4 november 2005
    Rare Ltd.
    31
    -

7.6 7.4

Inskickad av Fuska-nu den 23/04 -06 12:57

Favoritaporna Donkey och Diddy Kong har blivit kidnappade av Baron K. Roolenstein, ledaren för de onda Kremlings. Dixie, hjältinnan från del två, och Kiddy, ett nyförvärv i Kong-släktet, tar sig an uppgiften att hämta hem den bortrövade duon i ett långt äventyr med massor av klassiskt plattformshoppande.
De som har spelat tidigare delar i serien kommer att känna igen sig väl i Donkey Kong Country 3. Spelet består av en stor hubbvärld där du till viss del fritt väljer vilken delvärld du vill besöka. Dessa har i sin tur ett visst antal banor och avslutas med en bosstrid. Efter varje avklarad värld låser spelaren upp nya vägar som i sin tur leder till nya utmaningar.

Del tre är tyvärr den sämsta i serien. Den innehåller visserligen massor av härlig plattformsglädje, men personligen tycker jag det eviga samlandet av bananfåglar, mynt av alla dess slag och andra ting blir lite för mycket. Då fokuserar första delen i serien på rätt saker och är en mer helgjuten spelupplevelse än denna.
Det låter kanske väldigt negativt, men så är inte fallet. Det är fortfarande ett riktigt bra spel med många underhållande timmars speltid. Konverteringen från Super Nintendo till Nintendos Gameboy Advance har gått väldigt smärtfritt. Spelkontrollen är lika smidig som förut och grafiken är utsökt, även om den är något nerbantad, blek och inte lika detaljerad.

Plattformsspelsdjungeln på Gameboy Advance är både djup och snårig. Att den dessutom har en otroligt hög lägsta nivå gör det inte lätt för nya spel att träda in i snårskogen och konkurrera om topplatserna, inte ens ett så bra spel som Donkey Kong Country 3. Personligen ser jag inget skäl till att välja det här framför de två tidigare spelen i serien, eller de fyra utomordentligt bra Super Mario Advance-spelen. De är bättre och mycket roligare på alla sätt och vis, men har du de nyss nämnda titlarna så kan det vara värt att spana in Donkey Kong Country 3 närmare – för det är trots allt ett bra spel.

Totalbetyg: 7.5 Ljud: 7 Grafik: 9 Hållbarhet: 7 Spelkänsla: 7