”hemlig taktik” som gör att man kan stå på ett visst ställe och attackera bossen utan att han/den kan attackera tillbaka. Annars måste jag säga att jag blev positivt överraskad när jag spelade spelet första gången. Måhända att det är lite väl mörkt på displayen ibland, men det kan bero på att jag inte har Game Boy Advance SP utan jag använder mig av den vanliga versionen. Hur som helst, spelet är både bra och roligt och jag rekommenderar det starkt.

~ Grafiken: För att vara Game Boy Advance så är grafiken ganska bra. Som jag nämnde innan så kan vissa banor vara lite väl mörka, men det är bara ibland. Karaktärerna har rätt utseende, även om de bara är små pixelfigurer.
Grafikbetyg: 7

~ Spelkänslan: Den är nästintill perfekt. Bosstriderna är för lätta och ibland kan det vara något långtråkigt att leta efter alla artefakter, men utöver det hittar jag inget att klaga på. Spelet är lagom svårt och man känner aldrig att man tröttnar på det.
Spelkänslebetyg: 9

~ Ljudet: Inga röster kommer att höras under spelet, men likväl kommer kända Lord of the Rings-låtar att spelas. Ljudeffekterna är bra, men det känns som där är något litet som saknas för att det ska vara perfekt.
Ljudbetyg: 8

~ Hållbarheten: Det håller än idag. Jag började spela det igen i höstas, efter ett uppehåll på en sisådär fem år, och jag fick tillbaka den äkta Lord of the Rings-känslan direkt. Detta spel kommer med all säkerhet att hålla i många år till.
Hållbarhetsbetyg: 10

Totalbetyg: 8.5 Ljud: 8 Grafik: 7 Hållbarhet: 10 Spelkänsla: 9