11 november 2003
    VU Games, Vicarious Visions
    37
    -

6.8 6.9

Inskickad av Fuska-nu den 06/09 -05 18:40

Crash och CO, ger sig ut på racingbanan igen, efter en lång halvtidsvila. Och detta gången i portabelt format, nämligen på GameBoy Advance. Och för er som inte känner till Crash från tidigare, så är han en räv… ja en allmänt cool sådan. Med massor av vänner och rivaler, som i detta spel gör upp på racingbanan istället för att slåss. Något väldigt kul i detta spel är att i början av ”Adventure” så får du faktiskt välja vilket team du vill vara med… antingen det goda eller det onda. Den enda större skillnaden som blir i Adventure pga., ditt val, är bara att det finns olika karaktärer beroende på vilket team du väljer att tävla med. Det finns tre stycken olika såkallade ”modes” i Single Player (olika alternativ att tävla i). Nämligen ”Adventure”, ”Arcade” och ”Time Trail”. Men låt mig först få berätta lite mer om Adventure, som är min favorit iaf. Som jag sa, så får du först välja vilket team du vill vara med, de goda eller de onda… valet är ditt, själv diggar The Bad Guys ^_^ Det finns plats för tre olika Adventure sparningar samtidigt, och vid varje så finns också ett praktiskt procent system, som visar exakt hur många procent du klarat av Adventure. Hur som helst så utspelar sig själva ”Äventyrs” delen av spelet i ett gäng olika världar, snö, öken osv. Och i varje värld finns också olika banor med samma tema som världen. Och på varje bana man kör så vinner man olika saker för varje avklarat race, ett exempel för en del banor måste du ha 2 pokaler för att kunna medverka i, och i någon bana kanske du vinner 1 pokal om du vinner osv. Och den riktiga höjdaren i Adventure är ändå, möjligheten att låsa upp nya karaktärer till spelet, som du kan använda i Arcade och Time Trail. Det finns bland annat, mumsiga karaktärer som självaste Spyro, den söta lilla draken! Och du över till Arcade… Arcade mode är platsen du ska besöka om du känner dig sugen på att spöa konkurrenterna i din favorit bana, samma banor som du låst upp i Adventure går sedan att spela helt vanligt här. Och så kan du ju även prova de nya karaktärerna här. Och slutligen Time Trail, som går ut på att slå nya rekord på alla olika banor… och precis som i Arcade kan du även här testköra med dina nya karaktärer.

Det bästa racing spelet på Advance, även mot konkurrenter som Mario Kart: Super Circuit, F-Zero Maximum Velocity. Och jag överdriver inte, ok det är väl roligare att gasa omkring som en galning med Mario CO. Men karaktärerna gör inte spelet bättre i grunden. Jag säger absolut inte att Mario Kart: Super Circuit är ett dåligt spel, för det är absolut inte det jag vill förmedla. Jag vill bara få sagt att Mario Kart på GBA är bra, men Nitro Kart är bättre. Överlägsen grafik, ja tro det eller ej, men Nitro Kart använder sig av pixel-3D grafik… Och den känns absolut inte föråldrad, tvärtom… den känns riktigt ny och fräsch på GBA, och jag är mäkta imponerad. Älskar dessutom spelets karaktärs utbud, och variationen bland alla spelets banor… kort sagt ett fantastiskt spel, även om vissa inte vill tro att det är bättre än Super Circuit. Det är min vision av spelet, vissa kanske inte håller med, medan vissa faktiskt tycker att jag har rätt.

Grafik: Fantastisk, kort sagt… inte bara vägen som är i pixel-3D utan även allt annat. Fina färger, som kombineras bra med spelets grafik. Ett litet minus bara… skärm uppdateringen, du ser ju bara vägen en liten bit framför dig… men konstigt nog funkar spelandet ändå som det ska.

Spelkänsla: Lite svår åtkomliga, L och R knappar i väldigt intima situationer, då man inte hinner flytta upp pekfingret för att trycka på R i en snäv kurva. Annars är styrningen komplett nästintill, inget att klaga på… men som alltid så är det självklart mitt GameBoy’s fel om jag förlorar =P

Ljud: Härlig musik + fantastiska ljudeffekter = skönt ”sound”, mer än så kan jag inte säga.

Hållbarhet: Räcker nästintill i evigheter. Klara Adventure till 100 %, vilket kan bli lite frustrerande då och då. Och vem vill inte försöka slå nya rekord i Time Trail? Och om du konstigt nog skulle tröttna, på de båda alternativen. Så kan du ju alltid köra mot en kompis =)

Totalbetyg: 8.3 Ljud: 8 Grafik: 9 Hållbarhet: 9 Spelkänsla: 7