Metroid Fusion
    22 november 2002
    110
    -

8.7 9.8

Inskickad av Kigsz den 01/04 -09 11:23

Detta är det fjärde spelet i Metroid-serien och det släpptes i november 2002 i Europa till Game Boy Advance. I detta spel återvänder Samus Aran till planeten SR388, en planet hon senast var på i spelet Metroid II: Return of Samus. Hon är där för att undersöka planeten när hon ovetandes blir infekterad av en X-parasit, som har förmågan att duplicera sin bärares förmågor och utseende. Kort sagt, viruset kan klona Samus rakt av. Samus svimmar kort därefter och tas hand om av den galaktiska federationen, som konstaterar att hon har blivit smittad av en X-parasit. De hjälper då Samus genom att skapa, och injicera, ett motgift, som ger Samus annorlunda egenskaper, såsom att kunna absorbera andra X-parasiter för näring.

Samus får nu i uppdrag att undersöka en explosion på ett biologiskt forskningscenter. Väl där lär sig Samus att det fullkomligt svärmar av X-parasiter, som hon måste besegra. En särskild grupp X-parasiter skapar en avbild av Samus som kallas SA-X (förkortning av Samus Aran-X). Detta visar sig vara en väldigt dödlig fiende och Samus måste nu hålla sig gömd från SA-X tills det att hon är mogen att besegra den. Under tiden blir det Samus uppdrag att färdas runt i de olika delarna av forskningscentret för att rensa ut eventuella fiender där. Frågan är om hon hinner göra detta innan SA-X hittar henne…

Det var samma utvecklare bakom detta spel som det var bakom Super Metroid (ett riktigt bra spel!), så då kunde man nästan gissa att detta spel skulle bli bra. Metroid Fusion är ett härligt spel som är riktigt roligt att spela, från början till slut. Spelet är uppbyggt i olika våningar som man måste färdas emellan, där varje våning är olik den andra. Samtidigt som man färdas runt i forskningscentret så måste man akta sig för SA-X som har en ovana att dyka upp lite då och då. Stöter man på SA-X gäller det att lägga benen på ryggen och inte se sig om. Något som spelet bygger upp till är att det ska bli en sistastrid mot SA-X, men vad som var oväntat var att även Ridley gör ett framträdande (i form av Ridley-X).

Om man gillar Super Metroid så kommer man att gilla detta spel. Det är jag ganska säker på. Även om inte upplägget är likadant, så är spelsättet liknande. Även grafiken är snarlik, alltså 2D-grafiken i sitt esse. Personligen så tycker jag att detta är ett av de bästa Metroid-spel jag har spelat (hittills i alla fall, då jag inte provat alla än). Där finns inget som jag tycker saknas i spelet utan helheten finns där. Jag gillade i och för sig inte att bli jagad av SA-X, men när man väl klarade det så var det väldigt skönt att den delen var över. Allt som allt så kan jag verkligen rekommendera detta spel. Ni kommer inte att bli besvikna.

~ Grafiken: Så bra 2D kan bli. Efter att ha sett hur spelet skulle ha sett ut (ett klipp från E3 2001) så var jag glad att de ändrade så pass mycket grafikmässigt. Vill man ha ett 3D-spel, så rekommenderar jag Metroid Prime till GameCube.
Grafikbetyg: 10

~ Spelkänslan: Där fanns en superb spelkänsla rakt igenom. Där var precis lagom många bossar och de var precis lagom svåra, alltså inte barnsligt lätta, men ej heller så svåra så att man inte kan besegra dem ens efter tio försök. Bättre spelkänsla får man leta efter.
Spelkänslebetyg: 10

~ Ljudet: Nästintill perfekt. Ljudeffekterna var väldigt passande och musiken i spelet gjorde så att man kom in i rätt stämning. Överhuvudtaget var ljudet mycket bra.
Ljudbetyg: 9

~ Hållbarheten: Precis som i alla Metroid-spel så kan man speed-runna igenom det, men jag gillar hellre att samla alla saker som finns att samla i spelet. Då får man i och för sig inte det bästa slutet, men man får en desto längre hållbarhet på spelet istället.
Hållbarhetsbetyg: 9

Totalbetyg: 9.5 Ljud: 9 Grafik: 10 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 10