22 februari 2002
    Camelot Software Planning
    185
    -

9.2 9.2

Inskickad av Kigsz den 07/07 -09 11:22

Golden Sun är ett rollspel som släpptes till Game Boy Advance i februari 2002, i Europa. Du tar dig an rollen som Isaac, en sjuttonårig kille från byn Vale. Du väcks av ett jordskalv och springer ut ur ditt hus. Du lyckas precis rädda dig undan ett stenblock som förstör delar av byn och dödar din barndomsvän Felix. Spelet spolar sedan framåt ett antal år där man får se att din karaktär använder sig av Psyenergy, vilket är en sorts psykisk kraft som kan användas till olika saker, såsom att flytta, lyfta och knuffa tingest. Du bestämmer dig för att ta reda på mer om olyckan som skedde för några år sedan och med dig på din resa får du Garet, en kille i din ålder som också kan använda sig av Psyenergy. Du råkar då stöta på två onda karaktärer, vid namn Saturos och Menardi, som går in i strid med er. Ni förlorar stort, men enträgna som ni är fortsätter ni på er färd. Där stöter ni på ett magiskt djur vid namn Djinn. Dessa kan användas i strid och varje spelare kan ha med sig ett bestämt antal Djinnis när han eller hon går in i strid.

Med dig på din resa får du och Garet även två nya kompanjoner; Ivan och Mia. Dessa behärskar såklart också Psyenergy. Efter mycket om och men så får du reda på att Felix lever och att han samarbetar med Saturos och Menardi, då dessa räddade hans liv när han höll på att drunkna. Du lär dig även att de fyrtorn som finns i din värld inte får aktiveras. Gör de det så kommer något hemskt att hända. Ni fyra (Isaac, Garet, Ivan och Mia) tar nu på er uppgiften att förhindra fyrtornen från att aktiveras. Saturos och Menardi däremot gör allt för att aktivera de resterande fyrtornen och hindra er på er väg. Saturos och Menardi har besegrat er en gång. Kommer de att besegra er igen eller kommer ni att gå vinnande ur den sista striden?

Jag tycker om detta spel. Det är ett riktigt bra rollspel, som har alla element som ett rollspel ska ha. Dialogerna är många och långa, karaktärerna är tillräckligt olika för att inte bli tråkiga, miljön är pastoral, fienderna är svåra och spelsättet är utmanande. Spelet handlar mycket om att ta sig från en stad till en annan, där man då och då tar sig upp i ett fyrtorn. Ibland går man igenom en stad på några minuter, ibland dras man in i ett sidouppdrag som tar timmar av ens tid. Det är så det ska vara. Spelet är klurigt, roligt och underhållande.

Karaktärerna är olika, som jag nämnde tidigare. Isaac, som du spelar som, är ledaren för gruppen. Han är en tystlåten pojke som tänker rationellt och logiskt. Han låter inte känslorna ta över. Garet däremot, som är Isaacs bäste vän, låter känslorna styra honom helt. Han kan bli arg och förolämpad lätt och vill gärna ge sig in i strid i tid och otid. Ivan är liksom Isaac lugn och tystlåten. Han protesterar inte särskilt ofta utan går med på det mesta. Mia är en generös och välmenande flicka. Hon tar hand om de andra och ser till att de inte far illa. Detta får karaktärerna att kännas trovärdiga. De har alla sina egna egenskaper som de bemästrar och tillsammans är de nästintill oslagbara.

Om du letar efter ett roligt, utmanande och invecklat rollspel till ditt Game Boy Advance så rekommenderar jag starkt Golden Sun. Det är ett av de bästa spelen till GBA någonsin.

~ Grafik: Färgglatt och fint. Miljön är varierande, karaktärsdesignen enastående och städerna detaljerade. Även om spelet har några år på nacken så håller grafiken än idag.
Grafikbetyg: 8

~ Spelkänsla: Ett äkta rollspel som har den äkta rollspelskänslan. Golden Sun kanske inte revolutionerade rollspelsgenren när det kom, men det hindrar inte spelet från att vara nästintill perfekt.
Spelkänslebetyg: 8

~ Ljud: Mycket passande musik i de städer man besöker. Låten som spelas när man vandrar över världskartan är underbar och numera klassisk. Ljudeffekterna är enastående och det mesta är väldigt bra på ljudfronten.
Ljudbetyg: 9

~ Hållbarhet: Ett rollspel håller alltid länge, då man alltid kan gå upp en level till (nästan). Det är inget spel man springer igenom på en timme utan här får man kämpa i många timmar innan slutstriden kommer. Det är så det ska vara, för då känns det mer givande när man väl klarar spelet.
Hållbarhetsbetyg: 8

Totalbetyg: 8.3 Ljud: 9 Grafik: 8 Hållbarhet: 8 Spelkänsla: 8