21 maj 1992
    4
    -

8.8 8

Speltest av Kigsz

Inskickad av Kigsz den 20/04 -10 06:24

Metroid II: Return of Samus är ett action-/äventyrsspel släppt till Game Boy i maj 1992 i Europa. Spelet är en direkt uppföljare till Metroid och i det får man följa Samus Aran när hon ska ta sig an uppgiften att utplåna alla Metroids än gång för alla. Detta är anledningen till att hon åker till planeten SR388, hemplaneten för Metroids. När hon landar får hon reda på det lever 39 stycken Metroids på planeten. Det hon inte får reda på är att de är i olika utvecklingsfaser…

Man börjar med att få möta den tredje formen av Metroids; Alpha Metroids. Dessa är den utvecklade formen av dem Metroids man möter i originalspelet. Det dröjer inte länge förrän Samus råkar på även den fjärde formen; Gamma Metroids. Dessa är något starkare än den tidigare formen, men de är inte lika svåra att besegra som den fjärde (Zeta Metroids) eller femte (Omega Metroid) formen av Metroids. När Samus har besegrat 38 Metroids så vet man att där enbart kan finnas en Metroid kvar, men var den är framgår inte. Det är inte förrän man närmar sig slutet på spelet som det framkommer att det finns fler Metroids på planeten. Ytterligare åtta vanliga Metroids, alltså de Metroids som finns i originalspelet och som befinner sig i den andra utvecklingsfasen, lever och frodas på planeten SR388. Ger du dem ett kyligt välkomnande så ska de inte utgöra något större hot.

Du slutar av med att ställa dig öga mot öga med Queen Metroid, en Metroid i sin sista utvecklingsfas. Besegrar du henne så har du utplånat alla Metroids i hela galaxen. Eller…? Hade detta varit sant hade nog Metroid-serien tagit slut efter två spel. En nykläckt Metroid tittar fram just som du är på väg att lämna planeten. Den hjälper dig på vägen till ditt rymdskepp och eftersom den tror att du är dess moder så behåller du den, i alla fall för tillfället. Det är här ett av världens bästa spel någonsin tar vid; Super Metroid.

Detta spel är ganska underskattat. Det anses ofta vara det sämsta spelet i Metroid-serien, men det är långt ifrån dåligt. Visst, det följer inte riktigt stilen som originalspelet hade, men det gör sällan Nintendos andra spel i deras största serier (jämför till exempel med Super Mario Bros. 2 och Zelda II: The Adventure of Link med sina respektive originalspel). Det största klagomålet som brukar förekomma är att spelet är för linjärt. Detta är visserligen sant. Man kan inte gå vidare i spelet, då lava täcker vissa delar av grottan man befinner sig i. Det som också är annorlunda är att spelet inte innehåller några direkta bossar, förutom Queen Metroid. Man kan nog se alla Metroids som man möter som minibossar, men till och med originalspelet innehöll två bossar förutom sistabossen. Det sista klagomålet som brukar tas upp är att spelet inte innehåller någon tidsbaserad flyktsekvens, vilket är ett kännetecken för Metroid-serien. Detta tycker jag inte gör något, för jag gillar att få min tid att utforska, men jag kan förstå de som retar sig på att denna sekvens saknas.

Metroid II är ett experimentellt spel. Nintendo testade att utveckla spelet så att det skulle ha kvar samma känsla som Metroid, men ändå vara tillräckligt olikt för att inte försöka överglänsa originalspelet. Metroid II introducerade därför några nya element, såsom olika utvecklingsfaser av Metroids, sparstationer, Spider Ball och möjligheten att nedgradera sitt vapen, vilket krävdes ibland. Just Spider Ball var för bra i detta spel. Jag är van vid att vara begränsad till att åka på utsatta Spider Ball-banor, som i Metroid Prime, men här fungerar det att åka på alla ytor, vilket gör det väldigt lätt att ta sig fram i spelet. Även sparstationerna underlättar en hel del, då man slipper handskas med lösenord som i Metroid.

Min slutsats är att detta spel är gravt underskattat. Jag tror att det har med att spelet släpptes till Game Boy som gör att det ses lite som det svarta fåret inom Metroid-serien. Man ska inte döma en hund efter håren utan själv pröva spelet innan man skapar sig en uppfattning. Jag hade gärna sett en nydaning av Metroid II. Det fanns planer på att släppa spelet i färg till Game Boy Colors Deluxe-serie, men det blev tyvärr aldrig av. Så, i dagsläget finns det bara till Game Boy, men jag tror (och hoppas) att spelet kommer att emuleras när som helst. Det förtjänar det verkligen!

~ Grafik: Tidig 1990-tals grafik är kanske inte den bästa. Om man sedan tänker att det är till Game Boy så blir det inte bättre för det, snarare tvärtom. Grafiken är inget man kan jämföra med dagens standard, men den håller. Det var faktiskt tack vare den "dåliga" grafiken som Varia Suit fick sitt utseende, med rundade axlar. Detta för att man skulle se skillnad mellan Samus olika dräkter.
Grafikbetyg: 8

~ Spelkänsla: Den flyter på väldigt bra. Man känner sig verkligen ensam i detta spel, en känsla som alla Metroid-spel eftersträvar. Ibland märker man att fienderna inte alltid är lika smarta som dagens AI, men det är inget som man stör sig på. Spelkänslan är inte perfekt, men inte heller långt ifrån.
Spelkänslebetyg: 8

~ Ljud: Där är musik i spelet och man lägger märke till den, vilket inte alltid händer. Det är inga låtar som sätter sig på hjärnan, men det gör inget. Ljudeffekterna är så Game Boy-iga som de kan bli, vilket är charmigt. Det mesta inom musikgrenen stämmer väldigt bra överens med spelupplägget.
Ljudbetyg: 9

~ Hållbarhet: Denna är något kort. Man får ha i åtanke att Game Boy var ett nytt fenomen när spelet släpptes och att spelen därför inte kunde göras lika långa som på en vanlig konsol. Är man duktig och kan spelet bra kan man springa igenom det på någon timme. Är man av utforskartypen så tar det nog en sisådär 3-6 timmar innan man klarar spelet, men man kan inte få ut över 10 timmar av spelet, om man inte är väldigt dålig eller bara extremt långsam.
Hållbarhetsbetyg: 7

Totalbetyg: 8 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 8