Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Studier visar på utdaterade spelarstereotyper


Inskickat av michael2004 den 30/10 -20 15:32


Även om man själv ofta spelar spel på sin mobil, surfplatta eller på datorn så kanske man inte riktigt definierar sig som en gamer. Många spelar regelbundet i vardagen, kanske helt utan att tänka på att timmarna man spenderar framför skärmen kan bli många på en vecka. Den klassiska stereotypen av en tonårspojke fastklistrad framför datorn, omgiven av tomma cola-burkar och chipssmulor i knäet kanske inte är lika relevant när man funderar över dator- och mobilspelare i dag. Spelar du regelbundet, fyller upp tiden med allt från korsord och sudoku till Candy Crush och Fortnite så är du en av de som motsäger denna stereotyp.

En ny studie från konsumentplattformen DISQO och marknadsföringsbyrån AdColony visar nämligen på en mycket bredare målgrupp av spelare än vad både spelutvecklare och konsumenterna själva trott. Med utgångspunkt i 1200 amerikanska mobilspelare presenterar studien tydliga bevis på att den breda marknaden av spel har lyckats nå fram till en bredare publik. Sedan mars 2020, när många länder gick in i total lockdown till följd av COVID-19, har spelandet ökat med 62 procent sett till spenderad tid. Det är inte bara våra tonåringar som spenderar mer tid framför skärmen, utan det gäller för nästan alla grupper av människor. Äldre personer, kvinnor, män, välutbildade, studenter, arbetare och arbetslösa, alla grupper spelar numera mobil- eller datorspel regelbundet och hälften av de amerikaner som studerades spelar dagligen. Endast en mindre grupp av dessa, knappt 30 procent, betraktar sig själva som spelare.

En av anledningarna till att människor inte ser sig själva som spelare handlar till stor del om vilka typer av spel som spelas. Då många klassiska spel, som korsord, Yatzy och Monopol, numera finns i digitala varianter associerar man inte detta spelande med den typ av spel som gamers spelar. Det tyder på framsteg hos spelproducenterna och kan kanske leda till en ny syn på spelande och mobilspel som något inte enbart negativt. I dag finns det dessutom spel, till exempel Pokémon Go, som uppmuntrar till rörelse, aktivitet och socialt umgänge. Flera spel kan man dessutom spela tillsammans via zoom eller webbkamera.

Tack vare kreativa spelutvecklare och ny teknik kommer fler och fler spel att utmana våra fördomar och stereotyper, och förutsättningarna för vad vi kan uppleva i våra mobiler ändras hela tiden. Samtidigt ökar kunskapen om spelberoende och spelandets negativa konsekvenser, vilket gör att spelmarknaden successivt blir säkrare och mer reglerad. Det innebär att allt från våldsinslag och ideologiskt innehåll till casinoverksamhet och betting kontrolleras.

Den svenska marknaden av spel är tydligt reglerad och det finns många indikationer och klassificeringar som till exempel visar på vilka spel som passar för olika åldersgrupper. Casinospel och betting har naturligtvis 18-årsgräns och många online casino har egna mekanismer som du kan använda dig av för att kontrollera och begränsa ditt spelande. Både spelens innehåll och natur, samt de annonser som dyker upp under tiden som du spelar mobilspel kontrolleras av statliga institutioner, så att du ska kunna känna dig säker i ditt spelande, oavsett vilken bakgrund du har. Hela meningen är ju att spelandet ska vara kul och avkopplande, stimulerande och underhållande, vilket naturligtvis också är en av anledningarna till att så många olika typer av människor nu lockas till dem.

Det sistnämnda intresserar framför allt annonsörer och marknadsföringsbolag som har möjlighet att presentera fler annonser och reklam för produkter som riktar sig till alla typer av människor. Spelmarknaden är en komplex väv av faktorer där du som spelare inte bara får underhållning och stimulans utan även blir erbjuden produkter som kan passa just dig eller göra ditt liv lite bättre. Studien från DISQO och AdColony visar nämligen att de flesta spelare hellre väljer att titta på en annons för att få extra bonusar i spelet än att betala för dem. En 20 eller 30 sekunder lång reklamannons känns inte som en uppoffring, utan kanske som en välkommen paus när man koncentrerat sig på sitt spel en längre stund. De glada melodierna och vänliga rösterna i reklamerna gör dem heller inte så jobbiga att lyssna på medan man förbereder sig för nästa steg i spelet.

Då annonsering är en stor del av finansieringen av spelen är det viktigt att annonsörerna hittar rätt målgrupp för rätt produkt. Detta är såklart också viktigt för dig som konsument, då irrelevanta annonser inte kommer att intressera dig. Eftersom många av oss spelar mobilspel på en daglig basis har dessa annonser lättare att nå oss via populära spel än kanske via de klassiska kanalerna, som TV och radio. Mobiler och spel blir en allt större del av vår vardag och det blir därmed mer naturligt att vi sköter våra vanliga, dagliga uppgifter via skärmen.

Kommentarer: Länk till forumtråd



Kommentarer