Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in



Break the Game - Best indiegame in the world









Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Hur ser framtiden för spel ut?

10/11 -19 11:17 michael2004

michael2004 Administratör

269 XP 65 inlägg

Behöver du bevis på teknikens framsteg genom åren? I så fall behöver du bara titta bara på spelindustrin. Den tekniska utvecklingen inom denna bransch har varit häpnadsväckande. Spelindustrin har haft en rekordsnabb tillväxt de senaste åren, även i Sverige. Detta är bland annat tack vare de svenska företagen inom spelutveckling som ligger i framkant. Men vad kan vi förvänta oss att spela under de kommande åren?

Virtuell och förstärkt verklighet
Introduktionen av virtuell verklighet (VR)  som en ytterligare dimension av spel var ett stort steg i utvecklingen. VR-marknaden förutspås vara värd 40,4 miljarder dollar år 2020. När virtuell verklighet och förstärkt verklighet (AR) började bli mer vanligt i spel för ett par år sedan kunde människor helt plötsligt uppleva resor till rymden eller hisnande berg-och dalbanor i simulatorer.

Det finns redan nu fotorealistisk grafik i PC-spel, men VR är inte där ännu. Det kan ibland kännas klumpigt och tecknat. I framtiden kommer VR-headset att kunna ge oss 3D-grafik som du nästan inte kommer att kunna skilja från verkligheten. Du kommer till exempel att kunna gå in i ett casino, röra dig mellan spelen och spela som om du vore där på riktigt. Redan idag har många onlinecasinon, som Nano casino Sverige, utvecklats oerhört snabbt. De står ofta i framkant i den tekniska utvecklingen vad gäller säkerhet och utveckling.

Socialt och aktivt spelande
Fitnessbranschen ser en framtid i appar och smart teknik man kan bära på kroppen, i kombination med VR och AR. Nästa steg för industrin är att hjälpa människor att komma i form medan de spelar. Eftersom spel traditionellt erkänns som en lat hobby som innebär att du sitter stilla, kan det hjälpa fler spelare att röra på sig mer.

Den sociala biten i spel kommer att bli viktigare och få större plats. Det kommer att bli särskilt tydligt i kombination med virtuell verklighet. Många anser att VR-teknik isolerar människor, men i framtiden blir det antagligen tvärtom. Vi kommer att kunna ansluta till varandra i ett virtuellt utrymme snarare än att spela ensamma. Det innebär att framtidens spel i större utsträckning kommer att innebära social interaktion. De mest populära spelen idag är sådana som man kan spela tillsammans eller mot andra. Spel med chattfunktion lockar fler spelare, och kan ibland leda till både vänskap och kärlek.

Projicerad grafik och öppen källkod
Vi kommer så småningom att kunna uppleva något som kallas Internet of Experience. Det innebär att datorgrafik projiceras inne i ditt hem i ett realistiskt 3D-format. Du kan alltså förvänta dig uppslukande och alternativa scenarier hemma i vardagsrummet. Den här tekniken är fortfarande några år bort, men forskare tror att det kommer att vara vanligt år 2030.

Idag domineras scenen för spelutveckling till stor del av ett antal företag. I framtiden är det troligt att det kommer att finnas nya verktyg som gör det enklare för oberoende utvecklare att skapa och släppa sina egna spel. Tack vare öppen källkod kommer man även att kunna modifiera befintliga spel. Det blir intressant att se var utvecklingen av öppen källkod tar spel i framtiden.

Spelplattformar förbättras kontinuerligt, och nya plattformar utvecklas allteftersom spelföretagen kan skapa nya saker. Den nya tekniken gör att spelbranschen har en ljus framtid med många nya användningsområden.


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar