Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in















Metroid: Zero Mission

Game Boy
Metroid: Zero Mission
  • Genre
    Action
  • Releasedatum
    8 april 2004
  • Utvecklare
    Nintendo
  • Antal ägare
    72
  • Utvald recension
    -

Spelbetyg

Snittbetyg
Recensioner
8.6 9.8

Speltest av Kigsz

Inskickad av Kigsz den 01/03 -11 15:27

Handling / story / vad man gör i spelet
Metroid: Zero Mission är ett actionspel till Game Boy Advance som släpptes i april 2004 i Europa. Spelet är en nydaning av det första spelet i serien; Metroid. Detta spel är därför uppbyggt på samma sätt fast med vissa modifikationer och en extra del som inte fanns i originalspelet. Du tar åter rollen som Samus Aran i hennes kamp för överlevnad på planeten Zebes. Samus har nämligen fått ta del av informationen om att Space Pirates experimenterar med Metroids på denna planet för egen vinning och det är nu upp till Samus att stoppa dessa experiment. Under sin resa kommer hon att möta gamla bekanta, men likväl fientliga, varelser såsom Kraid och Ridley, men även hjärnan (bokstavligen) bakom hela operationen; Mother Brain. Dödar du henne så tar spelet slut, i originalversionen, men så fungerar det inte denna gång. Mother Brains död är inte slutet för Samus kamp. Tro inte det.

Spelet utspelar sig på samma planet som originalspelet, men där är ändå några förändringar i landskapet jämfört med innan. Även de fiender Samus möter och de förmågor hon får under spelets gång är hämtade från senare spel, såsom Super Metroid. Samus första mål i spelet är att besegra Kraid och Ridley, för då och endast då får du tillgång till Tourian, det område där det finns Metroids och det område där Mother Brain väntar på dig. Samus uppdrag blir nu att besegra henne. Sagt och gjort så blir det nu upp till dig att fly planeten innan den exploderar vilket, om du hinner, gör att allt verkar vara frid och fröjd. Tyvärr bedrar skenet. Ute i rymden väntar Space Pirates som utan att blinka skjuter ner dig igen till Zebes. Du får nu ditt sista uppdrag; infiltrera deras moderskepp och spräng det i bitar.

Vad jag tycker om spelet
Ännu ett underbart Metroid-spel. Metroid-spel i 2D verkar inte kunna bli fel. Jag gillar känslan man får över att vara tillbaka på Zebes igen. Jag gillar även sättet de har fångat känslan ifrån det första spelet, men samtidigt gett det en uppgradering genom snyggare grafik, bättre förmågor och klurigare pussel. Man kan kalla detta en lyckad blandning mellan Metroid och Super Metroid och det säger inte lite det. Jag får nu gå igenom de klassiska styckena "vad är bra och vad är dåligt med spelet".

Det mesta med spelet är bra. Grafiken är underbar, spelkänslan fantastisk och musiken ljuvlig. En sak som jag gillade starkt var att spelet inte tog slut när man först trodde att det skulle ta slut (efter Mother Brains död) utan att där faktiskt fanns en hel del hemligheter och utmaningar kvar efter detta. En annan lite sak som jag tyckte var positiv var att Bomb Jumps (hopp med hjälp av bomber i Morph Ball-läget) var mycket lättare att få att fungera i detta spel än vad det brukar vara. I andra spel brukar man få använda tre bomber för att komma upp på höjder, vilket inte behövs här, där det räcker med en bomb i taget för att ta dig uppåt.

Nu till det negativa, vilket det inte var mycket i detta spel. En av de största sakerna jag störde mig på är att Wall Jumps (hopp mellan väggar) inte fungerade på samma sätt som det gjort tidigare. Dessa hopp har blivit en nödvändighet för att klara spel såsom Metroid Fusion och Super Metroid, men i detta spel flyter det inte på alls lika bra som tidigare. Väldigt synd, men som tur är så fungerar ju Bomb Jumps desto bättre. En annan negativ aspekt är att de flesta bossar är väldigt lätta. För lätta, enligt mig. Den enda boss jag tyckte var lite av en utmaning var Mother Brain, men det var mest för att där var det så mycket annat som försiggick i rummet att det var svårt att vara fokuserad på hennes attacker. Utöver dessa två saker så är spelet underbar, vilket avspeglas i mina betyg nedan.

Betyg till spelet
~ Grafik: Perfekt. På många sätt kan detta ses som ett av de bästa spelen till Game Boy Advance, i alla fall grafikmässigt. 2D:n som detta spel består av kunde inte ha varit bättre. Allting liknar det de borde och inget känns krystat.
Grafikbetyg: 10

~ Spelkänsla: Helt underbar. Kontrollerna flyter på bra och det känns verkligen som ett Metroid-spel från början till slut. Det enda jag kan klaga på här är det som jag nämnt innan, nämligen för enkla bossar och Wall Jumps som inte fungerar som de ska.
Spelkänslebetyg: 9

~ Ljud: Alla Metroid-spel som jag har spelat har helt fantastisk musik. Detta spel är långt ifrån ett undantag. Musiken är perfekt och ljudeffekterna är perfekta. Röster finns det inga i spelet, men det är inget man saknar.
Ljudbetyg: 10

~ Hållbarhet: Som med många andra Metroid-spel så kan man speedrunna igenom spelet på någon timme, om man nu känner för det. I annat fall kan man få ut några timmars härligt spelande, så det gör hållbarheten nästan perfekt.
Hållbarhetsbetyg: 9

Totalbetyg: 9.5 Ljud: 10 Grafik: 10 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 9